korsning arab/frieser ??????

L

lill_flesky

Någon mer som såg han som kom från belgien och körde fyrspann i helgen i globen?? Han hade tydligen just korsningen arab/frieser och vilka underbara hästar!!! :love: Jag vart totalkär och har börjat spåna lite på att betäcka mitt arabsto med en frieserhingst :) men det är ju bara en fundering än så länge...
i alla fall, är det någon som har sett/ridit/hanterat en sådann kosrning? Någon som har bilder? Jag vill veta allt ni vet om dem!!! :)
 
Kan tänka mig att det är en härlig korsning. Dock får du nog hitta en hingst som inte är godkänd, för de hingstar som är godkända inom FPS får ej korsas med andra raser...

//Cutie
 
:love: :love: :love:ja ble kär i dem!!!!! åh fy va fina de vaa!!!!!!!!!!! :)han skulle ha vunnit
 
Men jag har för mig att det finns en frieserhingst som är avelsgodkänd. Är det inte lovligt att betäcka vilka raser som helst när de bara är avelsgodkända?
Eller är jag ute och cyklar?? :confused:
 
Det får du i så fall höra med dem som äger den aktuella hingsten.
När jag hade Frieser (1½ år sen) så fanns det inga ens avelsvärderade i Sverige, har dålig koll på om det blivit nån nu. Så enda chansen var att skicka över sperma från Holland eller sända över hästen.

Jag vet bara att korsningsavel är strängt förbjuden enligt FPS. Rasen har ju varit på väg att dö ut ett antal gånger, så jag förstår dem!! Hör med föreningen för att få exakta uppgifter www.frieserhast.com

//Cutie
 
Såvitt jag vet så finns det en frieserhingst som är AVELSVÄRDERAD i Sverige. Den är alltås tillåten att använda i avel, enligt svensk lag.
MEN denna hingst är INTE godkänd av frieserförbundet, så avkommorna är inte stamboksberättigade frieserhästar.
Och används hingsten ifråga för andra raser så lär den ALDRIG ha minsta chans att kunna godkännas för frieseravel, även om den har kvalitéer för det.

Frieserrasen har, som sagt, varit på väg att försvinna just pga att de använts för mycket i korsningsavel och inte i renrasavel, DÄRFÖR får man inte korsa dem längre!
 
Vi tänker nog på samma. Men jag har för mig att denna hingst hade något veterinärt skrivet i papperen som jag har svårt för att tänka mig att frieserförbundet godkänner....
 
Jag har nyligt hört att det finns flera... som gör just så att de betäcker "alla" sorter, och att de därför ej är godkända inom frieseraveln..
Jag vet inte vilka, men jag vet en som nog vet, kan förmedla namn om någon är intresserad. PM:a isf.
 
Det förhåller sig så att om du är medlem i den holländska stamboksföreningen är det för bjudet med korsningsavel. Dom kan endast göra regler för dom som väljer att vara medlemmar.
Dessutom är reglerna något suddiga. I USA finns hingstar som öppet används i korsningsavel, fast dom är FPS godkända?! I holland däremot förekommer korsningsavel ofta men i smyg.
Anledningen till att det upplevs som ett hot mot Frieser rasen är att korsningsavkommorna ofta blir väldigt bra.
Det finns väl plats för båda delar, så alla kan välja efter tycke och smak.
I den andra stamboken för Frieser(tysk) tillåts korsningsavel och man får visa avkomman på premiering. I både USA och Australien finns speciella föreningar för Frieserkorsningar.
Det är alltså inte olagligt på något sätt att korsningsavla.
Däremot är det olagligt i Sverige att använda icke avelsvärderade hingstar på andras ston.
Min hingst är både premierad med 40 p, avelsvärderad och har inga "veterinära" anmärkningar.
Vi löser hingstlicens hos SH. Avkomman registreras av SH.
Dessutom har jag köpt ett vackert välstammat arabsto...så jag håller med, det är en bra kombination.
För mer info ]www.nobynas.com [/url]
 
j*klar vad snygg hästen på bilden var :love: verkligen underbar korsning!
 
Så det är DU som har HONOM????? :love: :love: :love:
Oh, jag blir grön av avund! Jag håller på att försöka hitta ett sto som jag skulle kunna ta till er för lite trevlig korsningsavel :crazy: ;)
Jag tror jag måste PM:a dig lite nu!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 515
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Har ni träffat på några spännande raskorsningar och hur blev dom som vuxna? Jag har ju precis köpt mig en ettårig korsning PRE/ardenner...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
39 106
Senast: Jeffa
·
Samhälle Hörde precis en helikopter och det ger mig alltid en klump i magen liksom det gör när jag ser eller framförallt hör blåljus och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 841
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp