Bukefalos 28 år!

Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Därför att tråden handlar om OLWSgenen o det är framförallt inom paint den förekommer.
Jag har aldrig kallat alla paintuppfödare för färgkåta idioter men nog lutar det åt det hållen när det gäller de som medvetet sprider letalgener vidare för att få en viss färg.
PL

Du gafflar fortfarande om att man avlar på olws hästar för att få en viss färg!

Du har fortfarande inte fattat. Eller så vill du inte fatta jag vet inte vilket som är sorgligast.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Även om det är gamla och i vissa fall inaktuella rapporter PL googlat fram (AQHA registrerar numera crop outs bland annat) så säger väl slutklämmen ungefär det viktigaste:

""5. Conclusion
The Ile118Lys EDNRB mutation causes OLWS
when a foal inherits a copy from each parent. Carriers
of the mutation most commonly exhibit a frame
overo phenotype, but the frame pattern can be suppressed
or combined with other white patterns,
making accurate estimation of EDNRB genotype
by visual inspection difficult. Determination of
EDNRB genotype by use of a DNA test is the only
way to determine with certainty whether whitepatterned
horses can produce a foal affected with
OLWS. If carrier-to-carrier matings are prevented,
breeders can eliminate the production of lethal
white foals.
""
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Du gafflar fortfarande om att man avlar på olws hästar för att få en viss färg!

Vad är det mer som ni är ute med aveln av OLWS om inte färgen?

"OLWS (Overo Lethal White Syndrome) är en genetisk färgkollision som när den uppstår, resulterar i ett helt eller nästan helt vitt föl som föds med ett outvecklat tarmsystem. Detta innebär att fölet dör, oftast inom 24 timmar efter födseln av ett kolikliknande tillstånd.

Tester har också visat att 95% av alla overohingstar i världen är bärare av OLWS anlaget."

:confused:

Källa:http://www.western-ridning.com/haesten/avel/OLWS---Overo-Lethal-White-Syndrome.html
 
Senast ändrad:
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Jo för att paintfolket alltid fört fram problematiken i ljuset och testat sina avelsindivider i åratal, innan de flesta här ens hade hört talas om OLWS!


Jag tror aldrig man kan få en 100% garanti som du vill ha på vare sig avelsdjur som människor. Det kommer alltid att uppkomma genetiska avvikelser och ajg betvivlar att det finns något levande som inte har någon "felaktig" gen av någon form.

Då frågar jag lite vidare om det går bra...

Dessa bokstavsgener..finns misstanke att dom finns i andra raser också? Om vi bortser dom amerikanska raserna inklusive "färg-raserna" ?
(för Naffa är alla fler-färgade alltid skäckar :D )

Hittar man symtom på föl i andra raser?
Då menar jag typ halvblod, fullblod, araber, russ, ardenner och sånt.

Om inte...varför?

JAg förstår ju givetvis att det kan bli crasch mellan gener och ingen kan ge 100 procentig garanti på att om jag tar min fölmärr till t.ex Indro Park att det inte skall uppkomma nåt konstigt.
Fast skulle detta hända så tar jag, som stoägare en koll på märra. Bär hon nåt så är det slutavlat..
Detta trots att jag skulle kunna ta Viking Kronos nästa gång och få avkomma som går 1.10.

Du har klistrat in ett engelsk inlägg här på slutet. Tyvärr så får då jag erkänna att jag är mycket dålig på det språket :crazy:

AM
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Vad är det mer som ni är ute med aveln av OLWS om inte färgen?

Okej, jag drar det här en gång till.....

En del av de bästa hingstarna, dvs det som är viktigt för mig och de flesta seriösa paintuppfödare vad gäller exteriör, gångarter, psyke, meriter, meriterad stam, meriterade avkommor och de bästa blodslinjerna, är overos som bär på olws.


De enda hästarna som med säkerhet ger färg är homozygota tobianos, alltså INTE olws bärarna. Så hade färgen varit prio 1 hade man valt en sådan hingst. De är ofta inte av samma typ som den som är önskvärd för många (quartertypen) utan mer åt ranch/racing hållet. Säkert önskvärt för en del men inte för mig.


Så, om jag vill betäcka med en hingst som passar mitt sto (eller tvärtom för den delen) och som presterat mkt bra, har meriterade avkommor och är en mkt bra häst helt enkelt, då vill jag KUNNA välja den även om den bär på olws genen. Naturligtvis är då stoet fritestat och vice verca.

Alternativet skulle då kunna vara att välja en hingst som inte passar mitt sto lika bra, kanske inte har meriter i de grenarna jag vill avla osv men somär fri för olws genen, dock blir det sämre kvalitét på avkomman.

Med overos är det stor risk att få enfärgade föl, därför kan man helt enkelt inte påstå att det enbart är färgen vi är ute efter! Återigen, då hade det varit en homozygot tobiano (dvs som ALLTID ger fläckiga föl) som gällde eller en sabino overo som har mt större % nedärvning i färg än vad en frame overo har. Det är alltså med risk för att få en enfärgad avkomma man betäcker med en olws bärare men istället har man inte gjort avkall på gångarter, meriter, exteriör, blodslinjer, önskvärd typ (dvs samma som quarter) osv osv.


Det är bara att titta på våra svenska avelshingstar. Nu pratar jag utifrån min egen åsikt om typ, stam, prestationer osv.
Av alla de vi har som inte är reining/cow hingstar är alla presterande OLWS positiva utom en. Vi har alltså inte kunnat välja dom att betäcka med utan fått nöja oss med sämre kvalitét i många fall (eller som många gjort, struntat i att betäcka) Dessa hingstar har allt som är önskvärt, bra stam, presterande avkommor, enormt mkt meriter -dvs ligger i Europa topp och på USA's leading sires listor. Som uppfödare är det sådana hingstar jag vill betäcka med även om jag riskerar enfärgade föl. Annars hade jag tagit "grannens" homozygota skräphingst men visst, jag hade fått färg om jag så betäckte en fjording! :crazy:

(obs, säger inte att alla homozygota tobianohingstar är skräp men de är oftast av ranch/racing blod och inte av quartertyp -dessutom ofta omeriterade)





Jag vet verkligen inte hur jag ska kunna förklara detta på fler sätt....
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Vad är det mer som ni är ute med aveln av OLWS om inte färgen?

"OLWS (Overo Lethal White Syndrome) är en genetisk färgkollision som när den uppstår, resulterar i ett helt eller nästan helt vitt föl som föds med ett outvecklat tarmsystem. Detta innebär att fölet dör, oftast inom 24 timmar efter födseln av ett kolikliknande tillstånd.

Tester har också visat att 95% av alla overohingstar i världen är bärare av OLWS anlaget."

:confused:

Källa:http://www.western-ridning.com/haesten/avel/OLWS---Overo-Lethal-White-Syndrome.html

Suck...snälla läs igenom tråden i sin helhet med länkar.

Om man avlar en positiv häst med en negativ är det 0% chans att få ett sjukt föl, alla uppfödare testar sina hästar och undviker det.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

kl

Eftersom jag är en nyfiken jävel så googlade jag på overo+olws

Och råkade på denna svenska hingstannons som jag klippt bort hingstnamnen på:

XXXXX och XXXXXär testad negativ för Hypp N/N, OLWS N/N, GBED N/N
Du behöver inte OLWS testa ditt sto före betäckning eftersom XXXX och XXXX är fria från letala anlag.


Så då undrar jag Naffa om jag är helt dum i huvudet att detta betyder att jag kan gå dit med en märr som bär genen??

Så kan det väl inte vara, eller?

Såg att du svarat en del på frågan..men bär inte avkomman genen vidare?

AM
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Det engelska inlägget var från en länk som PL hänvisade till och som mest bara stärkte min argumentation :angel:


Ja olws är bevisat hos fler raser men är vanligast hos raser där frame overo teckningen förekommer ofta, som till exempel paint.

Men genen är bevisad hos bla fullblod och islandshäst. Det troliga är att när det föds ettlethal white föl inom dessa raser sopas det antingen under mattan och avskrivs som ett vanligt dödsfall, eller så tror man helt enkelt att så är fallet för att man inte är insatt. Dessa föl kommer troligtvis inte att rapporteras och obduceras. Hur stort mörkertalet är vet vi faktiskt inte,förutom att inom paintaveln föds det i med största säkerhet INGA lethal white föl i Sverige eftersom, som sagt, uppfödarna är väldigt medvetna och testar sina avelsdjur för att kunna undvika detta med planerad avel.

Sedan, om man väljer att avla på sin bärare (av olws eller vilken annan icke dominant gen det må vara) är ju upp till varje uppfödare. Vill man inte så låter man bli, men har man en mkt bra häst som kan tillföra aveln mycket tycker jag att man måste få väga för och nackdelar emot varandra och välja själv, sålänge man inte riskerar ett djurs liv eller att det lider!
Som sagt, hade alla gener varit idenitiferbara kanske det hade varit extremt svårt att hitta avelsdjur som var helt fria från dessa......
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Den hingsten har jag själv ett föl med i från förra året om det är DF du menar :)
Och svaret är ja, du skulle kunna betäcka ett positivt sto med honom eller andra negativa hingstar. Chansen för ett lethalwhite föl skulle vara 0, och chansen för att genen skulle föras vidare skulle vara 25% (förmodligen mindre enligt modern forskning)

OM man skulle betäcka två anlagsbärare (vilket man inte gör givetvis) är det 50% chans att genen förs vidare och mindre än 25% chans att fölet är sjukt. Alltså kan två anlagsbärare också få en helt frisk häst som inte bär på genen.

Saxat från paintinfos sida:
Så siffran 25% är baserad på en test gjord av UC Davis på 700 hästar, mestadels tidigare Lethal white-producerade hästar. Ett antal stora overouppfödare i USA anser enligt egna observationer, att den egentliga siffran ligger runt 1-3%.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

OK.

Jag visste inte att fullblod och islands hästar bar på sånt också.
Alltid lär man sig nåt nytt.
Man kan ju hoppas att utvecklingen går framåt där och att uppfödarna gallrar bort "dåligt" avelsmaterial.

Däremot kan jag gott erkänna att ditt och mitt tänkande då det gäller avel går isär en del.

Som du förstått så avlar ju travfolk mest på prestation men här går nog gränsen skulle jag tro.

För jag, som uppfödare, vill inte sprida genen vidare, vilket jag alltså kan göra om jag betäcker min friska märr med en högpresterande hingst som bär bokstavsgen.
Detta för även om avkomman inte är sjuk så har den en "sjuk" gen som jag inte vill sprida vidare.


För mig är det det enda sättet att få "hela skutan på rätt köl"

AM
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Ja visst våra åsikter går isär. Det är helt okej.

Vill bara poängtera att det är alla faktorer som spelar in när jag väljer hingst. Inte bara prestationer eller genetisk status. Det är också psyke, exteriör, avkommor, blodslinjer, mm mm. I vissa fall kanske jag skulle välja bort en hingst med olws av andra orsaker. Men jag vill,om just en hingst som är bärare råkar vara det allra bästa alternativet på alla andra områden, kunna välja honom.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

För mig är det det enda sättet att få "hela skutan på rätt köl"

AM

Och jag tror ju då inte att du kan det den vägen.... för du vet ju inte vilka defekta gener som ännu inte är testningsbara eller identifierade, som just ditt sto eller hingst har. Och jag tror inte att någon häst är helt fri från defekta gener....
Min åsikt är snarare att man ska fortsätta forskningen och identifiera gener, utveckla tester och sedan bedriva kontrollerad avel.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Tur att alla får tänka olika :)

Hur tror du, som själv är uppfödare, att det kommer att bli i framtiden?
Då med tanke på bokstavsgenen..

Kommer rasen att försvinna av sig själv? Eller kommer ni att ta in andra raser?

Tänker nu inom Sveriges gränser.

AM
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Det är tillåtet att avla på olws hästar och det tror jag att det kommer fortsätta vara... och vi kommer att fortsätta avla klokt och planerat :-)

Sedan kommer det givetvis att komma flera negativa hingstar också, jag har två stycken hemma som jag hoppas mycket på, en tobiano och en sabino overo, båda negativa för olws och av mycket bra kvalitét.

Men i det stora hela så tror jag att med kontrollerad avel som det är i världen nu och även här, så kommer denna gen inte att vålla några problem och den kommer inte att ta över.

Vad jag inte kommer att göra dock är ge avkall på det jag tycker är viktigt i aveln och mina avelsmål och om de individer jag tycker är bäst råkar bära på genen så kommer jag att använda dom ändå.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Fast en advokat kan ju aldrig komma upp i dom kunskaper som t.ex en veterinär har..

Så det blir ju inte tillförlitlig "expert-kommentar"

Utan i stället är advokaten en person som yttrar sig och får betalt för att agera åt sin kunds räkning.

AM

En veterinär är självklart med insatt i veterinärmedicin än en advokat (och vice versa) men varför skulle inte en advokat kunna mer om genetik eller tom. bara om en genetisk åkomma än en veterinär? Är veterinärer numera även genetiker som självklart kan allt om genetik?

Hur mycket genetik ingår i veterinärutbildningen?
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Nu kan jag enbart svara för min egen del.. :D
Och kanske svamlar lite...

En fölmärr som skulle bära någon upptäckt sjukdomsgen skulle omedelbart ut ur avelsboxen..En hingst skulle omedelbart kastreras. Detta oavsett vad den presterat på ovalen.
Och jag skulle fortsätta kastrera så länge inte forskningen kan ge mig en hundra procentig garanti på mina fölmärrar/avelshingstar/avkommor/ännu fler avkommor.

Som uppfödare av dryga 15 föl per år så har man gått igenom en del.
Det är inte alls kul att stycka ut föl. Inte heller att hitta döda föl i boxen. Än värre om fölungarna dör i sina första levnadsdagar.
(därav min åsikt att alla som kan riskera framtida avkommor skall bort eftersom trassel kan vi få ändå.)

Vi gör ju allt för att detta skall förhindras. Till varje pris.
Och eftersom det finns en del IC i vår ras så skulle det vara katastrof om det uppkom diverse sjukdomsgener.

Däremot skulle jag i alla fall välkomna forskning i vår ras om det skulle behövas.

Jag vet faktist inte..funderar på varför t.ex inte vår ras har alla dom där Bokstavsgenerna..
Och varför det uppkommit så mycket mer i andra raser.

Och som uppfödare så bör ju sådana problem vara ett bevis att man någonstans på vägen har avlat fel..eller hur?

AM

Då kan du nog lika gärna sluta föda upp redan nu, i förebyggande syfte. Det finns inga genetiskt perfekta individer utan vi kan utgå ifrån att varenda häst (hund, katt, gris, människa osv.) bär på iaf några enstaka recessiva sjukdomsanlag. Vi känner inte till alla (eftersom anlagen är just recessiva och därför inte ställer till problem, inte förrän man har väldigt otur eller man orsakar en inavelsdepression) men vi får hela tiden mer och mer kunskap så vi kommer få större kännedom om dels redan kända ärftliga sjukdomar men även om nya.

Du för med din avel antagligen vidare sjukdomsanlag, sådana du inte känner till och sådana som antagligen inte kommer orsaka några problem. That's life. Ungefär som med med sjukdomen vi talar om, det är bara det att det finns väldigt mycket kunskap om den. Kunskap som tydligen inte alla kan hantera på ett vettigt, konstruktivt sätt.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Även om det är gamla och i vissa fall inaktuella rapporter PL googlat fram (AQHA registrerar numera crop outs bland annat) så säger väl slutklämmen ungefär det viktigaste:

""5. Conclusion
The Ile118Lys EDNRB mutation causes OLWS
when a foal inherits a copy from each parent. Carriers
of the mutation most commonly exhibit a frame
overo phenotype, but the frame pattern can be suppressed
or combined with other white patterns,
making accurate estimation of EDNRB genotype
by visual inspection difficult. Determination of
EDNRB genotype by use of a DNA test is the only
way to determine with certainty whether whitepatterned
horses can produce a foal affected with
OLWS. If carrier-to-carrier matings are prevented,
breeders can eliminate the production of lethal
white foals.
""

Men skall vi använda vetenskapen till att avla bort defekter eller till att aktivt kunna avla vidare på dem????
PL
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Men skall vi använda vetenskapen till att avla bort defekter eller till att aktivt kunna avla vidare på dem????
PL

Jag tror inte att man kan avla bort alla defekta gener. Ju fler man hittar desto mer decimeras avelspopulationen och desto fler defekta gener kommer att uppstå. Som Sol skrev så finns det troligtvis inga felfria individer så det tillvägagångssättet faller på sin egen rimlighet.

Det man SKA göra är att undvika att riskera ett sjukt djur, dvs hålla koll på generna och avla endast på icke dominanta gener. Helt undvika att chansa eller avla på dominanta gener som kan ge sjuka djur ex vis Hypp.

Så, vi ser väl på det olika.
Du anser att man använder vetenskapen till att aktivt avla vidare på en sjuk gen.
Jag anser att man ska använda vetenskapen till att aktivt undvika lidande och sjuka djur. Du glömmer också att det inte betyder att man avlar på alla genbärare. Utan att vissa ur de bästa individerna att avla på bär på genen, vilket inte på något sätt ens betyder att den kommer att föras vidare.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Detta är verkligen inget stort problem. Paintfölen dör inte som flugor...

Uttalandena som gjorts i artiklarna tyder på stor okunskap. Och rubriken är mycket olycklig, att "föl riskerar dö i tarmvred". Jag förstår att många av er blir upprörda. Utan kunskap så är det fullt naturligt.

Att bära på genen för OLWS är inte farligt. Hästarna blir aldrig sjuka. Jag skulle vilja påstå att det inom alla raser - precis som hos människor och andra djur - finns recessiva gener. Skillnaden är bara att OLWS-genen har av forskare identifierats. Man kan alltså genom att skicka in lite tagel se om ens häst är bärare av genen och på så sätt kan man undvika att para den med en annan bärare. Det är precis vad paintägare gör, ingen vill riskera att få ett sjukt föl!

Det är inget unikt bland just painthästar att ha en recessiv gen som i dubbel uppsättning förorsakar sjukdom eller t.o.m. död. Det har under alla år som paintavel bedrivits i Sverige fötts ett (1) föl som varit sjuk i Lethal White (dubbel uppsättning av OLWS-genen). Detta hände innan man i Sverige kände till fenomenet. I USA hade man länge vetat att två hästar med "för mycket vitt" kunde orsaka ett sjukt föl, så man betäckte alltid Overohästarna med enfärgade Quarterhästar för att undvika det. Och sedan många år finns alltså test.

Nästan alla uppfödare inom alla raser råkar någon gång ut för att ett föl dör. Man får dock alltid klarhet i varför det skedde? Forskningen kommer kanske i framtiden kunna förklara vilka gener som ligger bakom det och yttterligare föl kommer att kunna räddas genom ett enkelt gen-test. Precis som man redan nu kan göra in Paintrasen.

Så ställ er frågan, vad är bäst: att avla med hästar som man inte vet något om rent genetiskt? Eller att avla med hästar där man vet att de tillsammans inte ger en viss sjukdom?

Summa summarum: Det är olyckligt med denna smutskastningen av paintrasen. Paintuppfödarna och forskningen borde istället ses som en förebild för andra. Att forska och identifiera gener så att man kan undvika att hästar blir sjuka i onödan. Paint är en av världens till antalet största ras. OLWS har funnits ungefär lika länge som rasen. Och ökar hela tiden i antal.
 
Sv: Kritiserad avel av hästar tillåts i Sverige

Men skall vi använda vetenskapen till att avla bort defekter eller till att aktivt kunna avla vidare på dem????
PL

Vilken del av att eliminera på sikt förstår du inte? Nu vet inte jag om det är målsättningen inom paint-aveln (men jag antar att det vore en fördel för alla som föder upp rasen om genen på sikt försvinner helt).

Det är fullt möjligt att över tid eliminera en recessiv gen som det finns ett gentest för den. Att tillåta bärare i avel är dock ett sätt att se till att man inte tar bort för stort avelsunderlag på en gång. Att på en gång ta bort alla bärare av godtycklig recessiv defekt kan innebära att man istället får svårt att finna obesläktat bra avelsmaterial (det beror såklart på hur utbrett anlaget är) så istället för en specifik defekt får man problem med inavel och som vi alla (förhoppningsvis) vet medför inavel också hälsoproblem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp