Endagitaget

Trådstartare
Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp kört in och tränat själv. Han är supersnäll så hanteringsmässigt har jag lyckats, men värre är det med träningen.

Har inte de bästa träningsmöjligheterna då jag bara har en rundbana att köra på och inte kan ta mig ut på andra vägar utan att passera en starkt trafikerad väg. Hur som så har uppträningen efter inkörningen bestått av succsessiv ökning av km i trav från 1-2 km 3-4 ggr/v till 5-6 km 4-5 ggr/v. Han har fått springa på i sitt eget tempo och det har gått bra. Han fick röta i en hov som gick upp i en hålvägg så han blev halt och fick vila ca. 1 månad innan det gick att köra igen. Detta var på hösten som 1 åring då han nyligen var inkörd. Han fick sedan ett litet sår med akut lymfangit som påföljd och fick vila igen.. dock bara 2--3 veckor. Detta var runt december om jag inte missminner mig. När det var läkt började vi träna på igen samma koncept som förut. I början av februari kastrerades han och det blev en liten inflammation i såret, men fick bukt på det utan antibiotika och han tränade på under tiden fast lite annorlunda då vet sa att han skulle röra pö sig 3ggr om dagen.

Efter allt detta så har han fått träna sina oftast 5km ibland 6km 4 dagar i veckan vilar 3 dagar också 4 nya träningsdagar. I mars började jag åka in med honom till banan. Första två gångerna fick han bara lunka runt lite och tredje gången ville jag se vad han låg på för tid. Jag körde då 2140m så fick han gå så fort han kunde. Han bröt då ut i bortre kurvan och jag var på med spöet för att skärpa upp honom, men det hjälpte föga. Jaja vi åkte hem och åkte in veckan därpå igen. Tyckte att han kändes lite dålig när vi joggade och hade lite på känn att han kanske var inne i en växtperiod. Men dum som man är så tyckte jag att när vi ändå är inne så kan jag ju prova vända upp och testa lite. Jag kanske misstänkte fel om växandet. Så vände upp och körde på, men han ville inte gå på nåt speciellt smackade och tjoade på honom två varv iaf. vilket jag inser var helt idiotiskt! När vi kom hem sen var han trött och jag förstod ju att mina misstankar om växt var rätt så han fick vila 1.5 v. När han verkade fräsch igen joggade vi 2ggr hemma och ha känndes bra. Åkte in till banan igen med tanken att inte köra något rätvarv med tanke på hans erfarenhet från förra gången. Körde ut och joggade 3 bakvarv sen fick han gå tre bakvarv där jag körde på lite en raksträcka. Han kännes fin och fräsch. Gick in och skrittade ett varv på innerplan då kom det ut två andra tvååriga kallblod på banan. Dom skulle jogga två bakvarv och köra 3 rätvarv utan nån tidtagning utan bara låta hästarna lunka på. Fick nån såndär ide igen och frågade om jag kunde hänga på med min. Han hade aldrig gått med sällskap innan så ville se hur han gick med sällskap. Han tappade frånt start då han skulle bajsa och saktade in då. Gick på bra ett halv varv sen blev han såklart trött, men jag ville att han skulle komma ikapp dom andra så vi fick köra ihop. Så smackade på. Andra varvet så stannade han nästan i sista kurvan så då vände jag upp där och körde ut med honom. Inser ju att jag gjort så jäkla mycket fel med honom och inte gett honom nån ärlig chans. Är så rädd att jag har förstört hans inställning till banan och att han förknippar det med mjölksyra och inte skoj. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu. Premielopp hägrar ju, men i dagsläget känns det långt borta. Nu vill jag bara att han ska få tillbaka träningsglädjen och få en bra inställning till banan.

Ursäkta långt inlägg, men jag mår bara så dåligt över min dumdristighet och dåliga val. Jag vet ju bättre än såhär!!
 
Jag tycker att det låter som att han är alldeles för dåligt tränad vilket gör att han blir för trött, och inte alls fattar vad det går ut på i största allmänhet. Att småttingarna sen springer med handbromsen i när de är på banan och inte fattar någonting är inte alls konstigt. De måste lära sig. Mina unghästar har innan de åker till banan lätt kunnat lufsa en mil 3 ggr per vecka, vilket de brukar göra någon gång under vintern, och ju längre tiden går blandat med massvis med fartlek. Fart är något de måste träna på och lära sig. Efter att de kommit upp på milen utan att anstränga sig, så ökar jag inte på distansen så mycket mer, utan bara övar in mer fart och varierad mängdträning. Men det är så jag gör :)

Jag skulle för det första lägga in några månader med rejäl varierad mängdträning på hemmaplan. Han ska ha marginaler när han sen kommer till banan så att det inte blir så jobbigt. Jag skulle sen leta upp sällskap att köra med på banan. Jag skulle där första gångerna köra i ett tempo jag vet sen träningen hemma att hästen kan hålla utan att bli trött, och absolut inte låta hästen vända i sista sväng för att inte rota några dumma idéer. De vill hemskt gärna vara vingliga de små liven. Du har gått om tid att hinna med premie till hösten, premien är inte speciellt svår för dem egentligen. Träna på så löser sig resten! Lycka till!
 
Jag instämmer med anhe; det låter som om ni behöver träna mer mängd i första hand. Farten brukar komma så småningom, dels behöver de orka att trava fort och dels tar det ett tag för de flesta att förstå vad det går ut på.

Vi har ett gäng två-åringar och de går ca 12-14 km varannan dag. "Längs vägen" lägger vi in lite positionsbyten, fartlek, skrittbackar etc. beroende på var vi kör. Längden har vi successivt ökat sedan i september och sedan i januari ca har vi kört på nuvarande sätt. Vi har bara varit på banan ett par gånger (ffa för att kolla in reklamskyltar och andra mystiska saker) men farten kommer snart att vara där.
Har man bara en rundbana att köra på så får man vara lite klurigare. Har ni något träningssällskap hemma? Det behöver ju inte vara en tvååring utan bara nån som är reglerbar i det tempot. Då kan han få träna på en massa saker på hemmaplan samtidigt som han tycker att det är roligt. Ligga i rygg, ligga före, ligga bredvid, "oj, nu ökar han bredvid tempot, då är det bäst jag också knatar på lite fortare" osv.
Och även om det inte hinner bli något premielopp så har han många år kvar av karriären, ge inte upp!
 
Tack för era svar! Efter era svar och ha pratat av mig med en kompis är jag nu lugnare. Känns bara som man kämpar i motvind ibland och bra att få ventilera sig och inte fastna i sina egna tankar ☺ Man får bara vara väldigt kreativ när man har så begränsade träningsmöjligheter som här. Har en till häst som jag mutade min sambo att köra.. typ 3 gången i hans liv som han kört häst. Men det lär nog bli fler. Tanken var att han skulle få träna ihop med den 1-2 ggr/v. Men den har varit skadad och nu började ett gammalt överben spöka igen och bli aktivt och dessutom fick han hosta så där rök det sällskapet för en tid. (Han verkar dock vara på bättringsvägen så snart kan dom nog träna ihop igen) Tack och lov så är 2 åringen en snäll häst så vi provade att åka iväg med transporten där det finns långa grusvägar att köra på. Band fast honom i transporten och selade på och han var lugn som en filbunke. Så himla glad att det funkade för nu kan vi dra iväg vart som och köra! Sen hörde jag med grannen om jag fick köra över hans åkrar då kan vi komma bort till bättre vägar och bara behöva korsa stora vägen utan att behöva gå längs med den. När han kommer ut så tycker han att det är mycket roligare och får lite egen motor. Nu är planen att träna på så lite längre turer och lägga in fartlekar så får vi se vart det bär. Hur ofta tycker ni att jag bör köra? Jag har lagt premietankarna i bakhuvudet så länge så plockar jag fram dom om det börjar kännas bra igen. Jag får nog bromsa mig själv lite och inse att han behöver mer träning. Har ju varit svårt när han inte har velat springa att träna farter och mängd. Har ju harvat på bäst vi kan och också därför vi började åka in på banan tidigt, men varken jag eller hästen har tyckt att det har varit särskilt kul. Men nu provar vi lite annorlunda och hoppas på att det blir bra ☺
 
Jag skulle kört minst 10-12 km per gång, 3-4 ggr per vecka med en häst i den här åldern, då skulle jag blanda in fart så ofta det går, någon uppförsbacke här, någon rolig sträcka där, så det åtminstone blir några km per tur som går i högre tempo. Jag skulle också försöka hålla ett hyfsat högt grundtempo, inte gå och dra benen efter sig, utan lite alert. Han kommer utvecklas massor bara du får upp farten och distansen.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 191
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 300
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
412
Senast: Harrysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp