Bukefalos 28 år!

Lägga ner rörelse

Tussemaja

Trådstartare
Från i höst tänker jag upphöra hyra ut boxplatser - orkar inte å lönar sig inte med den marknad vi har idag. Jag har lantbruksegendom, fa-skattsedel å har dragit momsen på det som rört rörelsen - dvs uthyrningsverksamheten + annat som räknas in i själva lantbruksegendomen - typ mindre renoveringar etc. Alltså sånt som måste till för att egendomens byggnader ska hållas i skick och värde. Hur gör jag nu när jag ska sluta med boxuthyrandet - räknas fastigheten ändå som rörelse och får jag fortfarande dra av moms för åtgärder enligt ovan? Givetvis ska jag kontakta skatteverket men skadar inte å vara lite förhandsinformerad...
 
Sv: Lägga ner rörelse

Eftersom företaget fortfarande finns kvar (antar att det är enskild firma det handlar om) då du har lantbruksfastigheten kvar så blir den enda skillnaden att du inte får några kvitton att föra in i bokföringen för själva boxuthyrningen. Så kostnader för 'företagsdelen' (mark och ekonomibyggnader) får du fortsätta att dra av för.

Egentligen ser jag ingen anledning att kontakta skatteverket specifikt för detta, det enda du bör meddela dem om är ifall det påverkar så att du ska betala in mindre skattepengar varje månad. Det finns en blankett som du kan fylla på för att ange ändrade förväntade inkomster under året.
 
Sv: Lägga ner rörelse

Från i höst tänker jag upphöra hyra ut boxplatser - orkar inte å lönar sig inte med den marknad vi har idag. Jag har lantbruksegendom, fa-skattsedel å har dragit momsen på det som rört rörelsen - dvs uthyrningsverksamheten + annat som räknas in i själva lantbruksegendomen - typ mindre renoveringar etc. Alltså sånt som måste till för att egendomens byggnader ska hållas i skick och värde. Hur gör jag nu när jag ska sluta med boxuthyrandet - räknas fastigheten ändå som rörelse och får jag fortfarande dra av moms för åtgärder enligt ovan? Givetvis ska jag kontakta skatteverket men skadar inte å vara lite förhandsinformerad...

Eftersom det är lantbruksfastighet behöver du inte nödvändigtvis kontakta SKV. Företaget blir kvar och du har fortfarande rätt att underhålla fastigheten. Det enda som ändrar sig är att allt som har med uthyrningsverksamheten försvinner, både inkomster och avdragsrätt för utgifter (foder mm).

Om det har varit stora avdrag för investeringar i samband med väldigt små intäkter så blir man med stor sannolikhet omtaxerad som hobbyverksamhet och får betala tillbaka moms på investeringarna. Men annars ska det vara lugnt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp