Kraftfoder och vätska under boxvila

Riley

Trådstartare
Min 8-åring är ordinerad boxvila på obestämd tid på grund av misstänkt hovböld, och det här är väl första gången någonsin som pålle står på box längre än tio timmar i sträck.

Det jag undrar lite över nu är kraftfodret och kolikrisken.
Hur mycket vågar man ge per dygn, och vad?

Hon gick nu direkt från bete dygnet runt till boxvila, och i kraftfoderväg har hon under betesperioden fått 1 kg kornkross + 1 kg Hippobas Basic. Vågar man fortsätta med samma foder fast i mindre mängder, säg kanske 0.5 kg av varje?

I boxen kommer hon att ha fri tillgång på hö, och hon står på halm, men jag skulle helst ändå vilja ge henne något kraftfoder då hon har hyfsat lätt för att tappa både hull och muskler. Jag vill heller inte gärna byta foder då det är en :devil: kräsen märr som tvärratar allt från lucern till betfor och 98% av all pellets, men är det nödvändigt får jag förstås försöka på något vis ändå.

Och hur mycket, på ett ungefär, bör hon dricka per dygn?
Vad gör jag om hon inte dricker som hon ska? Vräker i äppeljuice? Tvingar i henne med en spruta?

Hon har inte haft problem med kolik tidigare, och det vore ju bra dumt om hon skulle få det nu...
 
Sv: Kraftfoder och vätska under boxvila

Jag skulle bara ge skrammel i krubban, typ någon näve eller två och fylla upp med morötter & äpplen.
Fri tillgång på hö/silage (hönät brukar jag ha också) och ang vattnet så när jag har häst på box så brukar jag blanda upp vattnet med betfor, det är smakligt och dom får i sig ordentligt, dom flesta dricker och sen har de ju betforflingor i botten som lockar.
Betfor har jag också gett mer av än kraftfoder, det är bra för magen.
 
Sv: Kraftfoder och vätska under boxvila

Får hon så mycket som känna lukten av betfor kommer hon att ge mig en blick som i princip säger att hon jämställer mig med djävulens egen avföring, så det är helt uteslutet.

Hönät kan jag tyvärr inte ha då jag inte har möjlighet att åka och fylla på det så ofta, men annars hade det ju varit kanon för pillrandets/underhållningens skull.

Man vågar inte köra på lite, lite större giva än någon näve av något lite mindre kraftigt, eventuellt havrefritt kraftfoder då? Morötter och äpplen (de få sorter tant behagar äta utan att se förnärmad ut, vill säga...) går förvisso ner, men gör ju tyvärr inget åt hullet.
 
Sv: Kraftfoder och vätska under boxvila

Har du provat melassfri lucern? Vissa som tycker lucern är i klass med råttgift gillar det.

Ang hönät, ett stort hönät rymmer utan besvär minst 8 kg hö, mer om det är silage. Det räcker ju en god stund, och kan kompletteras med 'löst hö'.

Ang fodret så det beror helt på individen, fodret i sig är inte farligt för det är boxvila, hon får inte kolik för hon får 1 kg kraftfoder på boxvila, däremot så kan hon bli alldeles för glad i hatten av kraftfoder, där det individuella kommer in.

Har du någon anledning att anta att hon inte kommer dricka ordentligt?
 
Sv: Kraftfoder och vätska under boxvila

Japp, jag tror jag testat alla lusernsorter av alla fabrikat som någonsin existerat, men det går inte ner. Dock har jag en häst som hellre skulle dö än röra knäckebröd, avskyr vissa äppelsorter och ofta hellre betar gräs än käkar kraftfoder, så det är inget som förvånar mig. :angel:

Ja, jag har nu upptäckt att hon knappt rört vattenhinken för att hon är så megastressad över att stå på box över dagen, så jag måste nog försöka lura/tvinga i henne vätska på ett eller annat sätt.
 
Sv: Kraftfoder och vätska under boxvila

Vet hur det är, haft en sån (ang ätandet). Han vill ha gräs, punkt. Samma sak med grovfoder, det skulle vara som gräs (dvs blött, finstråigt hösilage), punkt. Men han åt (gilla är ju att ta i *s*) faktiskt melassfritt lucern - INGEN annan av alla de sorter jag provade. Därför tänkte att om du inte provat det så kanske.

Står hon inne helt själv, isf kanske en kompis kan hjälpa? Annars kanske hon kan få stå i en ruta ute (stor som box) så hon ser de andra?

Tror inte du har så mkt lycka med äppeljuice och liknande i vattnet med den, men prova. Och häll mycket vatten på vanliga maten kan du ju också prova.

Annars är det nog inte mkt du behöver oroa dig för, hon ska ju inte stå sålänge antagligen, och dricker hon ikapp på natten går det ingen nöd på henne, hästar behöver ju inte sippa vatten 'lite nu och då' utan klarar sig på att dricka två ggr per dygn bara de kan dricka tillräckligt då (dvs tillräckligt stora klunkar, så de inte tröttnar innan de fått i sig nog). Så dricker hon på natten när kompisarna är inne så håll lite koll men det är knappast minsta fara. Men ge dubbla hinkar (eller mer, du ser ju själv) nattetid.
 
Sv: Kraftfoder och vätska under boxvila

Ja nej då blir det ju svårt, ovanligt med en häst som ratar betfor!
Har du provat rivna torkade morötter som man blöter upp som betfor?
Ang. hönät så menade jag inte att bara ge det utan även på marken men så att det alltid finns att ta av. När jag hade min förra på box fick han ca 20 kg på marken och 5-8 kg i hönät.
Det kanske bara är jag men jag skulle aldrig våga ge "full" kraftfodergiva på box, de kan få tillräckligt mkt prillor i huvet av att bara stå där inne.
 
Sv: Kraftfoder och vätska under boxvila

+ Breccia_:

Hon står inte inne själv - hon är fjärde hästen i flocken nu som av någon anledning skadat sig så att boxvila på hel- eller nattetid är nödvändig, man vet inte om man ska skratta eller gråta. :crazy: Men, hon är inte nämnvärt intresserad av de andra hästarna, de är åringar och hon har aldrig varit särskilt förtjust i dem. Dock är det ju absolut bättre än att hon står helt isolerad.

Den gångna natten hade hon satt i sig max 10 liter. Är inte det lite väl lite?

Rivna morötter har jag inte testat, är det något som är bra för mag- och tarmfunktionen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 825
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 618
Senast: svea
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 323
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har inte behövt ge min häst kraftfoder på många år men nu är jag tyvärr tvungen att göra det pga mycket proteinfattigt hö och jag kan...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Sunny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp