koppar- eller hormonspiral

Nej, båda plåster och ring har mycket lägre hormondos än piller eftersom de inte behöver ta vägen om magen och levern. Särskilt ringen verkar ffa lokalt. Har inte haft ring själv men vet många som är nöjda med det. Att den försvinner eller trillar ut ska inte vara något problem. Sen är det ju också så att det finns väldigt många olika p-piller och bara för att man ej tål en sort behöver det inte betyda att ingen av dem funkar. Det finns flera olika gestagener och en massa kombinationer av mängden hormoner.

Oregelbundna blödningar, kraftiga blödningar, smärta, infektioner och ökad risk för sexuellt överförbara sjukdomar pga trådarna är andra risker med spiraler. Det är två orsaker till att det förr sades att man måste ha fött barn, den ena är att det krävs en större livmoder för att den ska få plats på ett säkert sätt, den andra är att den ökar risken för allehanda infektioner och därför är det viktigt att man är i ett väldigt stadigt (och monogamt) förhållande. Men man kan såklart ha tillräckligt stor livmoder utan att ha fått barn också.
 
@Centaur
Börjar ju helt klart kännas som att jag borde prova andra alternativ än spiral i första hand. Har ju inte fött barn, och det börjar kännas som att det kanske är dumt att ta risken.
Särskilt eftersom den inte går att ta ut lite snabbt själv om man skulle få komplikationer.

@ainasoja
Kanske får höra mig för lite om p-ring ändå. Ju mer jag läser desto mer känner jag att den verkar vara ett betydligt mindre skrämmande alternativ än spiral :p
 
Jag testade hormonspiral. Blödde mer eller mindre konstant de tre första månaderna, vilket är fullt normalt tydligen. Fick även hemska utslag, typ stora finnar, i hårfästet i nacken. Inte skönt alls. Tog ut den efter drygt tre månader. Det var liksom inte värt det.
 
Jag hade p-ring och var verkligen jättenöjd. Så har du inte testat rekommenderar jag dig att göra det. Jag kände aldrig av den, min sambo kunde känna om den var ny isatt men det fick han acceptera. Mycket jämnare humör än med piller, vanlig sexlust.
Jag slutade för att min mamma haft bröstcancer och pappa har hjärtproblem så jag ville inte trycka i mig hormoner över huvud taget.
 
@Centaur
Börjar ju helt klart kännas som att jag borde prova andra alternativ än spiral i första hand. Har ju inte fött barn, och det börjar kännas som att det kanske är dumt att ta risken.
Särskilt eftersom den inte går att ta ut lite snabbt själv om man skulle få komplikationer.

@ainasoja
Kanske får höra mig för lite om p-ring ändå. Ju mer jag läser desto mer känner jag att den verkar vara ett betydligt mindre skrämmande alternativ än spiral :p
Nej, båda plåster och ring har mycket lägre hormondos än piller eftersom de inte behöver ta vägen om magen och levern. Särskilt ringen verkar ffa lokalt. Har inte haft ring själv men vet många som är nöjda med det. Att den försvinner eller trillar ut ska inte vara något problem. Sen är det ju också så att det finns väldigt många olika p-piller och bara för att man ej tål en sort behöver det inte betyda att ingen av dem funkar. Det finns flera olika gestagener och en massa kombinationer av mängden hormoner.

Oregelbundna blödningar, kraftiga blödningar, smärta, infektioner och ökad risk för sexuellt överförbara sjukdomar pga trådarna är andra risker med spiraler. Det är två orsaker till att det förr sades att man måste ha fött barn, den ena är att det krävs en större livmoder för att den ska få plats på ett säkert sätt, den andra är att den ökar risken för allehanda infektioner och därför är det viktigt att man är i ett väldigt stadigt (och monogamt) förhållande. Men man kan såklart ha tillräckligt stor livmoder utan att ha fått barn också.

Det där med livmoderstorlek osv är väl främst för spiralen Mirena?
Nu finns ju Jaydess som är mindre. Den håller i 3 år istället för Mirenas 5.

Och infektionsrisken är väl i samband med isättning?
 
Nej infektionsrisken är förhöjd hela tiden tyvärr! Funkar det för dig så är det ju bara att köra på, men spiraler av alla sorter är långt ner på min lista över bästa p-medlen pga riskerna. Jag är medveten om att spiral funkar jättebra för vissa men tycker att man ska testa andra alternativ först. Och vad gäller hormonspiral är det smart att kolla hur man tål enbart progesteron innan den sätts in, som sagt kan det bli för mycket i förhållande till östrogen och då mår man väldigt dåligt. Det beror på hur mycket ens egen kropp producerar och hur känslig man är för syntetiska gestagener.
 
Har haft hormonspiral och jisses så bekvämt! :D Funkade super för mig, inga negativa biverkningar alls men det har jag å andra sidan aldrig haft av p-piller heller så jag är nog lyckligt lottad. Visst gjorde det ont att sätta in den men fasen den smärtan gav med sig på några dar så det var helt klart värt det :). Nu vill jag ha bäbis så nu har den dock fått kicken :devil:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
19 251
Senast: corzette
·
Övr. Barn Eftersom den andra spiraltråden låg här antog jag detta var lämpligare än senior? Har problem med min kopparspiral, min livmoder goes...
Svar
4
· Visningar
776
Senast: trazel
·
Kropp & Själ Ja vad ska jag göra? Hux flux har det nu nästan gått 5 år sen jag fick min hormonspiral och nu är det alltså dags att bestämma sig för...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 735
Senast: emma74
·
Övr. Barn Hjälp mig! Jag blir tokig snart.. Jag började min preventivmedelskarriär med p-piller, som fungerade bra. Men eftersom jag har en...
Svar
16
· Visningar
1 733
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp