Bukefalos 28 år!

Kotsenskidan...

Cyllene

Trådstartare
Nu verkar det som om det är där problemet sitter. Någon som vet om hur den prognosen ser ut? Det är helt nytt för mig.

Hon behandlas med Finadyne igen, blir det ingen bättring inom en vecka så får det bli klinik.

/C som tröttnar snart
 
Jag hade en häst med kotsenskide infammation för många år sen, hon blev tyväarr aldrig vad hon varit igen efter tillfrisknandet. Hon höll inte till travare, senan blev för lång/vek och hon kotade igenom i högre farter, men som ridhäst lever hon än idag ett gott liv utan att påverkas av den gamla skadan.
Har för mig att hon behandlades med butta och zinkaband och blev ordinerad vila och långsam igångsättning.
 
Min häst fick en blödning i kotsenskideväggen efter en spark i somras. Efter behandling och 10 veckors vila satte jag igång henne igen i höstas. Hon är helfräsch, peppar peppar... Vad jag förstår är det viktigt att det får läka ut ordentligt innan man belastar så det inte blir en ärrbildning för då löper inte senan helt fritt vilket kan orsaka problem i framtiden, som inte går att få bort.
 
Tack för svaren! Det lät ju inte jättepositivt trots allt... Hon har gått med skadan i två månader (behandlad o vila) men har inte blivit bättre alls. :( Minsta rörelse och hon blir genast varmare och mer svullen. Behandlar igen nu som sagt var.

Någon mer?

/C
 
Min häst gjorde illa sig i somras och fick ett ganska djupt jack. Fick också Finadyne och sprutor som skulle ges så fort vi slutade behandla kom febern tillbaka. Så höll vi på hela sommaren!!!! Röntgade för att se att inget var brutet för han haltade hela tiden.Boxvila. Prognosen dålig enligt vet. Vi opererade två gånger och spolade i vaket tillstånd en gång.Jag pratade med förs.bolaget två ggr för att ev. ta bort honom. Men nu är han med sina kompisar i hagen och det verkar funka :bump:Vi har också varit nydligen till vet och ultaljudat och det var possitivt.lite svullen fortfarande men det trodde vet skulle ge sig. Men jag törs inget tro bara hoppas.Vi skulle ge honom ialla fall ett år tyckte de, sen får vi se. Jag har inte ridit något utan gått med honom bara i skritt. Vi tar det lungt :love:Jag hoppas verkligen att det går bra med din häst. Kram Puh
 
Min häst har haft kotsenskideinflammation. Han fick en kortisonkur (tabletter) och vila i 10 dagar. Efter det blev han helt återställd. Orsaken var att förra ägaren galopperat i halvmeterdjup snö och han reds inte regelbundet.
 
Min gammelponny (24 år) har haft problem med kotsenskidorna i bakbenen. Vid första tillfället var han rejält halt och vet. ansåg att prognosen var dålig.
Han fick hålla sig i stillhet och på plant och hårt underlag i ett par månader. Det är viktigt att dem inte går i kuperad hage eller på mjukt underlag.

Min fick också finadyne, ett bra tag efter den kuren valde jag själv att ge honom buteless, och då märkte jag faktiskt skillnad.

Sedan började han busa i hagen för tidigt och fläkte upp skadan igen, och då var jag tvungen att ge finadyne igen.
Sammanlagt blev nog konvalecensen ca 3 månader.

Ett år senare började det komma tillbaka, men då upptäckte jag det lite tidigare. Han fick återigen vila på plan och fast mark, denna gången inga läkemedel. Lindade med backontrack varje natt, och ett par veckor senare var han helt bra igen. Nu fortsätter jag att linda med back on track och han är kanonfin i benen :love:

Lycka till med din häst!
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Murray
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 610
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
502
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 207
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp