Bukefalos 28 år!

Kontraktfråga

Sv: Kontraktfråga

Det verkar inte som att jag har nåt att oroa mig för. Visst, moraliskt sett så har jag gjort fel, men det kan jag knappast dömas i domstol för.

Tack för alla svar!
 
Sv: Kontraktfråga

Jag tycker du betett dig illa.
Hur hade du själv kännt det om du blev överkörd på samma sätt?
Jag tycker inte det verkar så svårt att sätta sig in i situationen.
 
Sv: Kontraktfråga

Men varför ska man sälja en häst som man uppenbarligen fortfarande vill bestämma över?! :confused:

Man kan alltså lugnt sälja hästen, flytta, byta namn och inte hålla kontakten, mm mm, sedan ska säljaren lägga tid och energi på att leta upp säljaren och erbjuda den att köpa tillbaka hästen? Snacka om krav! :crazy:
Köparen kanske vill/måste sälja hästen snabbt, fått ett generöst bud som inte ger någon betänketid osv. Och då ska säljaren daddas med och letas upp för att få frågan om den vill köpa tillbaka hästen den en gång bestämt att den inte ville ha! Jag fattar väldigt lite faktiskt! :confused:

Min första häst skrev jag i kontraktet att jag ville ha förköpsrätt på. Men då vädjade jag ju bara till köparens goda vilja att kontakta mig! Och givetvis höll jag ju kontakten med köparen!
 
Sv: Kontraktfråga

Kontraktsbrott, men jag har svårt att se att det kan ge konsekvenser.

Men, hur svårt kan det vara att få tag i förra ägaren?
Utgår från att du hade kvar kontraktet från när du köpte hästen? Och att det på detta kontrakt stod ett personnummer? Isf så hade du bara behövt lyfta luren och ringa skattemyndigheten så hade du fått fram folkbokföringsadress på personen. Det hade du kunnat få fram därifrån även utan personnumret, genom att uppge den adress personen hade då du köpte hästen. Inte mkt mer jobb än att sätta ut en annons, och hade lätt kunnat ordnas medans du väntade på att spekulanter skulle höra av sig.

Dålig stil av dig att inte ens anstränga dig att få tag i personen, och tur för dig att ingen konsekvensklausul var inskriven i kontraktet.
 
Sv: Kontraktfråga

Men varför ska man sälja en häst som man uppenbarligen fortfarande vill bestämma över?! :confused:
Ja oftast finns det väl anledningar till att man säljer,
och bara för att man vill att köparen skall hålla det den skrivit under, behöver inte det innebära att man är intresserad av att bestämma över hästen när den är hos köparen.
 
Sv: Kontraktfråga

Jag har inte fått medhåll av speciellt många i tråden, men jag sökte inte medlidande utan vettiga svar.

boccia: Jag ansträngde mig ju? Däremot kollade jag inte folkbokföringen, hade ingen tanke på det. Helt och hållet mitt fel.
 
Sv: Kontraktfråga

Jag har inte fått medhåll av speciellt många i tråden, men jag sökte inte medlidande utan vettiga svar.
Jag har knappast haft medlidande med dig.
Vart du tolkat det i mitt inlägg begriper jag inte.
 
Sv: Kontraktfråga

kl
Om inte den fd ägaren hört av sig på hela tiden du haft hästen så tycker inte jag att du gjort fel. Är man inte mer intresserad av en häst som man skulle vilja köpa tillbaka så hade det kännts fel att sälja tillbaka hästen.

Jag undrar också lite över ett sådant kontrakt som du haft. Om man nu inte skulle vilja sälja hästen till fd ägaren så kan man bara säga att OK hästen kostar en miljon till denne ( om man nu kontaktade personen innan försäljningen) och sedan sälja den till ett annat pris till en annan som man hellre sålde till, eller är det ett pris bestämt?
 
Sv: Kontraktfråga

Man kan ju skriva ett bestämt pris i kontraktet, annars är det upp till säljaren/nya ägaren.
 
Sv: Kontraktfråga

Kontraktsbrott.
Grymt dåligt gjort, förstår inte alls hur man kan med att göra så mot någon. :mad: Om man inte är beredd att hålla en sådan sak skriver man inte under! Jag skulle personligen aldrig skriva under en sådan rad som förköpsrätt och då vet jag att jag med stor sannorlikhet får leta vidare efter en annan häst, but thats it.
 
Sv: Kontraktfråga

Hade ni skrivit ett pris i kontraktet? Bara intresserad av att veta, annars kan man göra som jag skrev om prissättning, och då är en förköpsklausul helt meningslös ändå.

Jag hade heller aldrig skrivit på ett kontrakt som innebar förköpsrätt för säljaren, sålt är sålt i min värld.

I ditt fall tror jag inte att den fd ägaren har så mycket att komma med eftersom det inte finns något vite kopplat till om du bryter kontraktet som någon annan skrev.
 
Sv: Kontraktfråga

Jag undrar också lite över ett sådant kontrakt som du haft. Om man nu inte skulle vilja sälja hästen till fd ägaren så kan man bara säga att OK hästen kostar en miljon till denne ( om man nu kontaktade personen innan försäljningen) och sedan sälja den till ett annat pris till en annan som man hellre sålde till, eller är det ett pris bestämt?
Tror dock inte att det är lagligt att göra så.
 
Sv: Kontraktfråga

boccia: Jag ansträngde mig ju? Däremot kollade jag inte folkbokföringen, hade ingen tanke på det. Helt och hållet mitt fel.

Hur ansträngde du dig? Konstaterade att förra ägaren inte fanns kvar på samma adress och hade bytt mobilnummer? Det är inte att anstränga sig i min värld (även om jag är noga med att hålla mina hästköpare uppdaterade med mina kontaktuppgifter om jag skulle flytta/byta telnr/mailadress)
 
Sv: Kontraktfråga

Dessutom har h*n varken hört av sig eller hälsat på en enda gång sen köpet, och ändå hävdar h*n att h*n väntat på att få köpa tillbaka hästen.

Det här är helt obegripligt för mig. Nu har jag inte hört båda sidor, men om detta stämmer så låter det som A bara försöker få till ett skadestånd. Inte sjutton går man i x antal år och väntar på att ens häst ska säljas tillbaka (framförallt inte utan att man meddelat nytt namn och nr). Det man inte vet lider man inte av, du borde ignorerat på facebook :angel:
 
Sv: Kontraktfråga

fast varför skulle det vara olagligt.?? har man inte angett ett pris så är man som ägare fri att sätta vilket pris man vill. och om det priset varierar beroende på eventuell köpare är det knappast olagligt. x kan ju ha en häst ute till försäljning för 40000, y vill köpa, men x väljer att sälja till z för kompispris istället. säljer man nåt har man faktiskt valet till vem man säljer och hur mycket man säljer för.
 
Sv: Kontraktfråga

Jag lider med A, att det finns de som tycker att det är okej med kontraktsbrott. Däremot håller jag med om att A borde lämnat de nya uppgifterna vid flytten, men engagemang från de som skriver under förköpsrätten bör det finnas också. (Nu menar jag folk rent allmänt, inget påhopp på någon i tråden!)
 
Sv: Kontraktfråga

*KL*

Kan bara tillägga att hade JAG skrivit i ett kontrakt att jag ville ha förköpsrätt så skulle jag sätt till att hålla kontakten och göra mitt bästa att hålla nya ägaren uppdaterad med giltiga nummer och namn!

2, 5 år utan kontakt där man flyttar, byter namn och har bytt nummer utan att meddela så skulle jag inte ta förgivet längre att jag får ett meddelande nån dag att jag kan köpa tillbaka min gamla häst!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 872
Senast: Lhas
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 380
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har oturen att min kära fyåraåring drabbats av en hovbensfraktur efter att han gick omkull på asfalten. Läst på buke att folk ger...
Svar
3
· Visningar
2 109
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp