Bukefalos 28 år!

Kvalitetsbedömning 2011

Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Nej, de gjorde de inte, inte när jag var där! Det är bara vid igångsättning till trav. Passtendenser kommer framför allt när det krävs mer samling och variation inom skritten. Jag förstår din poäng, men passtendenser visar sig vid stadig kontakt med tygeln när hästen tvingas att korta sig. Det efterfrågas inte på kvaliteten, tvärtom betonas fri skritt. Jag tänker inte tjafsa om det, men vi behöver ju inte vilseleda folk att tro att det bara försvinner, för det gör det inte.

När min häst visades på söndagen så skrittade det två varv på mittvolten med kontakt på tygeln på slutet. Först fri skritt, sen på mittvolten med kontakt och sen fri skritt igen. Men jag kanske hallucinerade.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Kanske kunde man tänka sig att Luxus resultat från kvalitetsbedömningen skulle kunna ha en plats i den här tråden precis som för alla andra hästar.

Absolut, fortsätt att diskutera ni. Och glöm inte att jag faktiskt har skrivit rätt snälla saker om honom också!
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

*KL*

Det jag tycker är tråkigt i den här tråden är att man nu tar bort glädjen från en hästägare som fått väldigt bra poäng på kvaliten .

Hästen har en bra skritt och en bra skritt har alltid en ökad risk för pass oavsett vilken häst det än gäller ...

Man har inte sett detta under kvaliten och rent av så kan jag tänka mig att domaren verkligen letade efter en passtendens på just Luxus eftersom domaren med säkerhet måste vetat vilken häst denna bedömde och med tanke på detta borde ägaren få njuta av sin fina bedömning som Luxus fick .

Mia
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

När min häst visades på söndagen så skrittade det två varv på mittvolten med kontakt på tygeln på slutet. Först fri skritt, sen på mittvolten med kontakt och sen fri skritt igen. Men jag kanske hallucinerade.

Du hallucinerade inte, alla hästar visades så.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Som moderator säger jag att jag tycker att det är dags att sluta sidodiskussionen om en enskild häst och hans resultat och istället återgå till ursprungsämnet.

Görel - avelsmoderator
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

kl.

Normalt här på buke blir man sågad för att man visar fram en häst som ej är i fas, eller som helt enkelt är kass. Man får skarp kritik när man visar fram en talangfull häst som sen visar sig inte riktigt uppnå förväntningarna. Och nu får man även skit för att man har en riktigt riktigt fin häst, som fick väldigt bra poäng. För att den kanske, eventuellt passar lite ibland. Andra godkända hingstars exteriör är det dock inte så mkt rop om, som om pass skulle vara värre?? Hellre en häst som passar, än en häst som har sämre exteriör. Vi ska vara väldigt glada över att vi fortfarande, trots att många har blivit "bortskrämda", fortfarande har kvar en del väldigt kunniga och betydelsefulla uppfödare och ryttare här. Så stfu!

Stort grattis till alla er som har visat fram era hästar på ett fint sätt!
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Helt allmänt om pass skritt håller jag inte med dig om hellre en häst som passar en en med dålig extriör ?

En häst som går pass har ingen ren skritt och har man en gång haft en pass häst så skaffar man sig inte en igen .... Man blir inte bedömt med godkänt på en dressyrbana....du får en 1 eller 2 och med cofficienten gånger 2 så är det mycket förlorade poäng .

Det är det värsta som finns på en dressyrhäst .

Men nu handlade tråden om kvaliten :o

Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

kl.

Normalt här på buke blir man sågad för att man visar fram en häst som ej är i fas, eller som helt enkelt är kass. Man får skarp kritik när man visar fram en talangfull häst som sen visar sig inte riktigt uppnå förväntningarna. Och nu får man även skit för att man har en riktigt riktigt fin häst, som fick väldigt bra poäng. !

"Jättefin häst, lösgjord, rörlig och välbalanserad, men skritten är inte taktmässig" - bara skit? Nä, det var en överdrift från din sida, faktiskt.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Ja, den har startat både nationell och internationell GP. Resultaten finns väl på blupsidan?
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

"Jättefin häst, lösgjord, rörlig och välbalanserad, men skritten är inte taktmässig" - bara skit? Nä, det var en överdrift från din sida, faktiskt.

Jag skrev faktiskt inte "bara skit", använde bara ordet "skit". Jag tycker att man är för snabb på att hugga efter folk här. O när man inte pratar med folk irl så är det lätt att man blir tuffare/elakare än vad som är nödvändigt.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Jag skrev faktiskt inte "bara skit", använde bara ordet "skit". Jag tycker att man är för snabb på att hugga efter folk här. O när man inte pratar med folk irl så är det lätt att man blir tuffare/elakare än vad som är nödvändigt.

Det är sant. Samtidigt tycker jag att är problematiskt om man sitter på två stolar samtidigt. Å ena sidan betraktar man sig kanske som en ägare eller ryttare till en glad jollyjumper, som typ 99 procent av alla bukehästar är. Å andra sidan är man ägare till en hingst som verkar (eller planerar att verka) i avel - och då blir det helt andra typer av diskussioner och syften.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Tyckte väl att det var du som var med på gång/ext bedömningen :)

Såg på resultatlistan att endast en häst fick en 9 på någon av gångarterna, det var på en skritt. Var de ovanligt hårda eller var det ovanligt låg kvalitée på hästarna? Man tycker ju att någon dressyrhäst borde haft 9 på traven och kanske någon hopphäst ha 9 på galoppen. 70 starter och som sagt en 9 på skritt.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Jag försökte titta efter dig men skulle ju hålla ordning på papper och speaka så jag kunde inte titta så mycket:)

Jag tyckte att det var många trevliga hästar men kanske ingen riktigt wow-häst.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Efter bruksprovet verkade alla vara överens om att det kom från hans pappa, florencio, som tydligen också visat passartad skritt vid diverse tillfällen.

Ändå är Florencio en av de populäraste hingstarna i vår avel och den med högst BLUP. Blir lite lustigt om det är så illa med Luxus skritt som du vill göra gällandes.

Jag som stoägare tycker det är koko att vi får info som säger att hingst A är bäst enligt vår BLUP men sen förkastas våra avkommor pga det hingsten nedärver.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Grattis till bra resultat! Vad fin hon är!

Grattis även till AW och Pisan till de bra poängen på fina Luxus! Jättekul!
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Jag som stoägare tycker det är koko att vi får info som säger att hingst A är bäst enligt vår BLUP men sen förkastas våra avkommor pga det hingsten nedärver.

Jag har aldrig använt blup som en måttstock på blivande grand-prix-hästar. Det är ju, för att betona det igen, i samling som en passartad skritt blir riktigt dålig. Samling krävs i högre klasser, dit få hästar öht kommer. Hästen som går grand prix i dag, som har haft samma problem, fick ex.vis 9 på skritten som 3-åring. I dag lär den knappast få över 4-5 på momenten ökad skritt-samlad skritt och likande övergångar.

Men Florencios nedärvning har gjort att jag strukit honom från min lista.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Du hallucinerade inte, alla hästar visades så.

Där du var ja, det finns inte två ställen som gångartsprovet går till på samma sätt, oftast inte ens när man rider för samma domare två år i rad gör man samma saker, det skiljer minst sagt mkt på vad domaren ber en göra så utgå inte från att proven rids på samma sätt överallt den som diskuterades visades ju inte där ni var, nu har jag ingen aning om hur just deras visning i år gick till men för det mesta så är det inte många steg med kontakt och framförallt så är det med betoning på "lätt" kontakt på 4 åringarna inte något som går att jämföra med samlad skritt.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Jag har inte skrivit om något annat ställe än där jag var, det är Strömsholm vi tar upp.
 

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 498
Senast: athena
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 265
Senast: Vingra
·
Avel Dressyr stammade 2 B. v. Belissimo M – Rubin-Royal- Feiner Stern gekört/licensed -Prämienhengst 6 Df. v. Burlington – Pik L – Grande...
Svar
3
· Visningar
1 825
Senast: KickiH
·
Hästmänniskan Jag känner mig som världens mest oturs förföljda människa:( OBS. Det här är en lååång klagotråd..! Mitt hästliv har de senaste...
Svar
13
· Visningar
2 661
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp