Bukefalos 28 år!

Ladda med solkraft

Lejonelle

Trådstartare
Jag gillar att vandra men börjar bli nervös för att en flerdagars vandring med tält kanske tillhör det förflutna? För hur ska man klara mobilen numera när dagens stora skärmar, GPS och diverse sociala tjänster har tagit oss tillbaka till stenåldern då man måste ladda varje dag?

Någon påstod att man kan skaffa en soldriven laddare men finns det verkligen små lätta laddare som man kan bära med sig och få solen att sköta laddningen medan man går? Eller är det bara att inse att man måste hålla sig i civilisationen om man inte ska sabba sin fina statistik på Quizzkampen?

Vem ska jag fråga om inte Buke - för att få veta om det VERKLIGEN fungerar?
 
Sv: Ladda med solkraft

Det finns batteripack (powerpack) som du laddar och som du sedan kopplar till mobilen. Inte så stora, verkar inte väga så mycket heller.

3507946457.jpg
 
Sv: Ladda med solkraft

Om du inte behöver vara kontaktbar hela tiden så sätt mobilen på flygplansläge och kolla av lite snabbt varje dag(om någon kontaktat dig) bara så håller batteriet lätt en vecka minst.
 
Sv: Ladda med solkraft

Om du inte behöver vara kontaktbar hela tiden så sätt mobilen på flygplansläge och kolla av lite snabbt varje dag(om någon kontaktat dig) bara så håller batteriet lätt en vecka minst.

Jag behöver ju inte vara kontaktbar men vill ju gärna kunna använda GPS och de sociala tjänster jag vant mig vid, bortklemad i-landsmänniska som jag är. En vecka utan facebook och buke??? :eek: :D

Men tack för tipset om flygplansläge, hade inte tänkt på att det tar mindre batteri.
 
Sv: Ladda med solkraft

Det finns batteripack (powerpack) som du laddar och som du sedan kopplar till mobilen. Inte så stora, verkar inte väga så mycket heller.

3507946457.jpg

Ja, men dom måste man ju också ha ström för att ladda. Ingen som provat soldrivet?
 
Sv: Ladda med solkraft

Denna kanske kan vara något? Ladda genom att starta en liten brasa.
biolitecampstove.jpg
 
Sv: Ladda med solkraft

Den där har jag sett testerna på och dom är inte så imponerande,,,,,,,,,alls. Lägg hellre pengarna på några litiumjonbatterier och en laddare som matas med sådana för dom är strömtäta trots sin ringa vikt och kan ladda fånen många gånger.

"Var man får tag i en sån"? Inte en aning eftersom jag bygger det jag behöver och tar cellerna från kina,,,,,,,eller plundrar nån batteripack nån bytt ut från en bärbar dator då alla celler inte brukar vara kassa. :)
 
Sv: Ladda med solkraft

jag har :) men det var 2009, sa dem har antagligen blivit battre :)

det var segt att ladda den, men kunde egentligen inte ha den ute i fritt solsken hela tiden (da hade den nog blivit snodd, det rackte med att min choklad ranson for en vecka blev snodd en gang :mad:). Telefonen var inte riktigt sa super som nuvarande heller. Enda anledningen till att den laddades var for att ha den som vackarklocka (holl i tre dagar for det, sen laddning med solcellen sa rackte den typ tills jag skulle ner for berget igen)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 439
Senast: Korven
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 736
Senast: Zaria
·
Skola & Jobb Jag behöver lite tips och råd angående mitt problem, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Fegade lite och valde att ha ett anonymt...
Svar
12
· Visningar
2 420
Senast: lizan
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 735
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp