Konstruktion av trailmönster

sarma

Trådstartare
Min klubb ska ha träning för tävling om några månader igen, och jag ska återigen försöka knåpa ihop mönster till bland annat trail. Har försökt hitta nya idéer både via google och pinterest, men antingen så hittar jag mönster med bommar bommar bommar på världsnivå, eller tippbroar, däck mm som inte är tillåtet enligt wras reglemente och dessutom kräver en mängd snickrande och konstruerande som inte är rimlig.

Jag vill konstruera banor som har knökigheter men ändå är genomförbara, och där svårigheten kan varieras genom att ange olika hastigheter. Vi brukar köra at hand, walk-trot, wt leadline, och någonstans runt D-nivå, allt på samma grundbana men med olika gångarter och aningens olika vägar. På den här nivån är vi fortfarande mest intresserade av att testa kontroll över hästens hastighet och riktning, vi vill helst inte aktivt skrämma någon häst.

I fjol var knökigheterna solfjäder av bommar (kräver passning i sidledd, aktar man sig inte går det fortfarande att genomföra men blir besvärlig längd mellan) och en serpentin mellan bommar som låg parallellt någon meter isär (kräver kontroll över hastigheten så att hästen inte drar iväg från de små vändningarna i ändarna). Bro, sidepass och box är hinder vi använt men de är ju ganska standard, sedan naturligtvis de obligatoriska grind, bomserie, ryggning.

Mönstren publiceras ganska lång tid före träningen, så deltagarna har om de vill möjlighet att träna hemma.

Hur tänker ni när ni konstruerar banor?

Har ni några förslag på lite mindre vanliga hinder som skulle vara intressanta, och kan byggas huvudsakligen med normalt banmaterial?

- Ida
 
Åh trailbanor är så kul! Jag brukar rita mönster och bygga banor till gänget här hemma, så har vi vår alldeles egen "träningstävling" på åkern ibland. Vi har bara fyra bommar så det gäller att vara klurig!

Det går att göra riktigt kluriga varianter bara genom att variera vägarna runt hindren. Min senaste bana (inte skalenlig):

e9d5c1e7-f7c3-4016-bac8-6babc7901715_zpscidenv1j.jpg
[/URL][/IMG]
e9d5c1e7-f7c3-4016-bac8-6babc7901715_zpscidenv1j.jpg

1. Genom grind
2. Skritta över bommar
3. Trava runt konor
4. Trava in mellan bommar
5. Stanna och backa ut i vinkel
6. Vänd valfritt håll
7. Skritta över bro
8. Galopp över bommar
9. Bryt av till trav och rid i mål!

En mer avancerad och lite längre bana innehöll mer slalom mellan konorna och ytterligare något varv över bommarna, genom korridoren osv. Sidepass över bommarna på sidorna, ryggning mellan konor (gärna i ett åtta eller annan krumelur)
 
Nåt jag gjort på ridskolan när vi haft trailbanor, (eller det kanske iofs var ranch trail..?) som jag tyckte var jättekul, var att ha bommar parallellt i sicksack, och sen en rund "fålla" av bommar som avslut, så galopperar man sicksack mellan bommarna och sen stopp i "fållan".

Nu senast vi hade trail såg banan ut såhär
IMG_8847_zpsntltrqlf.jpg
 
Var trångt att bygga den i lilla ridhuset! :D (kvarnängen men det fatta du nog :D kommer det bli några fler tävlingsträningar där förresten, eller är det fortfarane jultorp som gäller..?)

Ja, jag red ju det mönstret då ;)
Några andra anläggningar blir det, men just Kvarnängen är inte aktuell just nu. För dyrt och för få som verkar intresserade..

Vi hade en bana på Brobacken som var så trång att vi var tvungna att fråga domaren om vägen mitt under ritten :rofl: Undrar om jag har mönstret kvar, det var ett riktigt kul mönster (fast för stort för det ridhuset)
 
För några år sedan när jag tänkte mönster så tyckte jag att det var jättekul att kombinera flera hinder i samma bommar. Sedan så såg jag vad som hände ute på banan med oerfarna hästar som trampade åt alla håll. De lyckades då flytta på bommarna vid första genomridningen, så när det skulle använda bommarna igen så låg de fel. Om det tex ska vara sidepass över en bom och sedan ska den vara ena sidan i ett ryggningshinder så kan de ha gjort hindret ogenomförbart för sig. Minns inte exakt vad regelboken säger, men har för mig att funktionärer inte får korrigera banan under pågående ritt, jag kan ha fel där.

Man kan ju hävda att det är deras eget problem, men nu är det här på träningsnivå och jag vill ge dem möjlighet till att just träna. Hade det varit högre nivå däremot...

En idé jag haft för ett specifikt hinder är att göra en fyrkant med bommar och ställa en kon i mitten, och så ska de rida en volt runt konen. Kanske två likadana efter varandra och så ska den ena vara åt höger och den andra vänster.

Mönster 2014 (sidan 2,4,5 wt-varianter, sidan 3 med galopp) hjälptes vi åt att konstruera, och där blev det problem med samma bommar till flera uppgifter. Hade inte heller tänkt på att domaren kunde tänkas vilja ha mindre fyrkant än jag ritat och att då hade den utstickande änden blockerat ryggningen. Löste sig genom att använda en avbruten bom.

Mönster 2015 (sidan 2 wt-varianter, sidan 3 med galopp) konstruerade jag ensam. Det jag missade i förväg på den här var att solfjädern var tvungen att ändras beroende på om den skulle göras i skritt eller trav så att avstånden stämde. Sedan var det några hästar som ballade ur fullständigt på att ha en bom mellan benen när de gjorde sidepass, men det störde ju inte bommarna till något annat hinder. Försökte vara snäll med galopperna så att de skulle få galoppera en liten bit innan det var dags att sakta av för att inte stressa upp hästarna mer än nödvändigt. Anledningen till att det är väldigt mycket utrymme på banan runt mitten (gäller båda åren) är att showmanship gick som första klass och jag passade in banorna i varandra så att trailen kunde byggas direkt på morgonen, sparade tid mellan klasserna.

- Ida
 
Det är verkligen inte optimalt att använda samma bommar flera gånger på samma mönster!
I just mitt exempel be det så i och med att vi bara har 4 bommar (och hemma på åkern kvittar det). Mer officiella mönster ska det helst undvikas. Men att rida runt och emellan bommar/konor tycker jag nog man kan ha med tidigt. Det måste ju inte vara supersmalt mellan.

Skrittlabyrinter av bommar är bra! Svårare än det ser ut och går att variera i oändlighet nästan.
Ryggningshinder också, både med bommar och konor eller kanske både och?
Bom innan/efter bro, kräver att ryttaren tänker ordentligt och har koll på hästen.
Att lägga bommarna i ett sicksack mönster |\|/| blir lite klurigare. Då gäller det att komma rakt på! Gör det enklare genom att sätta kon innan så har man nåt att ta sikte på.
Slalom genom portar istället för enskilda konor, kräver lite noggrannare styrning.
Inte ha "rak slalom" utan lägga in nån volt eller lite oväntad sväng?
Övergångar på lite oväntade ställen, som mitt i en serpentin eller så. Nog så enkelt men kräver att ryttaren är på alerten och kan mönstret. Tänker mig slalom längs en långsida med typ fem konor, skata av till skritt efter tre. Eller nåt sånt.
Sidepass i vinkel, med eller utan bom.

Jag gillar mönster som kräver att ryttaren planerar ordenligt!

Och om andra ska rida mönstret är det bra att själv testrida (eller ha testryttare) så man hinner korrigera om något är konstigt.
 
Kika på bruksridning förresten! Där finns massor med inspiration, både på "skrämselhinder" Och mer traditionella varianter.
Korridor är bra, en avsmalnande passage mellan två bommar (i bruks brukade vi ha spån, men bommar går ju lika bra). Kräver att man rider helt rakt mellan bommarna / \ Funkar i alla gångarter!
 
Det som blir lite komplicerat på en träningstävling är att det är så fruktansvärt spridd nivå på ekipagen. I trail at hand senast hade vi en spännvidd från bebis-araber till sm-ekipage (tror hon vann sm till och med). Fast det blir ju en ganska enkel nivå man får lägga sig på.

Bommar finns det hyfsat med där vi haft träningen, är en del hopphästar i området. Hemma är det värre, men jag byggde upp en variant av bomhindret senast och hade mamma till att testa (hästen lärde sig det FORT och försökte vara sådär förutseende samarbetsvillig).

Verkar vanligt att det är problem med tålamodet/nerverna på deltagarna och deras hästar. Lätt att de jagar upp sig och hästen blir frustrerad och vill helst bara fly iväg framåt. Är väl där som labyrinthinder med många riktningsändringar kort efter varandra kan bli väldigt avslöjande.

Precisions-manövrering i skritt känns över lag som en viktig del. Många har ju rejäla problem med gångarterna fortfarande, och vi har i de grenar som det är möjligt versioner utan galopp.

Har dragit mig för att kombinera bron med bommar, tänkte att de kan behöva utrymme att baska omkring utan att bryta benen av sig, men jag kanske är för snäll?

Bruksridning har jag aldrig haft kontakt med, så det är ju ett uppslag för mig att kolla på.

- Ida
 
Även haft någon idé om att de ska ställa frambenen i en rockring och sedan göra en framdelsvändning med frambenen kvar i ringen.
 
Ja, jag red ju det mönstret då ;)
Några andra anläggningar blir det, men just Kvarnängen är inte aktuell just nu. För dyrt och för få som verkar intresserade..

Vi hade en bana på Brobacken som var så trång att vi var tvungna att fråga domaren om vägen mitt under ritten :rofl: Undrar om jag har mönstret kvar, det var ett riktigt kul mönster (fast för stort för det ridhuset)

Huuh det var på min ridlektion förra veckan min grupp red den banan :o

Okej, synd! Har ingen egen häst, men Stefan tyckte vi i ridgruppen kunde lånat ridskolehästar och varit med när dom hade där. Fast är nog ändå lite lättad att det inte blir westerntävlingar där nå mer då, slipper jag ens fundera på det och stressa upp mig :D

Haha :D Var domaren glad att kunna hjälpa till?
 
Huuh det var på min ridlektion förra veckan min grupp red den banan

Vi hade det på en tävling en gång, så bättre begagnat :p Tror det är Staffan Nielsen som gjort det? Äsch, jag minns inte. Kommer ihåg att det var ett kul mönster (även om min häst gjorde plockepinn av allt, hon är inte lika förtjust i trail som jag är)

@sarma Bomserien i det mönstret är suverän! Kräver egentligen inte särskilt mycket av hästen, men ryttaren måste veta vad hen håller på med och planera vägarna noga! Vi red det i trav, men på träningstävling kan det ju vara skritt.
Jag tänker att på en träningstävling är det perfekt att ta såna hinder som mest utmanar ryttaren, så måste ryttaren få sina nerver under kontroll och tänka ordentligt. Det är ju lite det TT är till för.


Var domaren glad att kunna hjälpa till?
Hon skrattade mest åt oss :D Vi blev nollade båda två i vilket fall, red helt fel. Så går det när det är för många konor i ett för litet ridhus!
Och du, jag har en ponny till som jag tänkte få ut i verkligheten igen (han är 21 år och haft pensionärsdrömmar i typ 20 år, blir inget med det!). Jag kan ju ta med honom till tävling, så är det bara att rida iväg ;) Ska vara sekreterare på de flesta tävlingar framöver verkar det som.
 
Angående att vara "för snäll"
Vi har haft de diskussionerna ofta, en del tycker att våra trailmönster är för svåra. Men jag håller med konstruktören till dessa, om man aldrig höjer kraven kommer man aldrig någonstans. Och egentligen är det inte svårt utan kräver bara att man har kontroll.

Så lägg med gott samvete en skrittbom innan bro! Om inte annat ger det ryttarna ett litet chockmoment och tvingar dem att börja tänka lite extra.
Även om det är låg nivå, gör inte ett mönster med ambitionen att en hel orutinerad häst som aldrig sett en bom ska kunna ta sig igenom prickfritt. Jag antar att det är ungefär som hos oss, det är typ samma ekipage varje tävling. Lägg nivån efter ryttarnas ambitioner! Är det att plocka rosetter och glida runt framför publik eller är det att utmanas och komma vidare? Ibland kan utmaningen vara så enkel som en bom framför bron.

Nu tänker jag sätta mig och skissa lite olika hinder och kanske någon bana till mina stallkamrater! :D
Kan leta i gömmorna efter lite gamla brukshinder med, hittade inga bra bilder på google,
 
Och du, jag har en ponny till som jag tänkte få ut i verkligheten igen (han är 21 år och haft pensionärsdrömmar i typ 20 år, blir inget med det!). Jag kan ju ta med honom till tävling, så är det bara att rida iväg ;) Ska vara sekreterare på de flesta tävlingar framöver verkar det som.

Bara rida iväg, va! ;D Jag blir nervös av att vara funktionär haha
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp