Kronofogden, hur räknas det vid samboförhållande?

Mussea

Trådstartare
En diskussion kom upp häromdagen på jobbet, och jag började fundera hur är det egentligen?

Ett par, sambos, där ena parten ska registrera sina inkomster till kronofogden.
Då ska även sambons inkomster redovisas samt parets hyra. Så långt är jag med, att inkomsterna sammanräknas. Kan då kronofogden dra hela lönen från den som ska betala, om det visar sig att sambons lön kommer upp till minibeloppet för mat & hyra?

/Mussea
 
En diskussion kom upp häromdagen på jobbet, och jag började fundera hur är det egentligen?

Ett par, sambos, där ena parten ska registrera sina inkomster till kronofogden.
Då ska även sambons inkomster redovisas samt parets hyra. Så långt är jag med, att inkomsterna sammanräknas. Kan då kronofogden dra hela lönen från den som ska betala, om det visar sig att sambons lön kommer upp till minibeloppet för mat & hyra?

/Mussea
Nej den som är skyldig pengar får behålla så den kan betala halva hyran och såna kostnader, men det blir inte mycket över till annat och maten är snålt räknad
 
Nej den som är skyldig pengar får behålla så den kan betala halva hyran och såna kostnader, men det blir inte mycket över till annat och maten är snålt räknad
Tack för svar!

Vid diskussionen kollade vi kronofogdens sida och läste om förbehållsbeloppet, vilket var 7732 kr för sambos. Hyran ligger på 6000 kr. Den andre parten får ut 16000.- efter skatt och kommer då över förbehållsbeloppet med ca 2300 kr, därav kom diskussionen upp om hela lönen kan dras för den som ska återbetala. Vi hade lite olika svar men ingen visste säkert. En person var väldigt orolig om att behöva sälja sin häst nu, då det skulle bli svårt ekonomiskt att stå för allt.

Angående hästen, måste den personen ha kvitto på att hästen är dennes, så den inte hamnar i utmätning (värd kanske 30´vid försäljning)
 
Sambos är så vitt jag vet inte försörjningspliktiga mot varandra. Det gäller dock inte om den ena hamnar hos soc och behöver söka ekonomiskt bistånd, utan då får båda gå på knäna. Men jag tvivlar (vet inte helt säkert) att samma skulle gälla hos kronofogden. Jag har inte helt koll på siffrorna heller men är rätt säker på att förbehållsbeloppet är högre än vad försörjningsstöd skulle vara.

Det vore intressant att höra vad någon som har bättre koll säger.
 
Man delar de gemensamma kostnaderna som hyra och el och sånt. Sen tar de allt från den med skulderna förutom flrbehållsbeloppet som är lite lägre än om man är singel.

Om de mäter ut egendom så är det bra om den andra kan bevisa vad den har köpt. Men hittar de inget särskilt på registersökningar så kommer de oftast inte hem.

Djur tar de bara om värdet är högt nog för att ge ett par tusenlappar i vinst efter att ha bott i "jourhem" = sällan.
 
Förbehållsbeloppet kan man räkna ut på KFMs hemsida.

Man får behålla för resor till och från jobb och för mediciner, utöver förbehållsbeloppet.
 
Från kronofogdens hemsida kan man läsa följande gällande sammanboende och utmätning....


Om din make eller sambo har skulder hos Kronofogden
Om din sambo eller make har skulder hos Kronofogden anses han eller hon äga det som finns i er gemensamma bostad. Det betyder att allt som finns i er gemensamma bostad kan utmätas, om du inte på något sätt kan bevisa att det är ditt.

Om du bor ihop med någon som har skulder hos Kronofogden tar du inte över någon av den personens skulder. De kan dock ändå påverka din ekonomi eftersom din inkomst och dina kostnader ju är en del av hushållets. När vi beräknar vilket belopp vi kan utmäta av din makes eller sambos lön ingår därför dina uppgifter i beräkningen.

Om ni äger en fastighet tillsammans kan Kronofogden besluta att din makes eller sambos andel i fastigheten ska utmätas. I så fall beslutas vanligen att hela fastigheten ska säljas. Vid försäljningen får du de pengar som kommer från din andel.
------------
Gällande levande djur så är kalle krona väldigt restrektiv med att utmäta.... Det ska vara ett ordentligt värde för att det skall löna sig.... Däremot får man själv problem eftersom man tar ingen hänsyn i beräkningen av existensminimum till att man har häst/annat djur utan man skall klara alla sina kostnader till det beloppet....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 556
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 806
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 678
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag kollade på (danska) Lyxfällan ikväll och blev så otroligt provocerad. Ett av avsnitten handlar om ett par som drömmer om att köpa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 267
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp