Bukefalos 28 år!

Finns det "inkörningsläger"/inkörningshjälp?

Ponylove

Trådstartare
Ja alltså...eh.!!
Som ni kanske förstår av mitt nick så älskar jag Ponnysar! :love:

En av mina drömmar här i livet är att ha en B-ponny att köra runt med, är dessutom så liten att jag för utbildnings skull kan rida en stor och någorlunda välbyggd b-ponny. Detta ligger dock i framtiden, gissningsvis om 8-10 år. Men man drömmer ju redan...

Jag har haft egen ponny, ej för körning, under flera år och är duktigt att rida. (OT. jag är vuxen och föredrar ponnier, men rider ofta hästar med)

Körkunskaperna är lite mer bristfälliga. När jag var liten hade jag grannar som tävlade i ponnytrav, jag åkte ofta med deras ponnyer och fick lära mig basic körning. Jag har sedan haft "sommarponnier" innan jag köpte egen och de har jag kört. Samt lånat en ponny av en annan granne och kört en del med den. Jag kan alltså klara av att köra en ponny framåt, stopp och vända typ ;)
Jag har god erfarenhet av tömmkörning och har varit med vid inkörning.

Så det lämpligaste vore ju att köpa en inkörd ponny när det väl blir dags, men tänk om jag stöter på den perfekta ponnyn och den inte är inkörd :eek: vad gör man då?

Finns det ställen dit man kan åka med sin ponny och få hjälp eller måste man ha "kontakter"? Jag känner idag inga inom körvärlden...

Min tanke är lix. att man kanske kunde åka med sin ponny i typ 2 veckor, som en start, och tillsammans med tränare påbörja inkörningen. (jag kan ju vänja den vid vagnen och tömmköra mm innan) och sedan forsätta med tränare någon gång i veckan eller så...kan man göra så?

Någon som vet ngt om detta?
 
Sv: Finns det "inkörningsläger"/inkörningshjälp?

Ja, det finns såna möjligheter. Vet inte om "reklam" är tillåtet här, men jag sysslar en del med inkörning av andras hästar och har precis börjat erbjuda nåt som liknar det du söker. Det vill säga, antingen så kommer ekipagen till mig eller så kommer jag till dem. :)
 
Sv: Finns det "inkörningsläger"/inkörningshjälp?

Svarar båda:
Tack, det känns betryggande att veta att det finns såna alternativ så man som ngt okunnig inte är helt "låst" vid att köpa en inkörd ponny och måste bortse från att köpa den som man aksnek eg. passar bäst med.
Var jag kommer bo när jag skaffar ponnyn vet jag inte, som sagt så ligger detta i framtiden. Befinner mig uomlands och läser veterinär i 5 år till, när jag är klar så hamnar jag lix. där det finns jobb.
Jag undrade mer generellt, skulle det vara så att det är långt till närmaste "inkörare" så får jag hantera detta, åka dit på semester eller så.
Tanken är inte att jag ska tävla, om det går bra på träning så kanske, utan bara kunna köra runt på vägen och träna lite dressyr ibland. Inget avancerat alltså. :D
 
Sv: Finns det "inkörningsläger"/inkörningshjälp?

De flesta har möjlighet att ta andras hästar på helinackordering där inkörning ingår. De priser jag har hört varierar mellan 3000 kr och 12000 kr i månaden. De med lång erfarenhet av tävling på hög nivå verkar generellt vara dyrast. Som kund får man ju själv avgöra vad som är viktigast i utbildningen, om man vill att hästen ska bli startklar för tävling eller bara van vid att dra vagn, men ta kontakt med flera som erbjuder inkörning och hör vad du får för pengarna. :)
 
Sv: Finns det "inkörningsläger"/inkörningshjälp?

Fast helinackordering är lixom inte det jag hade tänkt, vill vara med under processen, lära mig och göra det som en gemensam sak med min ponny. Annars har jag ju ingen aning om hur det "egentligen" gick. Kanske inte så att jag ska vara med hela tiden, om det tar lång tid, men iaf större delen av tiden. kanske får ägna en semester åt detta eller så.
Att den ska vara klar för tävling har jag inte tänkt, bara att den lugnt ska kunna dra en vagn så jag själv kan jobba vidare, med hjälp av tränare regelbundet, för att bli mer avancerade. Huvudtanken är att träna och ha kul inte tävla. vet ju ine ens vilken typ av ponny jag skulle vilja ha eller vilken gren som skulle vara intressant heller. ska man hålla på med trav är det ju nästan bara russ som gäller, och det kan mkt väl bli något annat.
 
Sv: Finns det "inkörningsläger"/inkörningshjälp?

Om du kontaktar en inkörare när det blir dags så går det säkert att jobba fram en lösning som passar alla parter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar och funderar, känner att jag behöver lite input. Här kommer mina förutsättningar: Jag har idag en åring som blir D-ponny...
Svar
1
· Visningar
1 162
Senast: Popcorn
·
Körning Min granne köpte en häst för ett par månader sen och för att hennes häst skulle ha sällskap över sommaren fick vi låna hennes svärmors...
Svar
7
· Visningar
1 926
Senast: Rosalinda
·
Körning Har en 9årig connemaravalack som jag länge har velat ta upp körningen med. Han var körd en hel del när jag köpte honom av uppfödaren för...
Svar
3
· Visningar
1 690
Senast: a_c72
·
Hästmänniskan Min sambo är (har blivit) hästintresserad sen han träffade mig,han har varit med ut och ridit flera gånger,och han hanterar hästar på...
2
Svar
33
· Visningar
3 927
Senast: bellabus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp