Bukefalos 28 år!

Korta / långa sporrar

Sv: Korta / långa sporrar

Jag vill ha långa, för att slippa göra stora rörelser med skänkarna för att komma åt. Ställer dock extrema krav på sitsen, att skänken inte oavsiktligt kommer åt hästen, utan att knä och tå hela tiden pekar framåt när sporren inte ska inverka.

Generellt gäller för mig "inga sporrar innan totalkontroll på sitsen". Och det är ju mer än bara underskänkeln. Vill man använda skapa redskap (som sporren är, oavsett utformning) krävs att man som ryttare förstår hur man inverkar med sitsen. Det går inte att bromsa med sittbenen och sedan hacka med sporren när hästen lyder förhållningen.
 
Sv: Korta / långa sporrar

Jag rider med sporrar ibland på vissa ridskolehästar, mest när det är tävling men även ibland under lektion. Även om jag inte är junior längre så rider jag på ett par "junior-sporrar" = 15mm med droppformad kula.
Personligen tycker jag att det räcker för mig och mina behov. Tror att det här med sporrar är otroligt personligt och individuellt då anledningen till varför man rider med sporrar kan skilja sig.
Jag valde dessa sporrar tillsammans med min tränare för att kunna förstärka mina skänkelhjälper vid WE-ridning och viss "vanlig" dressyr-träning.
 
Sv: Korta / långa sporrar

Jag har bara sporrar vid hopptävling, blir så äckligt passiv i min ridning väl på banan och får ingen kraft alls i skänkeln. Så sporren är för att kunna ge lite mer effekt i skänkeln, jag försöker få kraft och effekt, aktivitet i mig själv att rida hela vägen fram.
Så sporren är bara ett hjälpmedel så länge.

Har 15mm sporrar med droppformad kula, i hoppningen.
Har ett par plastsporrar också, 20mm och har de då i dressyren, fast det är sällan då min häst är av den sorten som går långsammare och blir bara mer och mer sur och envis av sporrar och mycket drivande.
 
Sv: Korta / långa sporrar

Jag har bara ridit med sporrar på min nuvarande häst. På honom föredrar jag långa, eftersom jag inte kommer åt utan att dra upp knäna alt. dra bak/upp hälen när jag rider med korta.

Jag använder inte sporrar i hoppning eller vid "vanlig" uteritt, men gärna vid dressyrarbete och liknande. Jag använder dem istället för ett ridspö, för att förstärka en given signal, dvs som ett hjälpmedel.
 

Liknande trådar

Utrustning Häst har strl 160-165 i vanliga täcken..försöker nu hitta ett ländtäcke att ha vid ridning (inget skrittäcke, o inget reflex) men alla...
Svar
10
· Visningar
562
Senast: Leeelot
·
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
1 009
Senast: Fibusen
·
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
906
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Hästnyheter Influencern och youtubern Therese Lindgren önskar hjälpa till att ta hand om en häst, men vill att den ska tränas belöningsbaserat utan...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp