Bukefalos 28 år!

Lade sig ner efter passet?!

glitter

Trådstartare
Idag har jag varit med om ngt väldigt skumt...
Trimmade i ridhuset och allt gick ovanligt bra. När jag skrittade av så plötsligt viftade hästen med svansen som om ngt kliade akut. Sen LADE hon sig ner. Med mig kvar på...Allt gick bra, men skitiga blev vi!
Ville väl rulla bort klådan?
Kollade noga efteråt så hon inte hade kolikkänningar men hon bajsade två gånger efter passet och hade bra tarmljud och aptit.

Hur många av er har varit med om detta???:confused:
 
Sv: Lade sig ner efter passet?!

Tror inte alls att det är ovanligt, inte av egna erfarenheter iaf. När jag är med min häst och trimmar i ridhuset och han blir väldigt svettig, märker man att han börjar få lite smått panik över att det kliar. Han brukar stanna och krafsa i marken osv, dock har han aldrig lagt sig när jag suttit på, men det har varit nära.

När jag suttit av brukar han gå omkring i cirklar, krafsa i marken och nästintill lägga sig ner. Tror att underlaget i ridhuset är väldigt skönt att rulla sig i :D
 
Sv: Lade sig ner efter passet?!

Hahaha, okej!
Ja, hagen är ju inte direkt inbjudande att rulla i just nu så visst förstår jag henne!;)

Klådan blev väl övermäktig denna gång! Tog upp henne naken efter ridpasset och kollade om hon ville rulla men hon bara tittade på mig och ville ner till boxen å äta:D

Borstade dock väldigt noga och lät henne stå utan täcke lite, så jag hoppas det blev bättre....
 
Sv: Lade sig ner efter passet?!

Hehe! Det där har man ju varit med om!! En häst jag tränade för ett par år sen skulle alltid rulla så jag klädde alltid av henne i ridhuset o kopplade lina så hon kunde rulla. Det var en härlig stund för henne och många skratt från läktarplats! :rofl:
 
Sv: Lade sig ner efter passet?!

Kan även ha varit en älgloppa som fått hästen att akut-klia :p
Du behöver nog inte oroa dig
 
Sv: Lade sig ner efter passet?!

Idag har jag varit med om ngt väldigt skumt...
Trimmade i ridhuset och allt gick ovanligt bra. När jag skrittade av så plötsligt viftade hästen med svansen som om ngt kliade akut. Sen LADE hon sig ner. Med mig kvar på...Allt gick bra, men skitiga blev vi!
Ville väl rulla bort klådan?
Kollade noga efteråt så hon inte hade kolikkänningar men hon bajsade två gånger efter passet och hade bra tarmljud och aptit.

Hur många av er har varit med om detta???:confused:

Jag har. 2ggr t o m.

Första gången var när fullblodet för andra gången i sitt liv var i ett ridhus. Vi stod stilla, så tittar hon ned och lägger sig helt plötsligt o rullade.

Andra gången var förra året efter en jakt. Vi stod uppställda. Master hade precis börjat sin sammanfattning. Då lägger sig min häst ned i geggan o började rulla. Inte bara pinsamt, utan det blev dyrt, för bomjärnet på sadeln blev skevt. Var tvungen att skicka sadeln till Stübben för att fixa den...
 
Sv: Lade sig ner efter passet?!

jag har oxå varit med om detta med min pålle,många år sedan dock,på väg hem efter ridtur,känner att hästen rycker i pälsen och verkar ha myror i baken innan han börjar göra sig redo att lägga sig,jag av fort som attan och smackade höll upp huvudet sedan gick vi sista biten hem,kollade igenom hela hästen när jag plockat bort utrustningen,han va varken svettig eller ville rulla sig då:confused: jag blev paff i alla fall;)
 
Sv: Lade sig ner efter passet?!

Hon kanske fick mjölksyra? Då brukar de vilja lägga sig ned. Jag tycker inte att det låter som att du behöver oroa dig.
 
Sv: Lade sig ner efter passet?!

Skönt att rulla sig i sand/torven ;) tror att du kan vara lugn, har hänt oss också, men oj vilken fart vi fick upp. Räckte att säga nej bestämt, så fick vi räddat sadeln också. :p
 
Sv: Lade sig ner efter passet?!

Har hänt mig också.
Vi var ute på en längre skogstur/dagstur och hade stannat på en äng vid en sjö för att rasta. Vi hade inte ridit hårt, mest skrittat men det var sommar och klart det blev svettigt under sadeln. Innan jag ens hunnit sitta av bestämmer sig dock min häst för att matte är för långsam, det kliar NU och hon vill rulla sig NU och inte om 30 sek när långsamma matte hunnit hoppa av och få av sadeln. Till min stora förvåning lade hon sig ner för att rulla sig. :eek:Jag lyckades få bort mitt ben som hon tänkte rulla sig på i sista sekunden och kom av på marken (bredvid henne för hon låg redan ner) och fick upp henne på fötter igen innan hon hann rulla runt och knäcka sadeln. När sadeln väl kom av lade hon sig ner och rullade och riktigt gnuggade ryggen mot marken så det måste ha kliat alldeles akut jättemycket. Sen var hon så nöjd så....:love:
 
Sv: Lade sig ner efter passet?!

HAHAHHA!!! Vilka sköna storys!:rofl:
Jag hade ju som sagt tur att hon inte rullade med sadeln, jag hann få upp henne efter skarpa rösten hade använts. Hade den billigare sadeln som tur va, men tänkt er att komma hem till sambon och förklara det-
*jo, jag behöver ny sadel! Hon råkade RULLA sönder sin...*;)
Tack för alla lungande kommentarer! Får hoppas hon fick bort det som kliade!!
 
Sv: Lade sig ner efter passet?!

jag tror, som de andra, att det inte är något att oroa sig för. hon fick nog bara lite akut kli på ryggen eller nåt sånt :D
min pålle har lags sig ner två gånger med mig kvar i sadeln. men det var av helt andra orsaker..

första gången var vi på stranden. jag hade bara tänkt gå ut ett par meter i vattnet så hon fick bada fötterna lite, men rätt vad det var så bara försvann hästen under mig. hon ville tydligen bada mer än bara fötterna :laugh: som tur var hann jag få upp henne innan hon rullade ner på sadeln, men jag fick rida hem med vatten sipprandes ur skorna, genomblöta ridbyxor och en jäkligt nöjd häst :angel:

andra gången var jag ute och skrittade efter en skogsväg mitt i vintern. det var lite småisigt på sina ställen men det gick bra ändå. plötsligt blev det dock blankis över hela vägen. tyvärr såg jag det inte förrän vi var mitt i det så att säga eftersom det hade snöat ett par millimeter ovanpå. hästen började iaf halka omkring som bambi på hal is :crazy: och när hon till slut fick ordning på fötterna och stod någorlunda stadigt vågade hon inte ta ett steg till. jag började fundera på att hoppa av, men vågade inte riktigt av rädsla för att råka få henne ur balans igen. men den biten tog kloka pållen hand om :) hon lade sig helt enkelt ner så jag lätt kunde kliva av och sedan klev hon upp igen. när jag sedan gick före och visade vägen ner i diket där det inte var någon is vågade hon följa efter, dock på väldigt darriga ben :)
 
Senast ändrad:
Sv: Lade sig ner efter passet?!

Min häst älskar att rulla sig på ridbanan eller i ridhus. När jag ska longera så brukar hon ibland börja nosa i marken och då drar jag upp huvudet på henne och då förstår hon att det inte går för sig just då. ;)

Går jag upp på ridbanan för att låta henne springa av sig lite eller bara gå runt lite så rullar hon sig i 9 fall av 10. Det är något med underlaget som triggar igång lusten att rulla sig. :p
 
Sv: Lade sig ner efter passet?!

:)
när jag hade min unghäst (då 1 ½år) o vi var iväg och löshoppade så brukade vi släppa båda våra lösa medans vi plockade undan hinder o så (ensamma i ridhusset) och det slog aldrig fel, det var alltid full galopp längst bort o sen ner o gnugga in sanden i pälsen :)

dock inte lika kul den gången vi flyttat till annat stall och var inne o kollade i ridhuset på stora anläggningen brevid.
hade bara gjort lite markarbete (då 2år), vi var nya och hon skäck så det kom fram lite folk o pratade. så hästen fick stå bakom mig medans jag pratade, varpå hon lägger sig ner o rullar o gnuggar pälsen :) de fick sig ett gott skratt iaf :)
 
Sv: Lade sig ner efter passet?!

Jag red igenom en häst som i stort sätt bara går barn lektioner och hon la sig i slutet, antagligen för att hon vr både svettig och trött. Som tur hann jag av, så jag blev inte total mosad ;) haha.
 
Sv: Lade sig ner efter passet?!

jag tror bara han ville klia sig, precis som vi ibland akut måste klia oss HAHA!

i sommras på en framridning inför en hopptävling så skritta jag på lite halft långa tyglar samtidigt som ja snacka med min kompis som red bredvid. så helt plötsigt la min häst sig ner med mig på! jag fick panik eftersom ja inte kom loss och han förberde sig på att rulla sig. (600kg på min lilla kropp njaaa) som tur sprang någon fram och drog loss mig. vi sadla av han snabbt och kände på benen och ryggen. inget alls. han stod där och käka gräs .. -.- frågade min tränare som var på plats om jag skulle sitta upp igen och han tyckte de va en självklarhet. så ja hoppa upp, han gick som vanligt.. red fram, hoppa fram & in på banan. inget mer den dan.. 2 felfria rundor och han åt och bajsa som en häst när vi kom hem. ^^
 

Liknande trådar

Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 859
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 605
Senast: Exotizc
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 367
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Uterätt för kor
  • Vad nynnar ni på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp