Bukefalos 28 år!

Kostnad för tandstensbortagning

AgentCarter

Trådstartare
Kollade ordentligt i munnen idag och som ett trollslag har hunden hela munnen full med tandsten:(
Eftersom jag pga andra problem borstar ofta och brukar ändå ha koll på munnen så tror jag att det är foderbytet som har gett problemet.

Men vet ni hur mycket tandstensbortagning kostar på ett ungefär för en hund på högst 10 kg? (tror de kommer ge lugnande och ha kvar honom en stund efteråt)
Försökte ringa veterinären idag men de hade självklar stängt.
Det är ingenting som försäkring hjälper till med heller eller?

Fan vad grinig jag är på mig själv! Om jag hade märkt det innan så hade jag kunnat avvärja med ben och byta till gamla fodret men har tydligen varit totalt hemmablind senaste månaden.
 
Sv: Kostnad för tandstensbortagning

Vissa veterinärer ger lugnande, men de flesta söver. Det gäller att få bort all tandsten, inte bara den som syns på tänderna. Det kan sitta långt upp under tandköttet.

Det kan kosta väldigt olika. Jag ringde runt och frågade för ett tag sedan. Det skiljer kanske inte så mycket mellan olika kliniker. Det som gör att priset varierar är mängden tandsten och storleken på hunden. Mellan 1000 och 3000 har jag för mig att det kunde bli. Om man behöver plocka bort nån tand blir det dyrare.

Försäkringen tar inte tandstensborttagning. Vad man kan göra är att om hunden ska sövas på grund av något annat, så kan man be att de tar bort tandstenen samtidigt. Då får du sövningen på försäkringen, men inte själva tandskrapningen.
 
Sv: Kostnad för tandstensbortagning

Jag gav väl ca 600:- för min gamla BC på 22 kg, men det är några år sen och hos en billig veterinär...
 
Sv: Kostnad för tandstensbortagning

Jag tror jag gav runt 1500 för min hund på ca 6 kg, då sövde dom henne och plockade även bort en tand.
 
Sv: Kostnad för tandstensbortagning

När veterinären tog bort tandsten på min hund som vägde 10,4 kg vid tillfället i våras kostade det 1000 kr. Han sövdes eftersom det enligt min veterinär inte går att ta bort tandsten ordentligt med bara lugnande utan att det gör ont på hunden.
Försäkringen tar inte vanlig tandvård.
 
Sv: Kostnad för tandstensbortagning

Svarar alla

Tack för svaren! Högsta priset är 5000 mindre än vad jag förväntade mig så var trevligt:D
Jag fick för mig att de inte sövde utan bara gav så mycket lugnande att de kunde köra med maskinen, men kan mycket väl minnas fel:)
Och eftersom det kostade så lite behöver jag inte heller ens tänka på försäkring, perfekt! Tror också han får behålla alla tänder, de verkar fina under tandstenen, en kan ha ett hål men verkar inte vara djupt.
 
Sv: Kostnad för tandstensbortagning

Betalade 800:- när jag tog tandsten på min tös (15 kg) men när jag ringde runt fick jag prisuppgifter på upp till runt 2.000.
 
Sv: Kostnad för tandstensbortagning

Det skiljer jättemkt i pris beroende på vart man åker.

På Falu djursjukhus började prislappen på 2500kr för att ta bort tandsten på min dvärg schnauzer men där stannar det aldrig på vad de börjar med.

Så jag åkte till kliniken hemma som visserligen är 30 mil bort och då kostade det bara 900kr istället :)
Å dessutom fick jag träffa släkten och kompisarna :)

Så ring runt och jämför priser tycker jag är klokt.
 
Sv: Kostnad för tandstensbortagning

Har en kompis en liten bit bort där de tog 800 bara så i värsta fall får vi ha en kompisträff;)

Blir bra för killen att få tänderna ordentligt rengjorda också med tanke på hans andra problem så blir två flugor i en smäll:)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 845
Senast: fejko
·
Hundhälsa I mars la jag upp den här bilden på Monsters tänder: Idag tog jag den här: Så nu har jag bokat tid för munsanering, det känns...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 222
Senast: Sleepy
·
Hundhälsa Idag har vi vart hos veterinären för en liten tandundersökning. Hunden, en schnauzertik på dryga 1,5 år har redan börjat få lite...
Svar
10
· Visningar
1 627
Senast: dpmatte
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 619
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp