Köra mot trafik på motorväg, vad för straff?

MissFideli

Trådstartare
Vad ger det egentligen för straff att köra mot trafiken på motorväg? Spelar det roll varför det blev så? Kan man slippa straff om inget hänt till följd av detta?

Och innan nån tror nått sånt, så är det inte jag som gjort det, jag brukar läsa skyltar när jag kör :p
 
Om orsaken att man kört fel är att skyltningen varit felaktig, borde det åtminstone vara en starkt förmildrande omständighet.
 
Generellt bör det bedömas som vårdslöshet i trafik eller grov vårdslöshet i trafik (röstar på det senare om man verkligen kör en sträcka i fel färdriktning). Grov vårdslöshet har fängelse upp till två år i straffskalan men straffen ligger i allmänhet upp till kanske sex månaders fängelse. Det är inte heller hugget i sten att det måste bli fängelse utan kan, beroende på omständigheterna, möjligen bli villkorlig dom och böter alt. villkorlig dom och samhällstjänst.

Händer det en olycka med personer inblandade så kan det ju också bli vållande till kroppsskada eller vållande till annans död i värsta fall, men man går inte fri från straff bara för att det INTE blir person- eller sakskador.

Vanligtvis leder en sådan händelse till åtal eller i undantagsfall strafföreläggande. För att helt slippa straff bör det nog vara på någon av grunderna för åtalsunderlåtelse (20 kap 7 § rättegångsbalken), exempelvis att föraren är psykiskt sjuk och får insatser inom psykiatrisk vård som bedöms tillräckliga för att det inte ska upprepas. Eller möjligen om föraren är mycket gammal och ingen annan har drabbats utan att man kan påstå att påföljden skulle bli villkorlig dom.
 
...och om det kan påvisas att orsaken till felkörningen är att glada ungdomar skämtat till det genom att kreativt förändra skyltningen?

(Där jag bor finns det en vägkrog mellan de båda körriktningarna på en stor motorväg. De första åren vägen/vägkrogen fanns körde det då och då bilar i fel körriktning på motorvägen. Den gemensamma nämnaren var att de samtliga hade lämnat vägkrogen, OCH att de skulle österut. De hade blivit lurade av en för usel skyltning i kombination med att om man nu skulle österut så påbörjade man påfarten österut - och hamnade då västerut. Detta byggde man sedan bort, eftersom någon konstaterade att det var 'obra'.)
 
...och om det kan påvisas att orsaken till felkörningen är att glada ungdomar skämtat till det genom att kreativt förändra skyltningen?

Då får det bedömas utifrån de samlade omständigheterna om föraren "i väsentlig mån brustit i den omsorg och varsamhet som krävts för att förhindra trafikolycka". I så fall är det vårdslöshet i trafik. Annars inte.
 
Man borde åtminstone bli av med körkortet av att köra i fel riktning på motorväg.
Om det kan bevisas att "någon" "busat" med skyltarna borde denna "någon" få ett väldigt stort straff eftersom det är mycket stor risk för dödsolyckor som följd av "buset".
Men det är vad jag tycker borde hända, och har inte nödvändigtvis med verkligheten att göra.
 
En gång hände det en olycka på motorvägen, blev totalstopp. Då började folk vända och köra tillbaka på påfarten för att komma av motorvägen. Min kompis blev livrädd när han mötte bilar, men sen gjorde han samma sak. Detta var inte polisen om omdirigerade trafiken eller så. Ingen åkte fast, antar att polisen ser mellan fingrarna.

Men om man dock kör mot trafiken för att man inte vet bättre trots att skyltar och allt är korrekt (typ nån gammal människa) så kan polisen skriva till transportstyrelsen. Då kommer transportstyrelsen utreda fallet och ev. kräva omprövning om körkortet.
 
Att köra i fel riktning på en motorväg är ett av de allvarligaste brotten man kan begå i trafiken..
jag anser...om man begår det brottet..att det då är bättre att man möter en stor lastbil..istället för en liten golf med en mamma bakom ratten o två ungar i baksätet
 
Det är en sådan här fråga som inte går att ge rakt svar på utan att veta mer. För beroende på omständigheterna kan det bli allt från inget straff till fängelse.
 
Det är en sådan här fråga som inte går att ge rakt svar på utan att veta mer. För beroende på omständigheterna kan det bli allt från inget straff till fängelse.
Det finns ju tre olika grupper
1. De som av ålder eller sjukdom inte klarar av dagens trafikregler och kör mot enkelriktat av misstag = indraget körkort + ny uppkörning o lämp. om man vill ha ett nytt
2 De som kör på fyllan= indraget körkort + en massa i böter
3 de som gör det på jävelskap= indraget körkort + körförbud på minst 5 år + en jla massa böter
eller varför inte .....
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 248
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 648
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 359
Senast: tuaphua
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp