Bukefalos 28 år!

Kramig kanin????

delfi

Trådstartare
Om man vill ha en kanin som vill sitta i tex knät och bli smekt/klappad/kammad och så vidare. Är det någon som har någon erfarenhet om vad man ska välja för unge från början. En pigg och framåt eller en som är lite blyg och tillbakadragen. Jag vet att kaniner är ganska självständiga och vill hoppa och skutta lite som de vill men det finns kanske någon som har en ide vad man ska välja
 
Sv: Kramig kanin????

Jag kan gott tipsa om harkorsningar :) Vi har sålt många till kelhem och de har alltid blivit underbara kelkaniner. De springer runt och busar, men söker också ofta uppmärksamhet och gosar in sig hos personerna ^^
Annars tror jag bara det gäller att hitta en "personlighet", många olika raser av kaniner är gosiga och keliga. Inför köpet så kan man ju kolla upp lite olika kaniner som intresserar än och fråga om hur föräldrarna är med mera :)

/Anna
 
Sv: Kramig kanin????

Jag väljer (och föder upp) dvärgvädurar av den anledningen, att det är en väldigt mysig ras.
Alla dvärgvädurar jag haft, har älskat att ligga i knäet eller bredvid en på filten i hagen och myst.
 
Sv: Kramig kanin????

harar och kaniner går ju inte att para ;) hon menar alltså tama harkorsningar som är framavlade, inte vildharar :laugh: om du menade så.

Jag skulle rekomendera dvärgväduren precis som ninni, eller en korsning med mysiga föräldrar.
 
Sv: Kramig kanin????

Jaha! Jag trodde det gick! Typ som hästar och åsnor tänkte jag. Men då är alltså.. en harkorsning en kanin? Som ser ut som en hare? Jag har lite svårt att förstå :O
 
Sv: Kramig kanin????

Med harkorsning menar hon antagligen korsning med belgisk hare.
Det finns två raser som har hare i namnet; belgisk hare och dvärghare.
Båda är kaninraser, men ser mer harlika ut i kroppen.
 
Sv: Kramig kanin????

Ja okej då förstår jag! tack för att ni redde ut det här för mig! ^^ Trodde verkligen att man hade parat med riktig hare där ett tag :P
Dvärghararna är en av mina favoritraser :D
 
Sv: Kramig kanin????

Ja precis jag syftar såklart på korsningar med antingen Belgisk hare eller Dvärghare i sig, gärna blandat med Dvärgvädur för att de ska få det riktigt härliga temperamentet som mina här hemma har :)
OT:
Scandi: Om du vill kika på bilder av harkorsningar så finns massa bilder på våra på vår hemsida: www.paradisets-kaniner.com

/Anna
 
Sv: Kramig kanin????

Min dvärgvädurskorsning är sådan, hur kelig som helst. Har å andra sidan haft andra av samma ras som inte varit lika keliga, men trevliga.

Av de förslag du nämner skulle jag välja den som är framåt och nyfiken.
 
Sv: Kramig kanin????

Jag har haft en vädurskanin han var super kelig. Han var lös i trädgården och kom på inkallning. Jag brukade ofta ta med han till stranden så att han fick gräva i sanden och hoppa på stenar, och på vintern fick han lufsa runt i snön. Han somnade alltid i mit knä när jag kliade han. Världens bästa kanin var det. Sov gott Stampe. :heart
 
Sv: Kramig kanin????

av mina kaniner har faktiskt hermelinen varit den "kramigaste", MEN då var han istället ganska sprattlig, sprattlade som en tok när man skulle stoppa ner honom i buren osv så det blev lite rivmärken på händerna :(
Min mor hade en stor vädur, som vi hade lös på dagarna utanför huset. favoritsysselsättning att jaga kissemissen. den var mycket lugn och sävlig.
resten av korsningarna jag haft typ hermelin/dvärg dvärgvädur osv har väl varit måttligt roade av att bli pysslade med, att klappa när de är på golvet har varit OK men inte viljat vara i knäet.

tycker faktiskt att ju större kanin desto mindre sprattlig. sprattliga kaniner vill man inte riktigt ha i famnen ;)
 
Sv: Kramig kanin????

Jag har haft 4 st dvärgvädurar, med HELT olika personligheter.
Första kaninen var söt mysig lugn och ville mer än gärna sitta och mysa i knäet hur länge som helst.
Andra var lite mer nyfiken men kunde gärna gosa i 10-15 minuter.
Tredje kaninen är toksprallig och busig och vill helst bara springa runt och göra hyss. Sitta i knä kan man på sin höjd göra i 1-2 minuter, men ibland går det att gosa och mysa nere på golvet -ibland- när han är på rätt humör.
Fjärde har tagit efter lite av den tredjes personlighet, hon har blivit framåt och nyfiken (sen vi fick henne) och vill helst inte sitta still, gosa kan man göra en liten stund :)

Nu har jag även en liten korsning. HON kan mysa, läänge :love: . Annars är hon fruktansvärt söt, nyfiken men lite försiktig som person.


Det jag ville försöka få fram var att det kan finnas väldigt olika egenskaper hos en och samma kaninras :)
 
Sv: Kramig kanin????

Jag skulle rekommendera marsvin i stället.

min kompis (just nu inneboende) har marsvin. De vill gärna gosa, men båda tcvå kissar (!) på en när som helst.

Jag vet inte om det är något speciellt för marsvin eller om det är just de här som gör så :)
 
Sv: Kramig kanin????

Jag skulle föreslå lejonhuvad (löwen). Lite mer pälsjobb men ack så söta dom är. Både utseéndet och sättet
 
Sv: Kramig kanin????

min kompis (just nu inneboende) har marsvin. De vill gärna gosa, men båda tcvå kissar (!) på en när som helst.

Jag vet inte om det är något speciellt för marsvin eller om det är just de här som gör så :)

Det är inte bara din väns marsvin som gör så, jag har kommit kontakt med ganska många som gör likadant. Dock finns det säkert individer som inte gör det och har man bara en handduk (och kanske inte världens dyraste byxor) så är det väl inga direkta problem. Men det är snäppet mysigare med något som inte kissar ner sig när man kelar :p
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 611
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
Däggdjur Vi har haft två kaninsyskon tillsammans i sitt hägn i 11 år. Igår dog den ena. :cry: Jag har hela tiden sagt att när en dör får den...
Svar
13
· Visningar
1 699
Senast: Blyger
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 634
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp