Bukefalos 28 år!

Milosari

Trådstartare
ni som använder det, vilket märke har ni? lindar ni ovanpå? går det att borsta bort när det torkat eller ska man spola? använder ni det bara på benen?
 
Jag använder (dock inte samtidigt!):

Isbalsam - ska kyla 3 x snabbare än is, verkar funka väldigt bra. Går att borsta bort, eller spola. Har aldrig lindat över det, men det står på flaskan att man kan övertäcka efter ca 30 minuter (tror jag, kommer inte ihåg exakt hur lång tid!)

Isspray - samma märke som ovan, fast i flytande form. Ungefär samma funktion, fast smidigare med sprayflaska.

Icegel - billigare variant av isbalsam, ser ut och luktar dock likadant.

Använder det bara på benen, ja. Kan kanske tänka mig att använda det på andra ställen vid svullnader och färska skador?

Använder också kyllera (Swede clay), fungerar också bra, kladdigt men kul. Fungerar bäst att spola bort, dammar ganska ordentligt om man borstar bort det.

Mvh Huntress
 
jag använder det till min hund efter kiropraktorbehandling (på ryggen). men jag trodde ju att det var så att man ska ha värme på gamla skador (fast jag gör ändå som kiropraktorn säger)?

vad har du för märke? är det någon stor kvalitetsmässig skillnad på de olika märkena?
 
Produkterna heter:

Icegel - från Biofarmab (Eclipse).
Swede Clay - samma som ovan.
Isbalsam - heter AMC Isbalsam (Acute Medic Company).
Isspray - samma som ovan fast Isspray.

För mer information om produkterna kan du gå in på:

www.acutemedic.com/isbalsam.shtml
www.eclipsebiofarmab.se

Angående värme på gamla skador så vet jag inte riktigt. Låter mer riktigt med att försöka få värme på gamla skador, (bättre blodcirkulation?) och att kyla färska skador (eller förebygga)?

Det finns ju olika sorters värmande liniment, samt en värmelera (lika som Swede Clay fast värmande?) från Biofarmab. (använd länken ovan!)
Sen kan jag varm rekommendera Back on Track produkter, fungerar jättebra! Använd sökfunktionen här på Bukefalos, så hittar du säkert mycket gamla trådor om dom.

Mvh Huntress

Ps. Alla produkter som jag skrivit om finns (i alla fall häromkring) i de flesta ridsportbutiker.
 
Jo just, det glömde ju kvalitén - jag tycker att det är i stort sett samma på alla kylprodukterna, kanske att Isbalsamet fungerar lite bättre?
Svårt för mig att veta, då jag inte använder dem på mig själv och därmed inte vet vilket som känns "bäst". :D

Mvh Huntress
 
Jag använder Biofarmabs kylgel. Funkar bra! :)

Men jag tror att den kylande effekten försvinner om man lindar över. Om man tar lite på handen och blåser på, så känner man ju att det kyler mer när det drar lite på gelén...
Så ska man linda ska man göra det efter att kyleffekten avtagit, plus att det säkert finns risk för blisterskador om man stänger in det mot huden för tidigt. På min flaska står det att man kan linda efter 30 min, men jag väntar längre än så för att vara på den säkra sidan.

Vet inte om man kan skölja bort resterna med vatten, men det blir definitivt inget som går att borsta bort, typ stelnade flagor eller nåt. Det absorberas helt och hållet, eller om det dunstar, kanske? Är lite osäker på hur det funkar... :p
Jag gör iaf inget speciellt för att ta bort det från benen.
 
Jag tror att det bara finns till människor och hästar faktiskt, men det borde ju gå att ordna till hunden?
Sy fast en pad på en filt/täcke och lägga på hunden som ett täcke kanske? (om det var till ryggen) eller fixa till benen. En padd till fyra ben! Mycket billigare att ha hund än häst! :D

Mvh Huntress
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 338
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Lite väl frekvent kissande och lite gegga. Jag har spolat med koksalt i pipett, men det kanske är för lite spolning? I morse kom han in...
2
Svar
23
· Visningar
2 823
Senast: dobbis
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Magnum
·
Hästvård Fick råd av veterinär att kyla hästens svullna och varma ben. Dels med vatten, dels med kylbalsam och linda till natten.Dumt nog tänkte...
Svar
10
· Visningar
999
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp