Kostnader - Hyra Ponny

Dunja

Trådstartare
Hejsan!
Har ridit på ridskola i 13 år och känner att det är dags för mig att ta ett steg till och har ordnat att hyra en D ponny i en månad i augusti vilket jag tycker ska bli riktigt kul.
Hade därför tänkt rådfråga er här på hemsidan och jag vill helt enkelt höra lite om hur det är med en privat häst.

Vilka skulle ni säga är de största skillnaderna mellan att rida på ridskola och ha en privat häst?

Hur mycket hö äter en D-ponny ungefär per månad, hur mycket kostar det? Vad behövs för kosttillskott? Hästen kommer att stå på bete under perioden.

Sen lite generellt är jag bara lite nyfiken, vad kostar det ungefär för er att ha häst i en månad? Vilka är de största utgifterna?
 
Om hästen ska stå på bete behöver du väl inte ge hö ? Möjligen stödfodra lite om betet är dåligt i slutet på sommaren. Men beror på hur hästen är. Fråga ägaren om det. Jag brukar ge kraftfoder på sommaren också, också där fråga ägaren vad. Om du ska hyra häst en månad så antar jag att du borde få all information därifrån ? Månadskostnad om hästar finns massor trådar. Bland annat en aktuell nu på hästmänniska. När jag hade egen häst hade jag billigt hos en kompis. Hö kraft spån och lite material och el och vatten ca tusen kronor i månaden. Hov ca 500 månad och försäkring 300. Sen tillkommer lite vaccination och kolla masken och ev veterinär besök och köp av utrustning då och då. Så mitt snitt kanske 2000 månad. Och det är rätt billigt skogsmulleliv på landet :)
 
Den allra största skillnaden är att ridningen bara är en liten del av livet med häst, omvårdnaden är den största. Man måste kunna tillräckligt mycket om hästvård för att veta när man inte ska rida på hästen och när man ska be om hjälp. Hyra häst är bra, då finns det alltid en ägare som man kan fråga om man är osäker.
 
Den största skillnaden mellan att rida på ridskola och att ha "egen" häst (då räknar jag in att ha en egen, att ha en foderhäst eller hyra en häst, det vill säga att du är i stallet och har ansvaret för hästen sju dagar i veckan) är att hästen är ditt ansvar 24/7, 365 dagar om året. Det där ridmomentet är en så liten, liten del i det hela, men är i princip den "enda" delen i att rida på ridskolan. Ska du bara ha ponnyn i en månad (och den månaden är augusti som är en sommarmånad och det är meningen att hästen ska gå på bete) så "slipper" du ju givetvis stallpass med mockning, fodring och grejer som tillkommer om man står i ett kollektivstall, men det är fortfarande mer jobb än att rida på ridskola en gång i veckan.

Min D-ponny äter ungefär en storbal hö (torrt) i månaden under vinterhalvåret, kostnaden där ligger på 350 kronor/bale. Äter i nuläget inget stödfoder alls, och min förhoppning är att klara av betessäsongen helt utan att behöva stödfodra. Åt inget kraftfoder i vintras, men kommer troligtvis börja äta lite mineraler när de stallas in i höst, behöver däremot inget annat kraftfoder än så. Nu ska ju du tydligen bara ha hästen under en kortare tid, så det bör inte ticka iväg för mycket i kostnader om inget oförutsett inträffar. Vintertid ligger min ponny på ungefär 2000 kronor i månaden (stallhyra, in- och utsläpp, foder, strö och hovslagare inräknat), men då är inte försäkringen (en dyr post en gång om året för min del) och veterinärkostnader (i alla fall en vaccination/år, går på typ 1000-1500 om man tar distriktarna, har man otur behöver man ta ut dem fler gånger) medräknat i den kalkylen. Jag bor dessutom i ett relativt billigt område att ha häst i, min kallhyra ligger på under 1000 kronor.
 
eftersom du ska hyra hästen så blir ju grundkostnaden hyra+ bete.

bete brukar dock vara svårt att hitta för så kort tid, de flesta vill att flocken ska vara ihop så länge som möjligt, dvs alla kommer samma dag och alla åker samma dag. så är nog svårt att hitta för bara en månad.
men är det uthyraren som håller i betet också så är det ju ingen fara och betet ingår då förhoppningsvis i priset.

utrustning borde också ingå, lika så att hästen är nyskodd. så de enda extra kostnaderna är i så fall eventuella träningar, hästgodis, transport kostnader och ersättning av utrustning om ngt går sönder.

största skillnaden mot ridskola är att du har eget ansvar för hästen, dvs det är inte bara att åka dit, rida och sen släppa tillbaka hästen. det är 2 ggr om dagen som hästen ska visiteras, vatten och ev stödfodring ska skötas, lika så måste man hålla hästen ren och skydda den mot insekter och solen.
du har ansvar för att hästen rids och tränas rätt, blir den skadad så gäller det att du själv har kunskapen att sköta om det eller så får du ta ut veterinär.

går inte att "hoppa över" hästen en dag för att du mår dåligt eller ska iväg på annat. ens liv kretsar kring hästens rutiner snarare än att hästen kretsar kring ens eget liv ;). man blir uppbunden, och har man ingen annan som kan sköta om hästen just då så kan man säga bye bye till bio på kvällen eller sovmorgon.
 
Sen lite generellt är jag bara lite nyfiken, vad kostar det ungefär för er att ha häst i en månad? Vilka är de största utgifterna?
Det är så otroligt olika så det går inte att svara på riktigt. Eftersom det är bete som brukar iallafall här kosta mellan 500-1000kr i månaden så får du ju ta den kostnaden plus hyran som en grund. Hästen bör väl eventuellt ha något slags mineralfoder då gräset inte alltid innehåller allt som behövs. Sen bör du ju få utrustningen med kan jag tycka så det bör inte kosta annat än borstar. Så egentliga kostnader utöver det bör det ju inte vara, förutom flugspray.

Har ju ingen aning om vad det kostar att hyra häst men utan hyran så räkna med iallafall högt räknat kanske 2500kr om du räknar med ev resekostnader till betet/stallet. Om du då räknar in mineralfoder, flugmedel, haghyran, resekostnaden. Räkna med en 1000kr extra ifall du får sko hästen. Har du "tur" så behövs inget flugmedel, men det innebär ju förmodligen att det är rätt tråkigt väder också och det är ju inte alltid kul.

Händer ingenting så kan en häst vara väldigt billig en månad, svindyr en annan. Dyraste utgifterna blir ju utan tvekan om du måste få ut en veterinär, det får man ju hoppas du slipper på bara en månad, men samtidigt så är det ju ihopsläpp och grejer och då kan allt hända.

Angående mineralfoder så fråga i butiken, dom brukar vara duktiga på det där och kunna rekommendera rätt. Annars så har nog stället du hyr från koll på det också.

Hoppas du hittar en trevlig lätt individ att ha kul med en månad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 954
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 058
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 490
Senast: Oknytt
·
Anläggning Vi är igång och försöker omvandla skog till gammal betesmark och skulle vilja ha ett par ponnyer betandes där som komplement till fåren...
Svar
7
· Visningar
1 562
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp