Bukefalos 28 år!

A

Anonymakatten

Har jag tänkt lite rätt iallafall? Såhär räknar jag ifrån nyfödd, upp till att barnet kan äta samma mat som vi gör:

Blöjor och hygien: 500
Ersättning/mat: 600
Kläder: 500
Försäkring: 150
Övrigt (ev. mediciner, leksaker osv): 500
= 2250

(Ibland kanske "övrigt" kanske inte behövs, för förhoppningsvis är bebis inte alltid sjuk iallafall ;) Och leksaker behöver man kanske inte nya varje månad osv...)

Har ni något förslag på hur ni ska göra/skulle göra/gör redan nu? :)
Har ni ett litet äldre barn, så skriv gärna då med.. Och om jag har glömt någon viktig "rubrik" eller vad man ska kalla det, så säg gärna det :)
 
Sv: Kostnader

Per månad eller?

Beror ju så väldigt mycket på hur mycket saker ni kommer köpa och hur dyrt ni köper dessa ;) Första halvåret-året är det ju inte så mkt "driftkostnader" (:D) direkt men desto mer inköp om det är första barnet.

Vår son är strax 6 månader och inte kostar han mycket än. Kanske 3 stora blöjpaket i månaden (= ca 250 kr) och gröt och ingredienser till smakisar/pureer som jag gör själv. Kanske en hundring i månaden, högt räknat (är ju först nu han börjat äta mat öht, annars ammar jag). Ja försäkringen kostar ca 1600 kr per år men blir ju inte mkt om man slår ut det per månad.

Slår man däremot ut kostnaden för alla prylar vi köpt per månad så blir det ju mycket pengar... då har vi inte fått/ärvt speciellt mycket utan fått köpa det mesta själva. Blandad begagnat och nytt.
 
Sv: Kostnader

Tror du nästan kan mer än halvera de där kostnaderna.

Jag ammade min dotter i 8 månader.
Blöjor: 200kr
Försäkring: 0kr (150kr efter 6 mån)
Mat: 0kr
Kläder: 200kr
Övrigt: 100kr

Jag hade en vänta barnförsäkring, och valde man när bebis är född att fortsätta i samma bolag med en barnförsäkring så är de första 6 månaderna gratis.

Sonen som är första barnet var dyrare, mera kläder och leksaker som syrran sen fått ärva. Men jag fick massor till honom, köpte kläder för 500kr kanske det första levnadsåret. Han åt också ersättning ca 200kr/mån och började äta burkmat när han var 4 månader ca 400kr/mån
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 104
Senast: Flixon
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 139
Senast: Amaranthe
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 506
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
2 815
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp