Bukefalos 28 år!

Kvalitetsbedömning 2011

Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Luxus är verkligen så himla fin och verkar vara en väldigt trevlig häst.
Extra kul med 9 på skritten :D
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Jag visade min på Strömsholm igår. Exteriört fick han 898, på gångarterna fick han 877, utvecklingsbarhet 8 och 77 på hoppningen. Först var jag lite besviken på 7 : orna för traven och galoppen (han hade 8: or på treårstestet) men efter att jag sett filmen så håller jag med om att han inte var värd mer. Hoppningen är jag väldigt väldigt nöjd med, han hade lika gärna kunnat få typ 44.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

:love: Lika fin som alltid. Grattis! Jag är inte förvånad, de är han värd.

Grattis alla andra också som visat era hästar.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Luxus är verkligen så himla fin och verkar vara en väldigt trevlig häst.
Extra kul med 9 på skritten :D

På kvaliteten visas skritten på lååång tygel. ;) Jag tycker också att det är en jättefin häst, lösgjord, rörlig och välbalanserad, men skritten är inte taktmässig. Jag blev lite förvånad efter bruksprovet att teamet bakom inte hade upptäckt det förrän då. Rutinerade ryttare brukar inte bara kunna se, utan även känna passtendenser, och i hans fall är det mycket tydligt. Men som sagt var, han har många andra fina kvaliteter och det blir säkert en jättebra sporthäst - och det är ju det viktigaste!
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

På Strömsholm visades skritt med kontakt på tygeln också just för att se om de har passtendenser.
So no need to ;)

Hästen kan ju dessutom blivit starkare och skrittar kanske helt rent nu? Min häst kunde bli jätteotaktmässig i traven när man krävde mer än vad hon klarade men nu när hon är starkare så händer det typ aldrig. Jag har ingen åsikt angående Bruksprovet då jag inte var där och tittade och tyckte det bara var kul att han fick 9 på skritten när det varit så mycket tjafs om det.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

På Strömsholm visades skritt med kontakt på tygeln också just för att se om de har passtendenser.
So no need to ;)

Nej, de gjorde de inte, inte när jag var där! Det är bara vid igångsättning till trav. Passtendenser kommer framför allt när det krävs mer samling och variation inom skritten. Jag förstår din poäng, men passtendenser visar sig vid stadig kontakt med tygeln när hästen tvingas att korta sig. Det efterfrågas inte på kvaliteten, tvärtom betonas fri skritt. Jag tänker inte tjafsa om det, men vi behöver ju inte vilseleda folk att tro att det bara försvinner, för det gör det inte.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Så enligt dig är skrittpoängen på kvalitén egentligen helt oviktig/intesägande/meningslös eftersom domarna ändå inte kan se att hästen har så stora passtendenser att gångarten anses vara underkänd på tidigare visning? I så fall är det ju helknepigt att skrittpoängen från kvalitén är avelsvärderande för ston och påverkar blup-statistiken, som i sig påverkar avelsresultat för hingstarna. För hur det än är med fri skritt resp. skritt på tygel så ska väl domarna vara då skickliga att de kan se tendenser till i synnerhet pass. Och dom är väl knappast blinda den biten där hästen faktiskt skrittas på tygel? Eller står det uttryckt att de ENDAST får bedömma skritten på lång tygel?

Att domarna poängterar och ber visarna att länga tygeln mer är för att det är sorgligt vanligt att ryttarna rider på för korta tyglar och meckar för mycket. Hästen får därmed inte en chans att visa sin skritt ordentligt. Är fö ett extremt vanligt bekymmer i svensk dressyr öht.

Ang Luxus och skritten kan jag inte tycka annat än att bruksprovet var en skam och jag kan i princip sätta mitt liv på att han hade gått igenom om inte den holländska domaren hade varit där.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Ang Luxus och skritten kan jag inte tycka annat än att bruksprovet var en skam och jag kan i princip sätta mitt liv på att han hade gått igenom om inte den holländska domaren hade varit där.

Inte en chans med den passen han visade då hade det varit liv i luckan tvärtom ang avn om de hade släppt igenom det. Han är ju inte den första dressyrhingst som fallit på pass i skritten var ju bara ett par år sedan sist det var vilda tongångar om det den gången var det ju ryttaren som fick skitet.

Det är ingen konst att hålla även en häst som vill gå över i pass ifrån pass under den visningen man gör på kvalitet, man lär sig snabbt som ryttare hur man skall undvika att putta över dem i pass för egen del som hoppryttare bryr jag mig ju inte ett spår om vissa passar men vet ju också att pass på en gångartsvisning är underkänt därför är det ju inte precis något man vill visa fram, man skall ju inte göra som testryttaren gjorde med honom på bruks för då kommer passen direkt. Det är ju en av anledningarna att testryttarna finns där för att visa hur hästen är när det inte sitter en ryttare och skyddar den.

Det är ju ett vågspel det där med skritten till dressyr iom att de är just de med stor skritt som både bedöms högt och som samtidigt ofta är de som passar vilket bedöms som underkänt. Kanske dags att premiera en annan typ av skritt som den som är att sträva efter för att slippa den lilla skillnad det blir mellan högt bedömd och underkänd. Vist nu är det inte alla högt bedömda som har lätt för pass men det är typiskt i den gruppen man hittar passarna.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Ang Luxus och skritten kan jag inte tycka annat än att bruksprovet var en skam och jag kan i princip sätta mitt liv på att han hade gått igenom om inte den holländska domaren hade varit där.

För att börja med kvalitetsbedömningen så visst, det är knepigt. Du varken kan eller bör begära övergångar mellan ökad-mellan-samlad skritt på en 4-åring. Men ju äldre hästen blir, desto tydligare framträder den där typen av tendenser. Men för hingsten i fråga är det genomgående ett problem att skritt-takten går om intet och blir tvåtaktig. Jag tittade på några klipp som ligger på hästens hemsida, bla en clinic, och även där blir den passartad, utan kontakt med munnen över huvud taget. Det behöver vi inte i aveln, så jag är nog positiv till att den holländska domaren var med. Det sagt, så har hästen givetvis många andra kvaliteter och jag förstår att både ägare och ryttare är nöjda med poängen. Som sporthäst hoppas jag att ryttaren klarar av att parera för passinslagen, eftersom skritten väger tungt i de flesta dressyrprogram.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Eftersom Du tydligen VET att Luxus inte visade skritt med ordentlig tygelkontakt och dessutom i varierad grad av samling - så VET jag att Du inte var på plats och såg bedömningen!!
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Inte en chans med den passen han visade då hade det varit liv i luckan tvärtom ang avn om de hade släppt igenom det. Han är ju inte den första dressyrhingst som fallit på pass i skritten var ju bara ett par år sedan sist det var vilda tongångar om det den gången var det ju ryttaren som fick skitet.

Ja, precis. Tävlar den hästen grand prix nu månne?

För mig som stoägare vill jag se en solklar, fyrtaktig skritt som inte behöver vara jättestor. Hellre ett kortare kliv än en häst som inte förmår korta sig utan att tappa takt. Det kostar alldeles för många poäng.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Eftersom Du tydligen VET att Luxus inte visade skritt med ordentlig tygelkontakt och dessutom i varierad grad av samling - så VET jag att Du inte var på plats och såg bedömningen!!

Nej, jag var inte där. Men menar du att hästen inte har den svagheten, för att det inte syntes på kvaliteten? Jag har inget problem med poängen, domarna dömer ju bara vad de ser för dagen. Däremot vore det lite synd om stoägare tror att det är något som är bagatellartat, som enkelt kan tränas bort, om ägare/ryttare försöker få hästen godkänd trots detta.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Jag menar att så gott som alla storskrittade hästar kan sättas i pass om man är ute efter det..
Jag menar dessutom att det är ett märkligt synsätt på detta forumet att de gånger en hästägare/ryttare/uppfödare fått låga siffror på sin häst så är det med absolut självklarhet så att det är domaren som har RÄTT.....och när hästen fått en bra bedömning så är det domaren som har FEL och helt enkelt inte upptäckt hästens svaghet.

Att hästen faktiskt skrittade riktigt riktigt bra både med och utan tygelkontakt finns naturligtvis inte ens på kartan.....säger den som inte var där.

Logiken är absolut fantastisk..
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Jag menar att så gott som alla storskrittade hästar kan sättas i pass om man är ute efter det..

Men jag tror inte att hästens ordinarie ryttare är ute efter det, och han rör sig passartat även med denna. Titta på klippet från clinicen tidigare i år - eller är det jag som är blind? :confused:
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

.och när hästen fått en bra bedömning så är det domaren som har FEL och helt enkelt inte upptäckt hästens svaghet.

Var har jag sagt att bedömningen var fel? Den var förmodligen helt korrekt!

Min häst har förresten också fått skyhögt skrittbetyg på kvaliteten, men passar ofta i samling. Jag ser inget särskilt konstigt med det.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Inte mycket att resonera kring..

Framtiden lär utvisa om Dina spekulationer kring en häst som Du inte känner närmare och den bedömning som gjorts av honom är riktiga eller inte..
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Det är väl ingen som sagt något om poängen ?? Som jag skrev så är det ju tvärtom just de med höga poäng som ofta också är de som är de som har passproblem pga sin stora skritt. Ingen har väl skrivit något om att han har en dålig skritt när han inte passar, att pass automatiskt blir underkänt är ju ingen nyhet inte heller att han passade med testryttaren på bruksprovet och därmed fick underkänt på skritten. Det blir ju lite konstigt när vissa gör inlägg som kan tolkas som att han nu fick en 9 pga att han tränat bort passen det är ju inte riktigt så det fungerar med pass vilket du säkert är medveten om själv och han har hela tiden haft en bra skritt i sig själv så inget konstigt alls att han blir högt bedömd på den när han inte visar pass det är ju inte alls det som har diskuterats.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Inte mycket att resonera kring..

Framtiden lär utvisa om Dina spekulationer kring en häst som Du inte känner närmare och den bedömning som gjorts av honom är riktiga eller inte..

Ja, men som stoägare - och vad jag förstår är tanken fortfarande att han ska verka i avel? - kan man inte lära känna varje hingst särskilt väl, utan man måste lita på de bedömningar som görs och vad man själv ser på film och live. På något sätt låter det lite på dig och andra som om Avn fört bruksprovspubliken bakom ljuset, eller provocerat fram något som inte existerar annars, men det tror jag inte alls. Jag tror avn var uppriktigt ledsen över att han inte kunde släppas igenom.
 
Sv: Kvalitetsbedömning 2011

Kanske kunde man tänka sig att Luxus resultat från kvalitetsbedömningen skulle kunna ha en plats i den här tråden precis som för alla andra hästar.

Ingen kring hingsten har givit uttryck för någonting annat än rena siffror från bedömningen.

Att då ge sig in och spekulera kring vad i utformningen av bedömningen som gör att utrymme fanns för att bedöma honom såsom skett - trots att man själv inte varit på plats eller på annat sätt känner till hästen ifråga närmare är i min värld främmande och ett uttryck för brist på respekt.
 

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 498
Senast: athena
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 265
Senast: Vingra
·
Avel Dressyr stammade 2 B. v. Belissimo M – Rubin-Royal- Feiner Stern gekört/licensed -Prämienhengst 6 Df. v. Burlington – Pik L – Grande...
Svar
3
· Visningar
1 825
Senast: KickiH
·
Hästmänniskan Jag känner mig som världens mest oturs förföljda människa:( OBS. Det här är en lååång klagotråd..! Mitt hästliv har de senaste...
Svar
13
· Visningar
2 661
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp