Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
45 min från Laxå till mig, men det är ju närmare än vanligt! ;)

Vet bara att du är i Örebrotrakten men åt vilket håll ifrån Örebro var okänt :p

Men vi kom från Värmlandshållet uppifrån så jag tänkte när vi körde förbi alla gårdar att det kanske var där ute någonstans som du huserade:)
 
Vet bara att du är i Örebrotrakten men åt vilket håll ifrån Örebro var okänt :p

Men vi kom från Värmlandshållet uppifrån så jag tänkte när vi körde förbi alla gårdar att det kanske var där ute någonstans som du huserade:)
Ni kom alltså ut på E20 strax innan marieberg? Därifrån är det väl bara 15-20min till @Migo ?
 
Det här med val av hane är inte lätt, både jag och uppfödaren har lite svårt att hitta en passande hane vilket gör att det känns ännu bättre att det inte blev något löp nu i Februari och alltså blir det inga valpar fören till nästa år eller året därpå.
Är så otroligt intressant med avel ju mer man sätter sig in i det och mitt huvud går typ i högvarv, tänk om vissa förstod att avel är lite mer än att bara para en tik och en hane. :angel:
 
Det här med val av hane är inte lätt, både jag och uppfödaren har lite svårt att hitta en passande hane vilket gör att det känns ännu bättre att det inte blev något löp nu i Februari och alltså blir det inga valpar fören till nästa år eller året därpå.
Är så otroligt intressant med avel ju mer man sätter sig in i det och mitt huvud går typ i högvarv, tänk om vissa förstod att avel är lite mer än att bara para en tik och en hane. :angel:

Det är beroendeframkallande. Man börjar lite med ett lätt nördande i linjer och snart har det spårat ur :D
 
Här har vi i dag åkt över 60 mil för att besöka de två hanar som vi spanat in inför paringen. Först till deras uppfödare som hade ena hanen, deras mor samt två avkommor till honom. Alla fyra riktigt trevliga hundar. En flock med underbar harmoni :love:
Mycket trevligt och informativt hundprat med sunda värderingar och vettigt tänk.:up:

Sen vidare till den förste hanens helbror. Och wow vilken hund!!! :heart
Otroligt trygg, gosig, lite klurig och så fin i hela sitt sätt.
En hund med stor bredd i sitt användande. Känns mycket komplett. Otroligt rara ägare som kändes genuina och kunniga på hund.
Vi kunde inte känna oss mer säkra och nöjda med valet av linjer.
Det blir sista hanen iaf och nu väntar vi bara på att tiken ska börja löpa i April. Helst inte förens i mitten av månaden för då blir vårt schema tufft:nailbiting:
Kul! Blev det den som hade flera kullar bakom sig eller den som bara hade en men var mer meriterad (om jag kommer ihåg rätt nu...)?
 
Kul! Blev det den som hade flera kullar bakom sig eller den som bara hade en men var mer meriterad (om jag kommer ihåg rätt nu...)?

Den som hade mer meriter. Han har en kull nu som vi besökte tidigare i veckan och en på jäsning så leverera kan han. Statistik på både leder och mentalitet är så stark i linjerna och individer i leden är väl utvärderade så vi känner att det är hugget som stucket mellan dem. Det är linjen vi vill ha och då faller valet på den sista.

Men så sköna båda två :love:
 
Den som hade mer meriter. Han har en kull nu som vi besökte tidigare i veckan och en på jäsning så leverera kan han. Statistik på både leder och mentalitet är så stark i linjerna och individer i leden är väl utvärderade så vi känner att det är hugget som stucket mellan dem. Det är linjen vi vill ha och då faller valet på den sista.

Men så sköna båda två :love:
Vad härligt att det känns som ett så bra val för er! Jag håller tummarna för att allt går vägen :)
 
Nu är kullplanerna släppta på hemsida och lämpliga Facebookgrupper. Det känns skönt att kommit så långt att vi är "ute" med det. I min ras går man ut med kullplaner då konkurransen är stenhård och folk ofta håller utkik i god tid efter rätt kombo. Denna gången har vi medvetet skrivit ut att kullen vänder sig till förare som söker en arbetshund lämplig för bruksgrenar och tjänst för att komma bort från "sportstämpeln" som förknippas med pipiga, högenergiska hundar.

Tikägaren är jättenöjd med valet och blev nästan sugen på att ta en valp. Hen tycker matchningen är klockren. Hanhundsägarna samt uppfödaren har varit otroligt hjälpsamma och rara.

Tiken är urfälld och beräknas löpa om 3-4 veckor :)
 
Nu är kullplanerna släppta på hemsida och lämpliga Facebookgrupper. Det känns skönt att kommit så långt att vi är "ute" med det. I min ras går man ut med kullplaner då konkurransen är stenhård och folk ofta håller utkik i god tid efter rätt kombo. Denna gången har vi medvetet skrivit ut att kullen vänder sig till förare som söker en arbetshund lämplig för bruksgrenar och tjänst för att komma bort från "sportstämpeln" som förknippas med pipiga, högenergiska hundar.

Tikägaren är jättenöjd med valet och blev nästan sugen på att ta en valp. Hen tycker matchningen är klockren. Hanhundsägarna samt uppfödaren har varit otroligt hjälpsamma och rara.

Tiken är urfälld och beräknas löpa om 3-4 veckor :)

Härligt, lycka till nu! :D
 
Jaha, har lyckats dra på mig en sjukskrivning som rimligen blir rätt långdragen (utbränd). Vad skulle då passa bättre än att kunna glädja sig åt en parning och blivande valpkull? :love: Måste bara lyckas få vovvan att börja löpa... vi ska besöka löpets högborg hos en uppfödarkollega och se om det ger någon effekt :) knappast, men uppfödarkollega är trevlig, hon har roliga hundar och valpen får bra miljöträning :D
Jag har hittat hane till nästa kull också. Eller, exteriört och stammässigt kompletterar han bra, men jag vet inget om mentaliteten. Har inte varit fullt så på än iom att det inte riiiiktigt är dags än (typ vintern 2019 eller så). Och han bor i Danmark. Min danska är halvkass :D men det är kul att kunna drömma lite.
I verkligheten borde det vara löpdags i mitten/slutet av sommaren. Oklart hur/ om jag jobbar då och om jag kan övertyga sambon om att det vore mysigt med en valpkull, men det är min plan iaf. Med samma hane som var tänkt i vintras. Vi får se vad som händer.
 
Fått svar på hanens spermaprov :( Väldigt dålig fart så det blir byte av hane. Uppfödaren har valt en annan som mest gått i utställningsringen. Han är snygg men jag hade önskat en arbetande hane. Han har en syster dock som är rallychampion, viltspårschampion och även tävlar lydnad och nosework. Pappan till hanen har också tävlat en hel del och har mästarklass titel i rallyn och är startad lydnad (lever dock inte längre), han har i sin andra kull lämnat tre tikar varav en är svenskt och norskt viltspårschampion. Modern däremot har inte lämnat så mycket arbetande, några som startat viltspår/rally/lydnad en eller två ggr o övrigt mest utställning av totalt 22 avkommor.

Men han är vit o brun, färgen är ju inte ens lite prioriterat men är sjukt svag för den färgen så det får ses som en bonus :o
 
Starka värkar och två valpar ute nu redan. Hon är en duktig mamma och ungarna verkar pigga. Och första tiken är dilute :eek:
30124672_10156197065947456_7420839181154254848_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 002
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 145
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 710
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 097
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp