Bukefalos 28 år!

Kryper ur hagen!

voltis

Trådstartare
Nu behöver jag tips och råd ang mitt sto som har börjat rymma ur hagen.
Först ur sin egna hage, hon kröp eller ålade sig under understa tråden. Har stått direkt utanför och betat, men även ibland tagit sig in i andra hagar. Eller sprungit upp till stallet och levt rövare.

Kom fram till att det inte fanns tillräckligt med el i hagen så hon hamnade i en liten rasthage där vi såg till att det fanns el runt om.
Hon stannade inne hela dagen och strosade runt. Men vid intag av andra hästar så blev hon orolig, trotsade elen och kröp under!

För sin egen och andras säkerhet, och för att man ska kunna lämna stallet så har hon nu hamnat inne i box, men så vill jag ju inte ha det längre än nödvändigt! :crazy:
Inget speciellt har hänt som jag kan komma på, utan en dag var hon ute ur hagen och efter det har hon gjort så i princip dagligen. Hon ör mkt flockbunden så jag tycker det är märkligt att hon ens vill lämna sin hage....

Alla tips och råd mottages tacksamt!
 
Sv: Kryper ur hagen!

Det har vi gjort, hon har då krypit vid ngn av grindarna där det bara är två trådar, eller hoppat över :crazy:
 
Sv: Kryper ur hagen!

vi hade en sån häst innan som gjorde så. vi hade 2 trådar i hagen det slutade med att vi fick stängsla upp med 190 cm högt staket 8kan ej hoppa över) och sedan 5 trådar varav den minsta på 30 cm å sedan med 40 cm i mellan varje tråd. efter ca 2 mån insåg hästen att det var bäst att hålla sej i hagen så efter de kan hon nu gå ihop med dom andra... Vi stängde av strömen i alla dom andras hagar och hade 5.000 wolt (tror jag de e som ska vara efter =) sen försökte hon en gång å aldrig mer. Tänk också på att ta in din häst först så hon ej hinner bli orolig å hoppa/krypa ur hagen.
 
Sv: Kryper ur hagen!

Att hon ens lämnar hagen är ju ett under då hon är så fäst vid son flock.
Hon tas in först alltid, men hon har taigt sig ur när som helst, mitt på dagen , på förmiddagen, på eftermiddagen.

Då hon gick igenom idag där stängslet hade el, så var det ändå hästar kvar i andra hagar runtomkring, det var inte dags för insläpp utan just de i hagen närmast som togs in för ridning... :crazy:

Det jag misstänker nu är att elen ändå är för svag.. utan el drar hon ju igenom eller över. Och nu med el också, men om den är för svag så kanske hon skiter i att det bara känns litegrann,. bara hon kommer ut.

Hon har aldrig hållit på så här förut...
 
Sv: Kryper ur hagen!

När min shettis varit i rymmar tagen har jag satt upp extra trådar och satt i störm.. Sen innan jag släppt honom i hagen har jag spolat honom riktigt genom våt på hals, man och så sen när han gått på tråden har han fått ångra sig :devil: Men detta tips funkar bäst på sommaren
 
Sv: Kryper ur hagen!

Rätt varmt här så vi blötte henne i fram och på huvudet i går och hade el i lilla hagen, men som sagt kröp hon igenom ändå. Då kom tanken på om elen är för svag... Ngn som vet vad det ska ligga på?
 
Sv: Kryper ur hagen!

Kontrollera detta:

Aggregatet, då bör du ha en digital testare eller en felsökare.

För att kolla att aggregatet ger bra spänning ska du:
Koppla bort stängsel- och jordanslutning.
Mät direkt vid ingången till jord- och stängselanslutning på aggregatet.
Är spänningen mellan 7000-9000 Volt är aggregatet OK.
Är detta värde avsevärt lägre än det skall vara så skall aggregatet repareras.

Kontrollera jordningen
Är det över 300 volt så behöver du bättre jordning. Du behöver en testare. MEN man kan ändå känna litegrann med handen. Ta i spettet och i marken, får du en stöt så har du dålig jordning och bör förbättra detta.

Kontrollera tråden
Är det knutar på den ?
Vad har ni för ohm antal ?
Knäpper det i tråden ?
Ligger på marken eller mot någon skruv på isolatorerna.
Kontrollera isolatorerna, spruckna isolatorer måste bytas.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: Lexa
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp