Bukefalos 28 år!

Krubbitarrem

C

Contezza

Vet inte om den här tråden skall vara här el på hästvård.
Har två krubbitare på ridskolan och båda står i spilta.
Den ena ett halvblod och den andra en korsning arab.
Båda har plex el trä runt om för att dom inte skall komma åt kanterna..
Araben har inte ens en krubba men halvblodet har en avtagbar krubba.
Men dom kan på ett eller annat sätt krubbita när dom får lust.
Ingen av dom har rem på sig.
Tycker ni att dom skall ha det.
Känner inte araben så mycket men halvblodet har ej haft nå problem med det.
 
Oj... Det känns som att de har en väldigt tråkig stallmiljö, med spilta och dessutom inga möjligheter att nå grannarna för en pratstund... (om jag fattade det rätt?)

Hur mycket går de ute? Har de stråfoder att tugga på jämt?

Hästar krubbiter oftast på grund av stress och tristess, så en krubbitarrem gör ju egentligen inget åt problemet i sig. Och eftersom beteendet är nästan "beroendeframkallande" så kommer de alltid på sätt att dra i sig luft, även utan hjälmedel som kanter och stolpar. Det finns de som gör det även med rem, och då dras remmen åt hårdare och hårdare, det blir som en ond cirkel...

Det är nästan omöjligt att bli av med beteendet. Det man kan göra är att ge hästen en så stimulerande tillvaro som möjligt.
Jag skulle nog börja med att ställa dem i box med halm, och ha dem ute så mycket det bara går i kuperade hagar tillsammans med bra hästkompisar.
 
Halvblodet går ut med 5 el 6 andra hästar från ca 8-14 på vardagarna och kan variera från 5-6 timmar på helgerna.
Rids på lektion ca 3 ggr om dagen förutom helgen.
Han når ej till sina stallkompisar..Har alltid varit så.
Araben går i hagen ca lika länge med andra ponnisar.(ca 13 st)
Han går mindre på lektion eftersom han har varit dålig samt är unghäst och ny.
Nej dom har inte nå stråfoder och leka med förutom den mat dom får på dagarna...3 ggr om dagen..
Båda har krubbitit sen dom kom till stallet.
 
Båda har krubbitit sen dom kom till stallet.

De började alltså när de kom dit? (Spelar inte så jättestor roll iofs, de krubbiter NU...)

I så fall tycker jag det säger en del om hur hästarna trivs... :(

Jag håller stenhårt fast vid att INTE använda krubbitarrem i det här läget. Försök att ha hästarna ute MYCKET mera, och i box i stallet! Du kanske får andra svar av andra här... ;)
 
Sätt inte på krubbitarrem! Krubbitning är en beteendestörning och ingen ovana. Enda sättet att få bort det,iof kan det redan vara försent att få bort men det går alltid att förbättre och då får man se över alla hästens rutiner och stallmiljön och lista ut vad det är som gör att hästen krubbiter, vanligt att för lite grovfoder utlöser sådana här problem. Hästarna går enligt mig ute alldeles för kort tid men det kan ju vara svårt att lösa på en ridskola. Hur mycket hö/hösilage får dem? Det är bara okunniga personer som sätter på sin häst krubbitarrem och tänekr att nu slipper jag det problemet. Hästen lider ännu mer när den int ekan krubbita då det lindrar stressen/tristessen som den känner.
 
Hästarna har tråkigt och trivs inte!!

Det löser man inte med en krubbitarrem!
 
Hur länge har hästarna krubbitit? Min häst har hållt på på ridskolan i ca 10 år och när vi flyttade till privatstall har det minskat markant men han biter fortfarande när han äter eller har fått godis. Jag brukar låta honom vara helt utan rem och inte säga till honom då detta stressar honom till att bita mer.

På min häst som krubbitit så länge (pga stress och dåliga rutiner på ridskolan) tror jag att det blir som rökning, dvs ett beroende. Kommer antagligen inte gå bort i första taget... :crazy:

Se över rutinerna och kolla om krubbitarna inte kan få lite halm att tugga på när de är inne (om de äter halm) är mitt tips!
 
Jag tycker att krubbitarrem är bra :)
Då vet man att hästen verkligen inte kan krubbita när man inte är där.

Min förra sköthäst krubbet. Även fast han var ute mellan klockan 08.00-15.00 varje dag och hade fri tillgång till hö och halm. Det var bara en ful ovana som han gillade.
När han hade tråkigt så vävde han istället. :crazy:
 
Då vet man att hästen verkligen inte kan krubbita när man inte är där.

Som sagt, det finns risk att de drar i sig luft ändå. Och vad gjorde du när hästen krubbet när du var där och den stod utan rem? Skällde på den?

Min förra sköthäst krubbet. Även fast han var ute mellan klockan 08.00-15.00 varje dag och hade fri tillgång till hö och halm.

Visserligen ÄR det jättesvårt att få en häst att sluta, men att ha den inne i stallet ca 16 timmar/dygn känns som att det inte gör saken bättre...

När han hade tråkigt så vävde han istället.

Det är ju också något som säger att hästen borde få byta liv. Eller kanske ställa den i en spilta som den inte kan vagga från sida till sida i? :idea: Det borde kunna liknas lite vid krubbitarrem.

Jag anser att krubbitarrem är den allra sista nödlösningen, när man har provat allt annat!
 
Han hade krubbitarremen på sig nästan hela tiden, så man behövde inte säga till honom. Risken är dessutom mindre att de drar in luft med remen på.

Han stod på ridskola och det fanns inga möjligheter för honom att gå ute mer. Men han var inte inne i boxen resten av tiden heller. Han reds förstås, jag var ute och gick med honom, borstade och fixade.

Han har redan bytt liv. Han är såld för att han var en sån speciell häst som han faktiskt var. Jättesvårriden, väldigt känslig.
Och det finns inga spiltor på våran ridskola.
 
Jamen det är ju jättebra att han fått en ny tillvaro nu! Skönt för hästen. :)

Det blir lite dumt när en häst som uppenbarligen inte trivs i en viss miljö (ridskola i det här fallet) hålls kvar bara för att det är en så bra lektionshäst eller liknande... Då tänker man fel!
 
Han trivdes faktiskt. Jag tror inte att han har mått så bra som han gjorde då på länge.
Han köptes från den skummaste människan hans förra ägare någonsin träffat. När hon provred var han pleggad.

Han var ingen ridskolehäst, utan privathäst som stod på ridskola i ett privatstall. Han älskar människor och är den snällaste hästen som finns. Förutom när man rider, då är han överkänslig och sånt.

Saken var den att vi visste inte riktigt om han krubbet eller inte. Han gjorde det i början, men det kunde lika gärna ha gått bort. Vi lät honom inte stå utan remmen på om man inte var där. Och var man där så krubbet han inte.
Vävande gjorde han bara i början. För att han var ovan med miljön eller någonting. Men det gick bort och i slutet gjorde han inte det alls! Någon gång när han var halt kanske, men inte annars.

Han har det bra nu och så vitt jag vet så väver han inte nu. Men står nog fortfarande med krubbitarrem.

Det var alltså inte jag som bestämde någonting av det här eftersom det inte var min häst och jag bara var skötare.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·
C
Hästhantering Hej! Det är såhär att jag har ett 4årigt sto (egen uppfödning). Ska försöka förkorta historien något. Hon har gått i lösdrift större...
Svar
13
· Visningar
1 539
Senast: sandrafors
·
S
  • Låst
Hästmänniskan För snart en vecka sedan ringde en tjej till mig och frågade om hon kunde få hyra in sina två unghästar hos mig. Hon berättade att hon...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 625
Senast: mysko
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 587
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp