Korsförlamning

ghost

Trådstartare
Nu hoppas jag på att någon här är riktigt vass på det här med korsförlamningar och kan ge mig några tankar om min ena travhäst.

Hon fick en korsförlamning i februari (8/2) vilken på plats bedömdes som lindrig av veterinär men som visade sig vara betydligt allvarligare när provresultatet kom. ASAT var omätbart på första provet.
17/2 och 4/3
CK 3,97 resp. 2,0 medan
ASAT fortfarande var över 16,7 (maxvärde på mätutrustningen?)
16/4 friskförklarades hon med värdena
CK 5,4
ASAT 6,8

Referensvärden från min klinik:
CK: 0,83-7,83
ASAT: 3,08-5,67

Enligt de sökningar jag gör så hittar jag mest dessa normalvärden, just detta ur denna avhandling:
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000261/01/200459.pdf

CK under 5,8 ukat/L
ASAT under 9,2 ukat/L

Sedan har hon tränat på och det har funkat alldeles utmärkt, hon gick senast jobb på ett utmärkt sätt i söndags, och när jag kom till stallet i måndags kväll så såg jag att hon hade ONT. Inte riktigt typiskt korsförlamningsspänd men absolut spänd, mest insida lår men även en del i ryggmusklerna. Jag valde att inte ta ut veterinär på kvällen utan tryckte i henne en dos X-Tie Up och gav henne en akupunkturbehandling varefter smärtan avtog omedelbart.
Sedan åkte jag ut och tog blodprov runt lunch på tisdagen ca 18 timmar efter att jag hittade henne med ont i kroppen.

Hennes värden är då följande:

CK: 3,38
ASAT: 10,21

Enligt samma avhandling: (allt saxat från sidan 12)

"Vid korsförlamning eller musklesönderfall av annat slag, förändras värdena enligt följande mönster: CK stiger och visar sitt högsta värde inom fyra till sex timmar efter uppkommen skada och planar ut till normalläge igen efter fyra till sju dygn. ASAT visar sitt högsta värde inom 24 timmar och visar åter på normalvärden efter två till fyra veckor."

Jag blir verkligen inte klok på detta, CK skulle ju inte vara normalt efter 18 timmar och jag VET att hon inte hade korsförlamning när jag lastade ur henne hemma i söndags. ASAT kan ju fortfarande vara på uppgång vid provtagningstillfället.

Är det någon som har någon fundering om hur jag ska tänka runt detta?
 
Fortfarande inget "korsförlamningssladder" över bakdelen men den där insidan på vänstra låret är inte rolig även om den börjar svara lite nu.
 
Jag är ingen expert men högt ASAT behöver väl inte vara en korsförlamning? Tror det är ett enzym som visar på muskelsönderfall. Det är väl inte helt orimligt om hon har en skadad muskel på insida lår efter vad du beskriver?
Jag tror inte hon haft en korsis denna gången.
 

Liknande trådar

Hästvård Fick av en slump reda på att min ponny, tinker/kallblodskorsning -11:a har kraftigt förhöjda värden på ovanstående. För ett år sedan...
Svar
12
· Visningar
5 153
Senast: wrangler
·
T
Trav Har tagit blodprov på min 2-åring ett antal gånger under säsongen. Alla prov har varit bra hela tiden på de fyra "basvärden" som jag...
Svar
8
· Visningar
2 672
Senast: Thewebwolf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp