Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej i det fallet skulle jag säga att hanen har dålig fertillitet.

Men nog varierar hanars spermakvalité och fertilitet även inom samma kull?
Även hundens skick spelar roll ( inget problem i detta fallet)
Men om jag jämför med hanen vi nyttjade sist. Han har parat en del och lämnat ovanligt stora kullar. Alla över medel. De sista tre var små. Sen blev vår tik tom. Hörde att han parat ytterligare 2 tikar efter vår som också varit tomma.
Jag är inte förvånad för sen han klev av tävlingsbanan har han förvandlats till en julgris :meh:

Nu åkte vi rätt långt med en tik i höglöp och möttes av en fet hund men hade vi vetat detta innan så hade vi aldrig valt den hanen.
Det var sista gången vi gick på en hane på rekommendation som ingen sett sista halvåret.
 
Jag har fattat det som att spermakvaliteten också avgör. Har hört flera uppfödare kommentera det när de använt äldre hanar. Att de inte blir förvånade av mindre kullar då bla.

I samma bok som jag nämnde ovan står det att spermieproduktionen försämras med stigande ålder pga naturlig minskning av testosteron hos hanarna. Från ca 8-10 år. Det står också att en vanlig orsak till försämrad sperma är prostataproblem.
Men det står också att det ändå är flera tusen av de miljoner spermier som skickas in, som tar sig till äggledarna. För att det ska bli skillnad på kullstorlek måste ju hanen ha väldigt dåliga spermier i så fall?

Nu hittar jag inte det om att kullstorleken är kopplad till hur många ägg tiken släpper och hur många som fäster, bara för det :D
 
I samma bok som jag nämnde ovan står det att spermieproduktionen försämras med stigande ålder pga naturlig minskning av testosteron hos hanarna. Från ca 8-10 år.
:D
Den boken har min fralla hane inte läst ,han är 12 nu och så här ser det ut ca 7v senare,någon som vill gissa antal? Vi väntar med spänning på om hon snart flyger iväg.:D
gravid 2.jpg
 
Jag tänker mer att hanarna absolut kan ha dålig spermakvalitet, men släpper inte tiken mer än 5 ägg blir det aldrig mer ön 5 valpar oavsett hur bra sperma hanen har.

Äggen spelar absolut roll. Och hon kan ju också reducera från en stor kull till en liten.
 
Den boken har min fralla hane inte läst ,han är 12 nu och så här ser det ut ca 7v senare,någon som vill gissa antal? Vi väntar med spänning på om hon snart flyger iväg.:D
Visa bifogad fil 12406

Som en bekants tollare! Hanen som parade är 10 år och tiken gick tom när de parade i höstas. De kollade spermakvalitén då och fick höra att den var så pass bra att det t.om. skulle rekommenderas att frysa in, trots hans ålder.

Tiken är tjock nu och på UL såg de minst 8 valpar. :laugh:

Edit: Fast i det här fallet är det svårt att veta vem det beror på. Exakt samma kombination har gjorts innan och då föddes 12 valpar, 11 överlevde... (det är dock en helt annan diskussion)
 
Här har vi i dag åkt över 60 mil för att besöka de två hanar som vi spanat in inför paringen. Först till deras uppfödare som hade ena hanen, deras mor samt två avkommor till honom. Alla fyra riktigt trevliga hundar. En flock med underbar harmoni :love:
Mycket trevligt och informativt hundprat med sunda värderingar och vettigt tänk.:up:

Sen vidare till den förste hanens helbror. Och wow vilken hund!!! :heart
Otroligt trygg, gosig, lite klurig och så fin i hela sitt sätt.
En hund med stor bredd i sitt användande. Känns mycket komplett. Otroligt rara ägare som kändes genuina och kunniga på hund.
Vi kunde inte känna oss mer säkra och nöjda med valet av linjer.
Det blir sista hanen iaf och nu väntar vi bara på att tiken ska börja löpa i April. Helst inte förens i mitten av månaden för då blir vårt schema tufft:nailbiting:
 
Du var en kvart bort om ni inte körde E20 upp/ner då var du 5 min bort.
Och inte var det någon som ringde o bad mig sätta på kaffepannan :mad:

Vi har levt på kaffe och fikabröd i dag. Klockan 21:20 stannade vi och åt lunchmiddagkvällsmat. Burger King. Sambon hade då varit vaken i lite över ett dygn (jobbade natten till i dag) så vi ville bara hem. Sorry.

Bättre jag tar en egen tripp upp :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 947
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 132
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 670
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 067
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp