Kostander att ha grov häst?

Skreppur

Trådstartare
Jag behöver en liten kalcyl över vad det kan kosta att ha en grov haflinger på 560kg/månaden? Box kostar 200kr/månad och hovslagare 350/varannan månad. Höet kostar 2kr/kg.

Jag vet att det inte går att räkna exakt, men på ett ungefär :smirk: (inte räknat med utrustning, veterinärer, vaccinationer osv)

:bow:
 
Sv: Kostander att ha grov häst?

Min islandsvalack och kallblodsstoet äter tillsammans ca 15 kg per dygn (torrhö), och då går de på lösdrift och har fri tillgång. Skulle tro att runt 8 kg borde din häst kunna leva på per dygn om det är bra hö och allt det där.
 
Sv: Kostander att ha grov häst?

En hyfsat stor utgift kan också ströet i boxen vara om man har enbart spån/torvbalar att använda. I bästa fall gratis om man har tillgång till egen halm. Är hästen skitig i boxen går det massor med strö och är den väldigt renlig och ute mycket kan man komma undan med en bal i veckan.

Till hovslagaren kommer även skor, broddar och snösulor vintertid.

Är höet mindre bra tillkommer det någon/några fodersäckar per månad vintertid.

Ca 8 kg hö tycker jag också kan vara ett hyfsat bra riktvärde.
 
Sv: Kostander att ha grov häst?

8 kg! Gode gud, tala om det för mina "flingor",:rofl: :rofl: :rofl: de går visserligen på lösdrift men smäcker i sig minst det dubbla! Även en flinga på stall äter minst 10-12 kg om den skall vara nöjd.
 
Sv: Kostander att ha grov häst?

Ja, jisses, haflingerhästar äter nästan så mycket de får :D ! Min äter uppskattningsvis 10-11 kg hö/dag. Hon hade säkert kunna äta lite till, men jag tror att det är rättså lagom. Hon och shettisen delar på 9 kg ute i hagen (uppdelat på tre fodringar) och sedan får haflingern ytterligare 4-5 kg till natten. Shettisen får då 1,5 kg, för mer än så äter hon faktiskt inte upp.

När höet är slut äter haflingern granris, lövträdskvistar, mossa, rötter, etc. Hoppas bara att hon tål allt... Det är ju inte mycket man kan göra för att förhindra det egentligen.
 
Sv: Kostander att ha grov häst?

Min Haflinger får ca. 7-8kg hösilage om dagen, 6dl Krafft Grund, 6dl havre, 2dl loppfrö och 2dl betfor där jag blandar i vitaminer och mineraler. Håller sig lagom på det... (eller ja lite rund om magen e han nog :angel: )
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 135
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 255
Senast: MayGrace
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 034
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 550
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp