Bukefalos 28 år!

Krav på slagrem i lopp?

Rouise

Trådstartare
På grund av senaste tidens sparkolyckor har diskussioner dykt upp, både på facebook och bland bekanta till mig, huruvida det borde vara krav på slagrem i lopp eller inte.

Personligen tycker jag diskussionen och tankegångarna är intressanta och faktiskt välbehövliga. Att föra en diskussion kring säkerhetsaspekter tycker jag bara är nyttigt. Hur resonerar man här på buke undrar jag då?

Borde man införa krav på slagrem och/eller slagvagn? varför/varför inte?
 
Sv: Krav på slagrem i lopp?

Slagrem borde vara obligatoriskt ja. Men med möjligheten att söka dispens för att slippa ha slagrem, då vissa hästar inte accepterar den.

Tycker att det borde vara lika självklart som hjälm på kusken.

Och ett absolut krav på slagrem för tvååringarna!

Slagremmen håller ju inte för allt, men så är det ju med all utrustning..
 
Sv: Krav på slagrem i lopp?

Jag är också inne på samma spår att slagrem borde vara obligatoriskt.

Alternativt att man som tränare får välja om man vill ha säkerhetssulky eller slaggjord, endera delen måste man ha men man får välja själv vilken.


Slagremen håller enligt min erfarenhet tillräckligt väl för att ge kusken en chans att reagera och förhoppningsvis och agera. Vid olyckan på Romme bara small det ju från ingenstans, jag inbillar mig att en slaggjord inte vanligtvis bara smäller rakt av vid en spark? Min erfarenhet säger mig att den är starkare än så men någon annan kanske har en annan erfarenhet?
 
Senast ändrad:
Sv: Krav på slagrem i lopp?

Trillade in i tråden av en slump, har inget alls att tillägga i diskussionen då jag inte är travmänniska - men blev nyfiken på vad en slagvagn respektive säkerhetssulky är? (Slagrem vet jag vad det är, det kör jag shettisen med)
 
Sv: Krav på slagrem i lopp?

Det är sulky med en båge bakom hästen!

Här är en modell!

PUMA-III%20kopiera%20(Large).jpg
 
Sv: Krav på slagrem i lopp?

Borde man införa krav på slagrem och/eller slagvagn? varför/varför inte?
Nej jag tycker inte att krav behövs. En lånekusk ska kunna ha rätt att vägra köra om inte en slagjord finns på hästen.
De hästar som slår sin kusk ur vagn (som inte har slagrem obligatoriskt) torde vara promille, därför inte relevant.
Överhuvudtaget är olyckor i travlopp så få att jag tycker att vårt regelverk funkar.
gulan
 
Sv: Krav på slagrem i lopp?

Jag har själv en kuse som ALLTID går med slaggjord även att det nog är minst ett år sen hon försökte slå sist. Tycker att den sitter bättre på än att den ligger i stallet.
Den är ju till för hästens säkerhet också, hur kul är det om hästen slår utan gjord och får benet över skalmen? Lagom....

Tycker att det borde va regel på alla men med dispensrätt som nån sa. Skulle nog tro att om man frågade de som nyligen varit inblandade i olyckorna så tror jag nog att de håller med.

"Överhuvudtaget är olyckor i travlopp så få att jag tycker att vårt regelverk funkar."
Måste tycka att Gulan tänkte lite konstigt där "lite svinn får man räkna med", eller?
 
Sv: Krav på slagrem i lopp?

Måste tycka att Gulan tänkte lite konstigt där "lite svinn får man räkna med", eller?
Nej, du har tolkat mitt inlägg fel. De hästar som slår i vagn som "aldrig någonsin visat såna tendenser" är så få att jag inte tycker att ett krav på slagjord behövs. Varje ägare är såklart ansvarig för sin häst och känner dem och sätter säkerheten först och har slagjord som standard om hästen är det minsta osäker.
En lånekusk ska däremot kunna vägra köra om denne begär slagrem och ägaren inte ser till att den finns. Som det är idag får väl kusken böter om denne vägrar köra?
gulan
 
Sv: Krav på slagrem i lopp?

KL

Tanken att ha krav på slagrem under loppen är en god idé, i en säkerhets synpunkt.

Men ändå skulle jag inte vilja ha det som ett krav p g a att alla hästar inte passar att gå med slagrem.

Tycker det som gäller idag är bra nog. Slagremen åker på vid behov och inte som krav. Och den som bestämmer det är ju hästtränaren som känner hästen bäst.
 
Sv: Krav på slagrem i lopp?

Som det är idag får väl kusken böter om denne vägrar köra?

En kusk kan ju vägra och köra en häst om t ex utrustningen är osäker att köra i...borde det inte falla i samma kategori? Då ska väl inte kusken bötfällas för det?
Eller tänker jag fel?
 
Sv: Krav på slagrem i lopp?

En lånekusk ska däremot kunna vägra köra om denne begär slagrem och ägaren inte ser till att den finns. Som det är idag får väl kusken böter om denne vägrar köra?
gulan

Jag har aldrig sett eller hört att någon kusk fått böter för att de inte velat köra en häst av säkerhetsskäl. Däremot vet jag att det hänt och då har det blivit kuskbyte eller strykning.
 
Sv: Krav på slagrem i lopp?

KL

Tanken att ha krav på slagrem under loppen är en god idé, i en säkerhets synpunkt.

Men ändå skulle jag inte vilja ha det som ett krav p g a att alla hästar inte passar att gå med slagrem.

Tycker det som gäller idag är bra nog. Slagremen åker på vid behov och inte som krav. Och den som bestämmer det är ju hästtränaren som känner hästen bäst.

Tycker det borde bli krav på slagrem, men från ett visst år. T.ex. de hästar som kommer att ska köras in till nästa, från och med den kullen när de är 2-åringar. Har svårt att tro att en häst som alltid har haft en slagrem från första början skulle ha några problem med den, men helt säker är jag inte såklart.

Hört många kuskar som ogillar vagnarna med sparkbåge just för att många hästar lyckas ta sig över bågen ändå och sedan fastnar istället.
 
Sv: Krav på slagrem i lopp?

Har svårt att tro att en häst som alltid har haft en slagrem från första början skulle ha några problem med den, men helt säker är jag inte såklart.

Tyvärr så är det inte så enkelt. Det finns hästar som helt enkelt avskyr slagrem redan ifrån första början.

En del hävdar att visa hästar slår värre vid inkörning, om hästen ogillar slagremen. Men det vet man ju inte förens hästen slår för första gången.

Men det är bara jag har hört ifrån en person som har en stor erfarenhet att köra in hästar. Därför tror jag att det är svårt att ens få en sånt krav i travsporten. För jag tippar på att det finns flera med samma åsikt.

Men om jag inte visste detta faktum så hade jag absolut sagt ja till slagrem på unga hästar under lopp. :)
 
Sv: Krav på slagrem i lopp?

Tycker det borde bli krav på slagrem
Så ska man heller inte invaggas i allt för stor säkerhet bara för en häst går med slarem.
Hellre än häst som fastnar än ett söndersparkat ansikte......
Det sker så oerhört få sparkolyckor från hästar som a l d r i g någonsin tidigare slagit i vagn. Jag är övertygad om att hästägare som har hästar som är osäkra har redan tagit sitt ansvar och satt på hästen slagrem.
 
Sv: Krav på slagrem i lopp?

Tycker det borde bli krav på slagrem, men från ett visst år. T.ex. de hästar som kommer att ska köras in till nästa, från och med den kullen när de är 2-åringar. Har svårt att tro att en häst som alltid har haft en slagrem från första början skulle ha några problem med den, men helt säker är jag inte såklart.

Hört många kuskar som ogillar vagnarna med sparkbåge just för att många hästar lyckas ta sig över bågen ändå och sedan fastnar istället.

Ska inte säkerhetsvagnarna kombineras med slaggjord? Hur kan de slå över i så fall?
 
Sv: Krav på slagrem i lopp?

kolla Vinnare V64 på atgplay.se från i söndags, tycker att Jennifer Tillman kom med mkt bra saker...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut...
Svar
18
· Visningar
5 684
Senast: Sol
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 264
Senast: Cilva
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 428
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp