Krisberedskap - lägenhet/stadsmiljö

Ja, har du tänkt elda gäller förstås andra instruktioner än vid förvaring. Jag tror inte du kommer hitta någon kamin som har tillräcklig effekt för att ge uppvärmning samtidigt som den funkar utan att vara ventilerad mot friskluft. Tyvärr.
Att elda en liten kokbrännare de tre minuter som krävs för att koka upp vatten är en helt annan sak, och inte heller det skulle jag göra i ett helt oventilerat rum.

Nä, nu när jag googlat lite på olika värmare så verkar de flesta ha runt 75 cm som minsta mått där det inte får finnas möbler etc + att det inte får vara brännbart golv. Vilket gör att det är totalkört för mig. Men bra att veta iaf att det inte är nån mening. Däremot kanske jag kan köpa en grill att ha på balkongen för att kunna laga mat. Å andra sidan fungerar det förmodligen med grillen på vår innergård bara jag ser till att ha grillkol hemma.

Tror som sagt att jag får lämna lägenheten rätt snabbt oavsett, iom att det inte går att skapa korsdrag. :(
 
Jag har 25l vatten, vattenreningsfilter, vattenreningstabletter, sovsäckar för varierande temp med till - 20 och kallare än så om man kombinerar, gasol för cirka 2-3 veckor, powerbank, batteriradio, konserver och torrmat jag klarar mig på ett par eländiga veckorn om jag ransonerar och äter färskvarorna först.

Ödlan ligger dock taskigt till om både el och fjärrvärme lägger av långsiktigt
 
Jag tycker att det är svårt att vara riktigt krisberedd i en hyresrätt i stan faktiskt. Jag är ju väldigt begränsad i att kunna ordna med en alternativ värmekälla. Lagringsmöjligheterna för mat, vatten osv är begränsade. Så i såna hus tänker jag att det är hyresvärden som får ta över en del av krisberedskapen. D.v.s. den bas som HV står för nu: värme, vatten, att toaletterna fungerar osv. Sen får jag förbereda så jag har mat hemma, mediciner osv.
HV har inget ansvar att sörja för hyresgästerna i händelse av kris. Fungerar inte värme, vatten, toaletter, el osv så är det en samhällsfråga. Tankbilar med vatten t ex.
 
Nä, nu när jag googlat lite på olika värmare så verkar de flesta ha runt 75 cm som minsta mått där det inte får finnas möbler etc + att det inte får vara brännbart golv. Vilket gör att det är totalkört för mig. Men bra att veta iaf att det inte är nån mening. Däremot kanske jag kan köpa en grill att ha på balkongen för att kunna laga mat. Å andra sidan fungerar det förmodligen med grillen på vår innergård bara jag ser till att ha grillkol hemma.

Tror som sagt att jag får lämna lägenheten rätt snabbt oavsett, iom att det inte går att skapa korsdrag. :(

Ja, har man inte vettig passiv ventilation blir det ju svårt i längden oavsett. Men å andra sidan brukar man ju i stadsmiljö inte ha den typen av längre totalavbrott speciellt ofta. (Och värmekällor som funkar utan vare sig el eller skorsten tror jag inte att jag har sett? :confused:)

Skulle vi verkligen ha ett långvarigt värmeavbrott tror jag att jag skulle sätta upp kamintältet utanför. Det går att elda för värme, matlagning och för att torka saker så länge det går att hitta ved. Ligger dock rätt långt utanför "cityprepping". ;)
 
Antar att även Matrikatet skulle klämma sig ner? Vilket i sin tur hjälper till med kroppsvärmen 😺

Oklart, men blir det riktigt kallt tror jag det. Under sommaren har hon sovit på glasbord och diskbänken för att få lite svalka, och nu är det precis så kallt att hon kan acceptera kortare stunder av att skeda med den opälsade. Är åtminstone inte så orolig för att hon skulle frysa. :rofl:
 
Nä, för att överleva öht. ;) Ventilationen lägger av så man måste få in syre på annat sätt.
Öppna ett fönster då och då? Dörren? Jag hade aldrig lämnat lägenheten vid ett långt strömavbrott, det är nog lättare att frysa ihjäl ute (om det är kallt) än att kvävas av dålig ventilation inne i lägenheten? Eller är jag naiv? :confused:
 
Nä, för att överleva öht. ;) Ventilationen lägger av så man måste få in syre på annat sätt.
Räcker nog att öppna ett fönster. Fast då blir det kallt i stället.
Senaste långa elavbrottet var på 5-6 timmar och jag kände ingen syrebrist. Har bara ett fönster så kan inte heller göra korsdrag.
 
Räcker nog att öppna ett fönster. Fast då blir det kallt i stället.
Senaste långa elavbrottet var på 5-6 timmar och jag kände ingen syrebrist. Har bara ett fönster så kan inte heller göra korsdrag.

Nä, det här är nog längre avbrott man syftar på. Men jag har redan under sommaren märkt att det gör noll skillnad att öppna fönster eller balkongdörr, det kommer inte in nån luft, då det inte passerar ut nån luft.
 
Öppna ett fönster då och då? Dörren? Jag hade aldrig lämnat lägenheten vid ett långt strömavbrott, det är nog lättare att frysa ihjäl ute (om det är kallt) än att kvävas av dålig ventilation inne i lägenheten? Eller är jag naiv? :confused:

Dörren verkar inte räcka för att göra korsdrag, provade i somras. Jag tänker att jag sätter mig i bilen och åker iväg till ett ställe utan strömavbrott helt enkelt.
 
Så tätt lär ju inte en lägenhet bli att man skulle dö av syrebrist om du nu inte eldar?
Det finns väl nån ventil med influft eller drag allraminst i badrummet.

Nix. De som finns i badrummet och sovrummet/köket stängs av vid strömavbrott. Men kanske funkar det att öppna fönstret även om det inte gjorde nån skillnad i somras när det var varmt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 292
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 421
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp