Korta sovsäck? Händiga sökes!

lady_vip

Trådstartare
Vi ska fjällvandra i vinter och jag håller på att uppdatera lite av mina friluftsprylar, sovsäck är en av dem.

Jag ska ha en BRA sovsäck, men vill ju helst inte betala allt för mycket. Nu har jag iaf hittat en sovsäck till bra pris som uppfyller alla mina krav, men. Den är 220 cm lång (yttermått) och jag är bara 1.60 meter över havet. Sjukt onödigt att bära på en halvmeter för mycket sovsäck!

Men så tänker jag att det inte borde vara så svårt att sy ett par sömmar vid fötterna och sen kapa den? Förstör jag sovsäcken fullständigt då? Måste man sy på nåt speciellt sätt? Det är en syntetssovsäck.
 
Vi ska fjällvandra i vinter och jag håller på att uppdatera lite av mina friluftsprylar, sovsäck är en av dem.

Jag ska ha en BRA sovsäck, men vill ju helst inte betala allt för mycket. Nu har jag iaf hittat en sovsäck till bra pris som uppfyller alla mina krav, men. Den är 220 cm lång (yttermått) och jag är bara 1.60 meter över havet. Sjukt onödigt att bära på en halvmeter för mycket sovsäck!

Men så tänker jag att det inte borde vara så svårt att sy ett par sömmar vid fötterna och sen kapa den? Förstör jag sovsäcken fullständigt då? Måste man sy på nåt speciellt sätt? Det är en syntetssovsäck.
Har du provat att ligga i den? En del har ju även upp över huvudet och räknar in det så det kanske inte är så mycket som en halvmeter som du kan ta bort... ;)
 
Har du provat att ligga i den? En del har ju även upp över huvudet och räknar in det så det kanske inte är så mycket som en halvmeter som du kan ta bort... ;)
Nä, jag har ju inte vågat köpa den ;) men även om det bara är 40 cm gör det ju en hel del på vikt och storlek. Det finns ju sovsäckar som är typ 1.75, det hade väl passat mig rätt bra, så denna är ju lite oversize.
 
Nä, jag har ju inte vågat köpa den ;) men även om det bara är 40 cm gör det ju en hel del på vikt och storlek. Det finns ju sovsäckar som är typ 1.75, det hade väl passat mig rätt bra, så denna är ju lite oversize.
Det är lite svårt att säga om det går beroende lite på hur den är sydd, det bästa sättet skulle antagligen vara att ta med den till en sömmerska och få det gjort. Men det borde kunna fungera, tänk bara till innan du klipper så att den inte blir för kort istället, ligg i den och känn efter innan du bestämmer var du ska kapa och tänk även på att kroppshöjden tar en del av längden. :D
 
Det är lite svårt att säga om det går beroende lite på hur den är sydd, det bästa sättet skulle antagligen vara att ta med den till en sömmerska och få det gjort. Men det borde kunna fungera, tänk bara till innan du klipper så att den inte blir för kort istället, ligg i den och känn efter innan du bestämmer var du ska kapa och tänk även på att kroppshöjden tar en del av längden. :D
Sambons mamma är sömmerska, så jag tänker att hon borde kunna göra det snyggt. Men det förändrar väl inte sovsäcken på nåt sätt? Förutom att den blir kortare ;)
 
Sambons mamma är sömmerska, så jag tänker att hon borde kunna göra det snyggt. Men det förändrar väl inte sovsäcken på nåt sätt? Förutom att den blir kortare ;)
Nä, det påverkar ju inte fyllningen, men tror du verkligen det gör så stor skillnad på vikten att kapa bort 40 cm? Ska du ha den vintertid kan det ju vara skönt att ha lite mer att dra upp runt huvudet och fjällvandra vintertid? Ska ni verkligen ut och genom snödrivorna i fjällen på vintern? Inte skida eller åka skoter? :confused:
 
Nä, det påverkar ju inte fyllningen, men tror du verkligen det gör så stor skillnad på vikten att kapa bort 40 cm? Ska du ha den vintertid kan det ju vara skönt att ha lite mer att dra upp runt huvudet och fjällvandra vintertid? Ska ni verkligen ut och genom snödrivorna i fjällen på vintern? Inte skida eller åka skoter? :confused:
Några gram gör det nog :) framförallt blir den mindre ihoppackad.

Det är för sommarbruk, jag skulle aldrig ge mig ut på fjället på vintern:D
 
Några gram gör det nog :) framförallt blir den mindre ihoppackad.

Det är för sommarbruk, jag skulle aldrig ge mig ut på fjället på vintern:D
Aha, fast det står i första inlägget att det är vintertid. ;)
Det finns ju flera lätta sovsäckar om de inte behöver vara så varma, du kanske ska gå efter vikt och inte längd när du kollar? Eller de kanske blir för kalla?
 
Aha, fast det står i första inlägget att det är vintertid. ;)
Det finns ju flera lätta sovsäckar om de inte behöver vara så varma, du kanske ska gå efter vikt och inte längd när du kollar? Eller de kanske blir för kalla?
Men gud, ser det nu, my bad! I sommar, hade antagligen avlidit som sann skåning om jag tvingades campa under vintern ;)
 
Angående temperaturen @Mia_R rekommenderas att komforttemperaturen ligger runt 0 grader för fjället den tiden vi ska åka. Och det finns massor av jättefina varianter, det var mest att just denna hade förmånligt pris :)
 
Dragkedjan slutar en bit upp, svårt att uppskatta exakt på centimeter, men 30-40 cm från botten ca.
Då tror jag inte det är några som helst problem med att korta av den. Jag har ingen aning om vad det är för fyllning, men antingen puttar du bara upp den och syra av tyget, eller så syr du/ni av både stoppning och tyg. Finns en finfin tråd som @Monstermom har skapat på hem & hobby. :angel:
 
Det gör nog inte särskilt mycket på varken vikt eller storlek om du kapar den om jag ska vara ärlig. Det har mer med typ av sovsäck att göra tycker jag.
Men det är nog inte problem att kapa den.
 
Vi ska fjällvandra i vinter och jag håller på att uppdatera lite av mina friluftsprylar, sovsäck är en av dem.

Jag ska ha en BRA sovsäck, men vill ju helst inte betala allt för mycket. Nu har jag iaf hittat en sovsäck till bra pris som uppfyller alla mina krav, men. Den är 220 cm lång (yttermått) och jag är bara 1.60 meter över havet. Sjukt onödigt att bära på en halvmeter för mycket sovsäck!

Men så tänker jag att det inte borde vara så svårt att sy ett par sömmar vid fötterna och sen kapa den? Förstör jag sovsäcken fullständigt då? Måste man sy på nåt speciellt sätt? Det är en syntetssovsäck.
De sys på ett speciellt sätt för att inte få genomgående sömmar, alltså sömmar som går genom både ytter och innertyg. Men jag tror inte det är så kritiskt däremot vet jag inte om det är så lyckat, lite extra utrymme att ha kläder i är inte fel. En iskall tröja en kall morgon ger ingen bra start på dagen.

Kan också lägga till att jag tycker om när de är rymliga, sover också bättre då.
 
Senast ändrad:
Jag tror nog att någon som är duktig på att sy kan korta den åt dig men är tveksam till om det är till någon fördel. Framför allt för att det är rätt trångt i en sovsäck som det är. Vill man t.ex. kunna sträcka på sig utan att att hamna utanför så kan nog de där extra centimeterna vara rätt bra att ha. Även möjligheten att värma upp morgondagens kläder längst ner i fotänden är värt mycket. Att efter en stel natt i sovsäck behöva dra på sig nedkylda och fuktiga kläder är verkligen ingen höjdare :p
 
Jag tror nog att någon som är duktig på att sy kan korta den åt dig men är tveksam till om det är till någon fördel. Framför allt för att det är rätt trångt i en sovsäck som det är. Vill man t.ex. kunna sträcka på sig utan att att hamna utanför så kan nog de där extra centimeterna vara rätt bra att ha. Även möjligheten att värma upp morgondagens kläder längst ner i fotänden är värt mycket. Att efter en stel natt i sovsäck behöva dra på sig nedkylda och fuktiga kläder är verkligen ingen höjdare :p
Fast om det inte regnar så hänger jag ut kläderna jag vandrat i över natten så är de inte fuktiga utan torra och fina dagen därpå. :up:
 
Fast om det inte regnar så hänger jag ut kläderna jag vandrat i över natten så är de inte fuktiga utan torra och fina dagen därpå. :up:

Antagligen hade jag fel utrustning men senast jag tältade så kändes allt mer eller mindre fuktigt oavsett om jag haft det på mig eller om det bara legat i ryggsäcken :o
 
Jag hade inte klippt av den utan istället letat efter en bättre anpassad sovsäck, en säck som passar just dig och dina behov. Det finns även kortare säckar för tjejer alternativt barnsäckar eller lightmodeller.
Om jag köper en sovsäck så vill jag provligga i den för att se om den passar min storlek, alla bra friluftsbutiker brukar kunna erbjuda kunden att testa olika modeller redan i butiken och de kommer inte att stirra konstigt på dig om du frågar om det.

Den nedre delen är oftast sydd för att man skall kunna röra sig med benen och ha fötterna uppåt utan att säcken trycker ner fötterna och det är viktigt att luften kan cirkulera ordentligt i en säck så det får inte bli för trångt.

Visst kan man korta av den, men räkna då med att en del av själva komforten/rörligheten för dig försvinner om det är en formsydd modell, är den däremot rak i modellen så blir det inte lika stor förändring om man klipper den.

Sök på “vandra fjäderlätt” så får du lite tips som visar hur man kan komprimera sin packning rejält, kolla även in “utsidans forum” och framförallt läs gärna “välj rätt sovsäck hos outnorth” för de beskriver rätt bra vad man bör tänka på i val av säck.

/ kayoba
 
Om du tänker köpa en 0-säck gör det nog ingen större skillnad på vikten. De är ju redan så tunna.

Jag råkade köpa en sådan lång säck och det blir verkligen askallt om fötterna när man inte värmer ända ned. Jag brukar dra ett spännband 3 dm från botten och då är jag kortare än dig.

Jag höll på att frysa ihjäl i den säcken och har nu en som är -18 och den är lagom för mig när jag fjällvandrar :-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp