Bukefalos 28 år!

korsningar ?

H

hastebast

Hejhej !

Nu är man så långt kommen att man börjar fundera på att skaffa ett eget föl !
Vad skall man korsa med ?

Vill ha en bra fälttävlanshäst , och vill få ett bra rseultat . Vad borde jag korsa ? Eller vilken renrasig ras borde jag sattsa på ?


:confused::D
 
Sv: korsningar ?

Det beror väl på vad du har för sto?
Har du ett halvblod så kanske ett fullblod vore något (NEJ de heter inte så men i vardagstal tackar besserwissar). Fullblod över lag brukar ju te sig ganska bra som fältävlanshästar.

Kanske till och med är bättre att köpa sig en beprövad sådan.
 
Sv: korsningar ?

Bra fälttävlanshäst är ofta en häst av en bra ridhästras med mycket fullblod i. Mycket sällan korsningar utan beprövad ridhästtyp som står högt i blod.
Här kan du se stammen på en av världens bästa fälttävlans hästar just nu. Mamman rent fullblod och pappan "halvblod" med en hög andel fullblod. Hästen själv räknas som renrasig SWB.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/119768-mister-pooh-swb

Här är en annan, godkänd hingst som också gjort bra ifrån sig i fälttävlan. Han har inte ett fullblod till mamma med står ändå högt i blod med en del fullblod ganska nära i stammen.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/5093-hamilton-swb
 
Senast ändrad:
Sv: korsningar ?

Hejhej !

Nu är man så långt kommen att man börjar fundera på att skaffa ett eget föl !
Vad skall man korsa med ?

Vill ha en bra fälttävlanshäst , och vill få ett bra rseultat . Vad borde jag korsa ? Eller vilken renrasig ras borde jag sattsa på ?


:confused::D

Beror ju på vad du har för sto :crazy:
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
741
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 067
Senast: Tonto
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 280
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 176
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp