körning med unghäst

ameo

Trådstartare
Moderator
Ponera att du får en fråga om att köra med ett ponnypar med ett par passagerare, ett halvår framåt i tiden. Sträckan det handlar om är ca 7 km och det är asfalt nästan hela vägen.
Din ena parhäst är "ur funktion" och det enda tänkbara alternativet är en 2-åring som inte ännu är inkörd.
(vi förutsätter då att inkörningen går problemfritt och ponnyn funkar bra osv.)

Hur hade du resonerat?
Är man en mespropp om man tycker att det är alldeles för långt för en 2-åring?
Eller är man en idiot som ens tänker tanken att köra så långt med en 2-åring?
 
Aldrig, onödigt, på ett halvår hinner du låna in en annan ponny och köra ihop med. Och dessutom kan det hända den erfarna hästen något under tiden. Tänk om snälla!
 
För långt för ponnyn och för stor risk för passagerarna och dig. När man kör andra måste man vara så säker som man bara kan på att hästarna är mogna för uppdraget.
 
tack för era svar!
Tänk om snälla!
från vaddå? ;)

Jag hade egentligen en egen uppfattning i förväg, men ville ha era svar förutsättningslöst.
Och ni har stärkt mig i tanken att det är en vansinnig idé.
Hade ni däremot tyckt att "7 km är väl ingen sträcka för en häst" så hade jag möjligen börjat fundera på att ompröva mig själv.
Men nä, det blir ingen parkörning med lillkillen... Jag hoppas nog mest bara att det blir tid över till att tömköra, kanske dra däck och i allra bästa fall även rockard innan nästa vinter...
 
2 år är lite väl lite. en äldre häst som har konditionen, trafiksäkerhet, är trygg med parhästen och van vid att t ex tömköras bredvid paren i vagn hade nog gått lite bättre.
förutsatt att den får tillräckligt med timmar i enbett vagn också.
sen får man ju också se till att de man ska köra är väl medvetna av att det helt plötsligt inte går och att de efter 1km får hoppa av för att hästen får fnatt av ngt.
 

Liknande trådar

Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 575
Senast: anhe
·
Körning Ja alltså...eh.!! Som ni kanske förstår av mitt nick så älskar jag Ponnysar! :love: En av mina drömmar här i livet är att ha en...
Svar
6
· Visningar
1 452
Senast: Gisburne
·
Körning Nu får vi se om bukefalisterna har några goda tips och råd. Min ungponny som blev 3 på nyår har "erbjudit" mej ett problem som jag är...
Svar
11
· Visningar
1 417
C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: cafu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp