Bukefalos 28 år!

"kontrakt på lysrör"?

T

Tomaten

Kanske hamnar fel men när inte juridik finns så skriver jag här :o :D
Är ju så väldigt dålig belysning i "mitt" stall så vi har tänkt och fått tillstånd av stallägare att få dra nya ledningar och sätta upp bättre lyse.Detta mot avdrag på stallhyran. Detta kommer ju att gå på en hel del, tänkte sätta upp expolisions säkra armaturera och byta ut ALLA ledningar mmm.Vi kommer få hyresfritt ett bra tag framöver men nu har jag kommit och tänka på. Om jag flyttar pållen av nåogn anledning eller han förolyckas(usch vill inte tänka tanken men det kna ju hända) då får jag ju inte ett öre.lagt ut massa pengar till nåt jag inte använder.
Så till min fråga kan man skriva typ kontrakt på att om vi av någon anledning inte kan bruka platsen får ut pengarna kontant? :)
 
Sv: "kontrakt på lysrör"?

Om jag förstått rätt så hyr ni stallplats av en privatperson. Och ni i stallet har tänkt att byta ut belysning och elledningar i utbyte mot fri uppstallning...

Jag skulle inte ha gjort det. Iof beror det på hur stor summa som nydragningarna beräknas kosta, dvs hur lång hyresfri period det skulle bli tal om. Om den är någorlunda lång - är du säker på att du kommer att stå kvar hela den perioden? Men det här är ju tankar som du själv har.

Jag skulle, som sagt, inte ha gjort det. Om stallägaren hyr ut stallplatser till er så bedriver han en verksamhet. Jag anser att det är hans skyldighet att hålla ett fungerande stall för sin verksamhet. Att belysningen fungerar borde ingå i stallhyran. Tror att det lätt blir bråk och tjafs att göra sådana här deal - även om man är överens från början. Det är inte stallhyresgästernas skyldighet att renovera stallet.

(Om nu stallägaren är en han?? :) )

Norrland :)
 
Sv: "kontrakt på lysrör"?

men stallägaren tycker att belysningen är okej trots att om man slår på dom gammla , vet inte vad det heter men någon typ av rundlåda som skickar vidare störmmen i ledningar, jo om man stöter i dem så kan hela eller delar av stallet slokna.han tycker att det funkar iallafall och sagt att han inte vill byta ut det, det kan vi få göra och han betalar.är så kluven vill ju ha ordentlig belysning!!!

jo det är en han!:)
 
Sv: "kontrakt på lysrör"?

Tomaten skrev:
men stallägaren tycker att belysningen är okej trots att om man slår på dom gammla , vet inte vad det heter men någon typ av rundlåda som skickar vidare störmmen i ledningar, jo om man stöter i dem så kan hela eller delar av stallet slokna.han tycker att det funkar iallafall och sagt att han inte vill byta ut det, det kan vi få göra och han betalar.är så kluven vill ju ha ordentlig belysning!!!

jo det är en han!:)

Men då är det väl bara att göra det, du skriver ju att han betalar det ;) Eller var ligger problemet då?
 
Sv: "kontrakt på lysrör"?

jo men han har sagt att han drar det på stallhyran, yheyhe jag skriver väl nåt papper på det dära!;)
 
Sv: "kontrakt på lysrör"?

Om han står hela kalaset direkt kontant så är det väl inget problem. :)

Men nu tolkar jag ditt inlägg så att han betalar indirekt genom att ni slipper betala stallhyra under en längre (?) period. Det betyder ju då att ni i stallet står för den direkta kontantersättningen för material och arbete. Och det tycker jag är tokigt! För vad händer om ni vill flytta därifrån? Sen är det stallägarens ansvar att hålla en fungerande standard i och med att han hyr ut stallplatser. Han bedriver ju en verksamhet och ni som hyr måste kunna kräva en viss standard. Att elen inte slocknar är ett grundläggande krav som en hyresgäst måste kunna ställa! :)

Så om det är så att ni stallhyresgäster lägger ut pengar som ni senare får igen genom gratis uppstallning så tycker jag att ni ska fundera många gånger innnan ni gör det! Det kan sluta med förlust för er! Stallägaren vinner ju en omfattande reparation av sin fastighet.

Jag hade inte gjort det - men det är ju ni som vet hur sitationen är, och det är ni som måste fatta besluten. Jag säger bara vad jag tycker utifrån vad jag läst i dina inlägg. :)

Norrland :)
 
Sv: "kontrakt på lysrör"?

tacktack, jag ska fundera men jag tror jag gör det, blir inte sååå jätte dyrt men det blir en del . pappa kan dra elen själv nämligen så det blir ju billigare på så sätt. har tänkt mig att stå kvar ett tag till ialalfall som det känns nu, vi får se hur det blir. tack för hjälpen/tips/åsikter!
 
Sv: "kontrakt på lysrör"?

Dra elen själv? :eek:

Om din pappa INTE har elbehörighet, så gäller inga försäkringar om det skulle hända något pga elen.
Ägaren av stallet kan också åka på höga böter om det skulle hända något eller om myndigheterna skulle komma på det.
Dessutom är det väldigt hårda krav på hur elen ska dras och vilka kablar och utrustningar man får använda.

Dom flesta elbränderna/olyckorna sker i lantbruksbyggnader.
Bara lite att fundera på, innan ni börjar "leka" elektriker.
 
Sv: "kontrakt på lysrör"?

Jag antar att de nya armaturerna är godkända för uppsättning i stall. Det är väldigt strikta regler som gäller för all el i stallbyggnader.
 
Sv: "kontrakt på lysrör"?

"Dom flesta elbränderna/olyckorna sker i lantbruksbyggnader.
Bara lite att fundera på, innan ni börjar "leka" elektriker."

Men hjälp vilket påhopp! Det är väl ingen som har påstått att hennes pappa inte har behörighet??
 
Sv: "kontrakt på lysrör"?

Jag skrev också så här:
"om din pappa INTE har behörighet"

Tar man ut enskilda rader så kan vilket inlägg som helst bli ett påhopp.
 
Sv: "kontrakt på lysrör"?

Här LEKS INGENTING kan jag bara upplysa dig om.
Han ahr behörighet och månårig erfarenhet av att dra el i stall mm.
hur dum tror du att jag är egentligen`?*vilken klysha men allvalrigt!!*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "kontrakt på lysrör"?

ja gud, det är sånna armaturer man använder dör man lackerar bilar, så de är explosions säkra och hästen skulle kunna hoppa på dem med alla fyra fötterna samtidigt;)så de är absolut godkända för stall och andra utrymmen där fukt och olika ångor förekommer!
 
Sv: "kontrakt på lysrör"?

Nej, jag tror inte du är dum. :smirk:

Jag ville bara informera om vad som gäller.
Jag kanske använde lite fel "ton" på inlägget.
Ber så mycket om ursäkt för det. :bow:
 
Sv: "kontrakt på lysrör"?

Ja, det "lät lite konstigt" men tack elelr vad man ska säga. kanske tog i lite mycket själv också;)
 
Sv: "kontrakt på lysrör"?

Vore ju inte fel att påpeka för stallägaren att försäkringen blir bra nycket billigare om man gör vissa åtgärder för att minska brandrisken i stallet. Och era elledninggar verkar ju onekligen vara en brandrisk!!!
LRF och Länsförsäkringar har ett projekt som heter Säker Hästgård, där man kan få gratis rådgivning om sånt här, och om man gör hela projektet så får man sänkt premien rejält. Vågar dock inte säga någon procent. Enda kravet är att man är medlem i LRF, (kostar 225 kr per år, för enskild medlem) eller är kund hos Länsförsäkringar.

Häls. Embla
 
Sv: "kontrakt på lysrör"?

Jag tycker att det bästa sättet att göra det här är att stallägaren står för investeringen och att ni betalar genom höjd stallhyra.
 
Sv: "kontrakt på lysrör"?

Jag hade nog inte gjort det. Vill inte ligga ute med pengar OM jag av nån anledning inte kommer nyttja stallet.
Vi har gjort en liknande sak här hemma, kompisen ville tvunget ha en häst till och därför även en box till. Denna box ´fanns inte, inget gjutet golv, inget tak osv. Vi sa att visst kunde en box byggas där men då fick hon betala hälften av alla kostnader. Kan ju säga att det blev några tusenlappar vi sparade in. Nu har hon redan gratis stallhyra här och hade inga planer på att flytta, så detta gick igenom och nu finns där en väldigt fin box, golv och ett fint innertak. I längden tjänar vi båda på det dvs om hon står kvar här några månader till.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 859
Senast: lbb
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 757
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 234
Senast: tara
·
A
Anläggning Hej Bukefolket! Har gjort en ny användare för att kunna vara lite anonym. Vill skriva av mig och gärna få höra vad ni anser om mitt...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 245
Senast: lida112
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp