Bukefalos 28 år!

Kvinnliga sökande till SLU fick rätt även i hovrätten

(Ridsport)
I våras dömdes Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i tingsrätten, till att betala skadestånd på 1,5 miljoner kronor till 44 kvinnor som sökt till veterinärutbildningen, men diskriminerats i antagningen. Igår fastställde hovrätten domen.

Läs mer...
 
Sv: Kvinnliga sökande till SLU fick rätt även i hovrätten

Någon som vet hur SLU diskriminerade de sökande?
 
Sv: Kvinnliga sökande till SLU fick rätt även i hovrätten

Jag har för mig att SLU kvoterade killar till utbildningen. Så killarna kunde ha sämre betyg än tjejerna och ändå komma in.
 
Sv: Kvinnliga sökande till SLU fick rätt även i hovrätten

Det var sökande i folkhögskolekvoten som drabbades där man, som jag förstår, istället för att lotta mellan de som hade högst betyg (4) kvoterade in killarna. De hade så vitt jag vet alltså samma betyg men fick fördel pga kön. Detta resulterade i att det något år ENBART togs in killar via den kvoten, trots att majoriteten av de sökande var kvinnor.
 
Sv: Kvinnliga sökande till SLU fick rätt även i hovrätten

Stämmer. Kvotering istället för lottning vid lika betyg. I folkhögskolekvoten som sagt.
 
Sv: Kvinnliga sökande till SLU fick rätt även i hovrätten

Kvinnor kvoteras in på mansdominerade utbildningar, då räknas det inte som diskrimminering. Det vore bättre för oss djurägare att få in fler manliga veterinärer då jag inte anser att de med bäst betyg är bäst lämpade för veterinär yrket.
50/50 Tack! Har fått nog av alla dessa flickveterinärer som inte ens kan göra ett vettigt böjprov utan att få ont i kroppen..
Jag är också tjej, men nu får det vara nog med larveriet.
 
Sv: Kvinnliga sökande till SLU fick rätt även i hovrätten

Det är faktiskt en komplex fråga, generellt har tjejer högre betyg än killar och generellt är det fler tjejer än killar som studerar vidare på högskola. Så det är ju redan viktat till tjejernas fördel. Kanske vi behöver se över skolsystemet för att överhuvud taget locka killar till högskolan och ge dem en bättre chans att få bra betyg.

Samtidigt tycker jag det vore hemskt tråkigt om ett yrke blev väldigt enkönat, som mitt jobb på apotek, där möter man inte många män och det är jättesynd!
 
Sv: Kvinnliga sökande till SLU fick rätt även i hovrätten

Kvinnor kvoteras in på mansdominerade utbildningar, då räknas det inte som diskrimminering.

Ja, förekommer inte det ganska ofta?
Är det mer okej då eller, j*kla dubbelmoral. :grin:

F.ö. så vet jag inte vad du menar med flickveterinärer och vad de orkar, allt beror på individen. Har själv hört om hästrädda manliga veterinärer och kompetenta kvinnliga och vice versa.
 
Sv: Kvinnliga sökande till SLU fick rätt även i hovrätten

Den totala kvinnliga dominansen är ett större o större problem, som jag ser det inte så mycket för orkens skull.
PL
 
Sv: Kvinnliga sökande till SLU fick rätt även i hovrätten

Det var sökande i folkhögskolekvoten som drabbades där man, som jag förstår, istället för att lotta mellan de som hade högst betyg (4) kvoterade in killarna. De hade så vitt jag vet alltså samma betyg men fick fördel pga kön. Detta resulterade i att det något år ENBART togs in killar via den kvoten, trots att majoriteten av de sökande var kvinnor.

Precis.
Det är inte så att killar med sämre betyg kommer in, de får bara "förtur" i lottningen av de som har högst betyg.. Och det gäller enbart "folkhögskolekvoten" och denna kvot tar inte in många sökande varje år. Jag tror det hanlar om 1-2 personer, vilket förstås resulterar i att man som tjej inte kommer in på sina folkhögskolebetyg.
Jag kan förstå frustationen, men man får väl som tjej gå andra vägar då; högskoleprov, högskoleprov med arbetslivserfarenhet, eller varför inte de vanliga betygen från gymnasiet??
Det blir ytterst få som drabbas varje år (1-2 personer) så jag tycker det är mycket fånigt att det klagats!
Jag tog reda på så mycket som möjligt innan jag sökte in. Därför valde jag att gå den längre vägen (läsa upp betygen). Det är ju inte högskolans uppgift att vi ska se till att kolla upp hur systemet funkar innan man söker!

Och som andra skrev. Det kvoteras friskt in tjejer till t.ex. tekniska och fysikprogram. Vem klagar där?

Jag tycker, för yrkets skull, att det verkligen behövs fler manliga veterinärer och att kvoteringen skall fortsätta (hellre öka än försvinna!).
 
Sv: Kvinnliga sökande till SLU fick rätt även i hovrätten

Njah, jag tycker vill att om det bara var 1-2 platser på kvoten så ska det inte lottas. Är det en plats ska den med bäst poäng få den platsen, och är det 2 så vig en åt killar och en åt tjejer, så kommer den med bäst betyg från varje grupp in.

Jag hade förstått om det varit 20 plattser och av dessa så gick killar före på några.


Annars skulle ju kvoteringen ha varit För män, inte för alla...


Men oinsatt som jag är så tycker jag att systemet då bör ändras.



/Sammet, som Bara haft manliga veterinärer.
 
Sv: Kvinnliga sökande till SLU fick rätt även i hovrätten

*kl*

Om männen anser sig utkvoterade någonstans så är det ju bara att anmäla! Nu finns det ju dessutom en dom som kommer ge dem rätt.

Jag tycker nog att de borde göra om sy systemet helt med mer "riktade" intagningar, det ska inte räcka med bara bra betyg, man ska vara lämpad. Prov, uppsatser, intervjuer osv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svea hovrätt har fastställt att hästkliniken vid Universitetsdjursjukhuset på Sveriges Lantbruksuniversitet SLU i Uppsala har rätt till...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 838
Senast: Sockerbit
·
  • Artikel
Hästnyheter Hovrätten har fastställt tingsrättens dom mot tävlingsryttaren som anklagas för grov stöld. Enda skillnaden är att hovrätten höjer...
Svar
0
· Visningar
877
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) drabbas av stora neddragningar och tappar närmare 110 miljoner kronor i...
Svar
0
· Visningar
599
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hudiksvalls tingsrätt ger säljaren rätt i tvisten om ett hästköp och avvisar köparens krav på skadestånd. Köparen får i...
Svar
17
· Visningar
2 342
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp