Kvinnans rätt till sin egen kropp

Jag gör bara en bedömning utifrån dagens vårdsituation. .....

Så skrev du inte alls!
Du skrev att om inte kvinnor typ sökte abort före 12 v ( och i praktiken då 9-10 v eftersom aborten även ska utföras) så är det deras eget fel om de blir sena och inte får abort OM det skulle vara så att vårdsituationen fungerar ua.

Tycker du att gränsen 12 v är bra OM vårdsituationen för aborter var bättre o snabbare?
 
Så skrev du inte alls!
Du skrev att om inte kvinnor typ sökte abort före 12 v ( och i praktiken då 9-10 v eftersom aborten även ska utföras) så är det deras eget fel om de blir sena och inte får abort OM det skulle vara så att vårdsituationen fungerar ua.

Tycker du att gränsen 12 v är bra OM vårdsituationen för aborter var bättre o snabbare?
Jag skrev: "Vi har ju "fram till en viss gräns" idag.
Kortar man den gränsen dvs minskar längden på havandeskapet före abort så måste man även ordna så att det inte existerar köer på gyn och vårdcentraler.
Annars passerar flera kvinnor den gränsen utan egen förskyllan.
Vilket i sin tur riskerar både lidande och olagliga aborter. Eftersom man förmodligen inte klarar det så lär nuvarande regler ligga kvar.l"

Vilket i min terminologi betyder att det inte blir kvinnans skuld, utan systemets.

Dessutom skrev jag i mitt svar till dig " Om vi sedan skulle försvåra eller minska möjligheterna till legal abort, ja där har jag ju beskrivit konsekvenserna. Ett ökat mänskligt lidande + en ökad risk för olagliga aborter. Inget av detta är önskvärt så....." Så läs en gång till så har du svaret på din fråga ;)

Sedan uppkommer ju en etisk fråga i samband med möjligheterna att skapa överlevnad för spontanaborterade fosters (för tidigt födda) överlevnad. Man bör fastställa när sjukvården inte ska försöka rädda dessa så att de inte "krockar" med eventuell abortlag.
 
En fullföljd graviditet är 40 veckor. En graviditet som avbryts innan dess gör inte graviditeten fullföljd utan då blir graviditeten avbruten.

Väldigt märklig gränsdragning. Det skulle betyda att nära hälften allt barnafödande är resultatet av avbrutna graviditeter snarare än avslutade, avklarade eller fullföljda graviditeter.
 
Jaha och? En graviditet som inte uppnår 40 veckor är inte fullgången oavsett.

Är detta bara dina personliga åsikter eller finns det någon källa som styrker detta?

Oavsett så har det ingen betydelse för debatten kring hur abort definieras vill jag även påpeka.
 
Jag vill absolut inte att någon rör nuvarande veckor! De är väl genomtänkta.

Tänk bara på att nub/kub görs 11-14. Hur ska alla hinnas göras i tid? Ffa när vecka 13-14 är de bästa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp