Bukefalos 28 år!

Ang. Muskelvärdet någon?

T

Thewebwolf

Har tagit blodprov på min 2-åring ett antal gånger under säsongen. Alla prov har varit bra hela tiden på de fyra "basvärden" som jag tycker är av intresse i första hand. Dvs Hb (röda), Leukocyter (vita), Asat(muskel) och Alp (skelett).

Hästen har kvalat och startat en gång.

Förra gången blodprov skulle tas kryssade vet i fel kolumn och fick med CK-värdet (specifikt muskelvärde, och något som tillsammans med ASAT brukar ge info om status på korsförlamningar och liknande), som visade sig vara dubbelt mot gränsvärdet, 10,3 (skall vara under 5,8 enligt den förtryckta remissen).

Tog det lugnt ett tag, inga snabbjobb men vanlig träning, extra tillskott av B- och E- vitaminer och tog nytt prov igår. Samma sak. Alla andra värden under gränsvärdena med marginal, men CK på 11 nu.

NÅGON som har en aning om vad som är fel (ja jag förstår ju att det är något med musklerna men mer konkret ;) ) eller har varit med om något liknande och hur detta ska åtgärdas?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ang. Muskelvärdet någon?

Kanske dum som frågar, men varför har du tagit upprepade blodprov?
 
Sv: Ang. Muskelvärdet någon?

menar du varför hon tog CK igen?
kanske för att se hur det har utvecklat sig.

TS: fast remissen är ju knäpp, i vita värdet är ju upp till 11 ok..
Hur länge är "ett tag"? När vi får korsförlamningar i stallet är det hel vila som gäller, sen långsam, mycket försiktig uppträning med blodprov ofta.

Tänk på att selen är viktigt med, i form av Tokosel ger vi, dubbel dos till korsishästar. Vi försöker ha dem på lösdrift i det längsta, absolut helst hela året.
 
Sv: Ang. Muskelvärdet någon?

Ursäkta trådkapningen men hade du sett de blider Thewebwolf lagt ut på sig själv och hästarna hade du nog aldrig skrivit hon. :p
 
Sv: Ang. Muskelvärdet någon?

vet inte men kan det inte vara så att unghästar kan ha förhöjda värden i tillväxt ?
 
Sv: Ang. Muskelvärdet någon?

hoppsan, men jag hittar inga bilder .. är lite väck efter en lång dag..

ursäkta TS!
 
Sv: Ang. Muskelvärdet någon?

Blodproven har jag tagit under året för att kolla statusen på hästen. Röda och vita är ju alltid intressanta och skelett och muskler är ju bra för att kolla så att jag inte kör för hårt.

Eftersom en häst som tränas för trav oftast växer mest under tvååringssäsongen kan det ju vara dumt att träna för hårt just då.

Är värdet på muskler och skelett förhöjda så kan man ju pausa lite istället för att bara stoppa huvudet i sanden och "köra på" tills det händer något som man inte vill ska hända.

Om du istället menar med "upprepande prover" att jag tog ett nytt efter tre veckor så är det väl uppenbart att det var för att se om det skett några förändringar till det bättre med muskelvärdet :angel:

Förövrigt så har jag nu fått veta att CK kan var förhöjt på unghästar i träning och inget att bry sig om så länge ASAT är normalt.

Så nu är det full fart igen :)
 

Liknande trådar

Hästvård Fick av en slump reda på att min ponny, tinker/kallblodskorsning -11:a har kraftigt förhöjda värden på ovanstående. För ett år sedan...
Svar
12
· Visningar
5 186
Senast: wrangler
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 211
Senast: Doccan
·
Kropp & Själ Anonymt nick! Är det någon som känner igen sig/symtomen? Jag har haft problem med magen i ett år, även om det sakta blev bättre i...
2
Svar
26
· Visningar
6 248
Senast: hastflicka
·
Hästvård Kom hem från jobbet iförrgår och hittar liza i hagen stående alldels håglös. Vill inte röra på sig men stapplar fram om man ber henne...
Svar
18
· Visningar
1 796
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp