Bukefalos 28 år!

Kung Shumba

Kalaspinglan

Trådstartare
Gång på gång brukar jag påtala att min hund uppför sig så värdigt, så förnämt och kanske lite arrogant ibland...

Idag var vi och firade nationaldagen vid idrottsplatsen där jag bor, tillsammans med många andra ortsbor. Hög musik, barn som springer och hoppar runt, trängsel och stojj.

Kung Shumba, min lilla 9 månaders Ridgeback-kille, tar allt med ro. Ställer sig i sin bästa utställningspose, lyfter på huvudet och ser sig omkring. Han dissar totalt alla andra hundar som skäller och hoppar omkring.

Han drar mycket uppmärksamhet till sig, och många vill komma fram och hälsa. Och visst får de det, men Kung Shumba bryr sig inte så mycket. Njuter nog egentligen av uppmärksamheten, men ser ut att ta det som så självklart att det nästan är skrattretande.

Så till slut ser han på mig och ser uttråkad ut. Vi går en runda bland alla stånd och värdigt går han med högt buret huvud, utan att bry sig om att ens nosa på marken.

Nu är han trött, Kung Shumba. Ligger på sin röda kungafilt i soffan och sover sött. Hemma i lilla slottets trygga lugna vrå. Där det går att busa och leka som vilken valp som helst...

:love: :love: :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Kung Shumba

De är bra ståtliga, ridgebackarna. :)

Måste kika lite på kungens hemsida, om den finns kvar :)

(Såg nu att du missat ett a i "passagen" i länken på din profil!)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kung Shumba

Ja, visst är de ståtliga. Det är ju bland annat därför vi valde just RR...
Tack för att du sa till om "a-et" i adressen, har åtgärdat det nu!
 
Sv: Kung Shumba

Är han mycket vaktig? I en hundbok jag har står det att RR är den rätta rasen om man har en stor diamant som måste skyddas :D
 
Sv: Kung Shumba

Då är diamanten jag då?! :-)
Nja, han börjar bli fast det går i perioder. Ena dagen talar han om med ett dovt "hmpf" när någon kommer upp för trappan, men viftar på svansen jätteglatt när han ser dem. Andra dagen ligger han kvar och sover, och reagerar inte alls förrän någon i princip sitter bredvid och klappar honom. Nu är han ju bara nio månader, så jag är alldeles övertygad om att han kommer att bli lika vaktig som hans föräldrar.
 
Sv: Kung Shumba

Ja det är du säkert. :idea:

Skulle vara skönt med en hund som är liite vaktigare än min. :D (Fast RR är nog ändå inget för mig)
 
Sv: Kung Shumba

Hur är Selma i sitt temprament?
Skön kritik du fick i Österbybruk, sista meningen... *L*
 
Sv: Kung Shumba

Hon är så ovaktig man kan bli.. :p Hon har aldrig visat aggressivitet, det är som om hon inte kan bli arg. Men jag får väl se hur det blir när hon blir äldre. Runt 2 år brukar sånt visa sig hos staffar.. (mot andra hundar alltså)
Annars är hon pigg, glad, busig. Men hon är soffpotatis ibland också. :)

Haha, ja den där kritiken.. Jag var SÅ arg på pojkvännen/husse då. :D Hade sagt åt honom att stå still men han kutade runt med kameran och störde. Jag försökte ge honom onda blickar men han märkte ingenting. :D Det var synd, för hon rör sig väldigt spänstigt och fint. Men vi hade inte fått bättre än 2:a iaf. :p
 
Sv: Kung Shumba

Vi ska på vår första utomhustävling (utställning) den 19:de, det ska bli spännande. Allt blir ju så mycket roligare ute, av någon anledning. Vi övade lite idag, som jag skrev om här tidigare, så det finns hopp ändå. Jag är mest rädd för fåglar och andra roliga saker som finns ute.

Så nästa utställning är det husse som får visa upp henne, eller?
Jag kan ingenting om rasen, inget alls.. tror inte ens jag sett en i verkligheten... men hon fick så jättefin kritik på er första utställning så helt fel kan hon ju inte vara. :-) Jag tycker att hon är jättesöt!
 
Sv: Kung Shumba

Vad kul! Vi skulle egentligen ställt ut då också, i Avesta, men kan tyvärr inte ta oss dit. :( Hoppas det går bra för er!

Nej, jag ska fortsätta visa henne.. Det är MIN grej :) Han får stå still nästa gång istället.

Ja, hon fick fin kritik på första, men de var rätt snälla. Iofs tror jag domaren i Österbybruk var tvärtom..
Helt fel är hon inte, hon är mycket snyggare än sin mamma. :D Pappan är en riktig gobit så hon har nog ärvt en del av hans utseende. :)

Jag ska försöka ställa ut lite mer nu än vad jag gjort hittills, vi kanske stöter ihop på någon utställning. :) Vi bor ju inte såå långt ifrån varandra.
 
Sv: Kung Shumba

kom till ransäter i slutet av juli då :D Så kanske jag kan få tillfälla att klappa på en snäll kamphund :D
 
Sv: Kung Shumba

glee skrev:
Ransäter, var när hur? Är det utställning?

sista dagarna i juli..eller sista helgen i juli är det....en ganska så stor utställning utomhus i 2 dagar...jag ska debutera med min lille om jag orkar få honom o stå still i mera än 2 sekunder :rofl: :rofl:
 
Sv: Kung Shumba

Aha, det låter intressant! Finns det nån hemsida med mer info?

Hur gammal är han nu?
 
Sv: Kung Shumba

Hm, jag kan inte luska ut var Ransäter ligger..? Men Värmland, det är ju långt. Iaf när man inte har bil. :(
 
Sv: Kung Shumba

Ujuj, dit kan vi nog inte ta oss.

Du får klappa min kamphund någon annan gång. :D
 
Sv: Kung Shumba

Eh, förlåt att jag babblar sönder din tråd. :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp