Lägga om skor

Finns inte en chans att det skulle gå att lägga om skorna på min häst - mycket grusväg och rider 5-6 dagar i veckan, skorna är i allmänhet helt slut när det är dags för skoning! Har faktiskt periodvis (oftast sommartid) haft 10 mm skor på min häst istället för 8 mm för att de inte ska slitas alltför snabbt.
 
Finns inte en chans att det skulle gå att lägga om skorna på min häst - mycket grusväg och rider 5-6 dagar i veckan, skorna är i allmänhet helt slut när det är dags för skoning! Har faktiskt periodvis (oftast sommartid) haft 10 mm skor på min häst istället för 8 mm för att de inte ska slitas alltför snabbt.

Det hade vi också förut men min nuvarande hovslagare, som jag dock haft 20 år, vill inte hålla på med så tjocka dojor.

Men, nej, här skulle det inte gå att lägga om annat än någon vinter med brodd och massor av snö och kanske hästarna stått en del.
 
Hovslagaren lägger om skorna om det är lämpligt. Oftast på vintern (om det är snö), och oftare bak än fram (då min häst sliter mycket i tån på framskorna, men bakskorna slits mer plant).

(får inget avdraget på priset men å andra sidan brukar han slå på tappskor gratis så det går säkert på ett ut)
Känns lite snålt att inte dra av på priset?
Betalar du någon fast totalsumma oavsett material?

Min hovslagare specificerar kostnad för arbete och material på fakturan.
 
Det hade vi också förut men min nuvarande hovslagare, som jag dock haft 20 år, vill inte hålla på med så tjocka dojor.

Men, nej, här skulle det inte gå att lägga om annat än någon vinter med brodd och massor av snö och kanske hästarna stått en del.
Min gillar inte heller tjocka skor, han säger att det påverkar hästarnas rörelsemönster för mkt iom att de blir tunga. Framförallt fram.
 
Det hade vi också förut men min nuvarande hovslagare, som jag dock haft 20 år, vill inte hålla på med så tjocka dojor.

Men, nej, här skulle det inte gå att lägga om annat än någon vinter med brodd och massor av snö och kanske hästarna stått en del.
Ja, på förra hästen hade jag fyra brodd per sko vintertid och då gick det ju att lägga om skorna. Nuvarande häst har så mycket glidmoment när han sätter i hoven att jag inte vill stoppa upp det så mycket som med fyra brodd och följaktligen går han bara med traktbrodd när det verkligen behövs, så skorna slits rätt bra vintertid också! (sällan snö långa perioder här)
 
Ja, på förra hästen hade jag fyra brodd per sko vintertid och då gick det ju att lägga om skorna. Nuvarande häst har så mycket glidmoment när han sätter i hoven att jag inte vill stoppa upp det så mycket som med fyra brodd och följaktligen går han bara med traktbrodd när det verkligen behövs, så skorna slits rätt bra vintertid också! (sällan snö långa perioder här)

Önskar jag kunde ha bara traktbrodd men våra körs och då vill de gärna ha både fram och bak för de använder "tårna" rätt mycket när det är riktigt halt uppför.
 
Önskar jag kunde ha bara traktbrodd men våra körs och då vill de gärna ha både fram och bak för de använder "tårna" rätt mycket när det är riktigt halt uppför.
Det förstår jag! Våra rids bara, och min häst har ett rörelsemönster som funkar med bara traktbrodd (även om jag då är lite försiktig i uppförsbackar). Min dotters sto har så mycket påskjut bak att hon vill ha fyra brodd åtminstone bak, annars blir hon väldigt osäker och kort i steget. Så lite olika för olika hästar också!
 
Min gillar inte heller tjocka skor, han säger att det påverkar hästarnas rörelsemönster för mkt iom att de blir tunga. Framförallt fram.

På våra förra hästar hade vi i långa perioder 10 mm dojjor och jag kan inte säga att det påverkade på något sätt. Jag har inte märkt skillnad på tunga 10 mm, vanliga 8 mm och de där gulddojorna som ju är lättare.

Visst har det säkert en viss påverkan, man är ju dum om man tror att travmänniskor leker runt utan att ha åsikter om vad som gör vad med sekunderna, men för oss?
Tror personligen inte att det är så stor skillnad. Varför har vi då inte 6 mm till de som inte behöver tjockare?
 
Det förstår jag! Våra rids bara, och min häst har ett rörelsemönster som funkar med bara traktbrodd (även om jag då är lite försiktig i uppförsbackar). Min dotters sto har så mycket påskjut bak att hon vill ha fyra brodd åtminstone bak, annars blir hon väldigt osäker och kort i steget. Så lite olika för olika hästar också!

Absolut, det stämmer här också. Vi har nämligen fyrbrodd på den som inte körs också för han blir trippig annars.

Våra förra gick alltid med bara traktbrodd, faktiskt även i körningen, men hade aldrig några problem. Helt klart individuellt och i många fall gångartsmässigt också, tror jag.
 
Absolut, det stämmer här också. Vi har nämligen fyrbrodd på den som inte körs också för han blir trippig annars.

Våra förra gick alltid med bara traktbrodd, faktiskt även i körningen, men hade aldrig några problem. Helt klart individuellt och i många fall gångartsmässigt också, tror jag.
Ja, vi har ju islandshästar och tölt i måttligt tempo är generellt en jättebra gångart när det är halt! Hela tiden minst en hov i marken och oftast väldigt reglerbar i tempo. I pass däremot skjuter de ifrån ordentligt och det hade jag inte vågat rida på vintervägar utan (minst) fyra brodd per hov! Trav och galopp ligger väl nånstans mittemellan med stora individuella skillnader.
 
Känns lite snålt att inte dra av på priset?
Betalar du någon fast totalsumma oavsett material?

Min hovslagare specificerar kostnad för arbete och material på fakturan.
Min drar inte heller av på priset när hon lägger om. Har fast pris för en skoning, även fast hon någon gång behövt göra något extra (minns inte exakt vad) för att stötta upp hovväggen tex. Hon har säkert räknat ut/tänkt på ett visst sätt och känns bara dumsnålt att försöka få det något billigare, rör sig ju inte om några stora summor. Håller mig hellre väl med henne, en hovslagare som är snabb med tappskor tex är ju guld värd.
 
På våra förra hästar hade vi i långa perioder 10 mm dojjor och jag kan inte säga att det påverkade på något sätt. Jag har inte märkt skillnad på tunga 10 mm, vanliga 8 mm och de där gulddojorna som ju är lättare.

Visst har det säkert en viss påverkan, man är ju dum om man tror att travmänniskor leker runt utan att ha åsikter om vad som gör vad med sekunderna, men för oss?
Tror personligen inte att det är så stor skillnad. Varför har vi då inte 6 mm till de som inte behöver tjockare?
Den stora skillnaden är ju att överhuvudtaget sko hästen, kan jag tycka.

Vi som har islandshästar "leker" också en del med vikter på skor - t.ex. tyngre skor fram och lättare bak på en häst som går mot passtakt i tölten och tvärtom på en som går mot travtakt - och visst gör det skillnad. Där handlar det ju dock om att hjälpa hästen till en så bra takt som möjligt snarare än att som i travet jaga sekunder!

Att som på min häst sätta 10 mm skor runtom istället för 8 mm utan att ändra något på skoningen i övrigt tyckte jag inte hade någon direkt påverkan på gångarter eller rörelsemönster, men på en häst med "känsligare" balans kan det säkert påverka mer.
 
På våra förra hästar hade vi i långa perioder 10 mm dojjor och jag kan inte säga att det påverkade på något sätt. Jag har inte märkt skillnad på tunga 10 mm, vanliga 8 mm och de där gulddojorna som ju är lättare.

Visst har det säkert en viss påverkan, man är ju dum om man tror att travmänniskor leker runt utan att ha åsikter om vad som gör vad med sekunderna, men för oss?
Tror personligen inte att det är så stor skillnad. Varför har vi då inte 6 mm till de som inte behöver tjockare?
Jag vet inte, kan inte det här tillräckligt själv. Men min hovslagare pratade om det utifrån att han råkat beställa fel tjocklek på skorna. Han menade på att de tjockare (tyngre) skorna påverkar hästen i sträckmomentet på ett sätt han inte tycker är bra. Ok bak, men han vill inte sätta sådana skor fram.
 
Jag vet inte, kan inte det här tillräckligt själv. Men min hovslagare pratade om det utifrån att han råkat beställa fel tjocklek på skorna. Han menade på att de tjockare (tyngre) skorna påverkar hästen i sträckmomentet på ett sätt han inte tycker är bra. Ok bak, men han vill inte sätta sådana skor fram.
Intressant. Min upplevelse är att tyngre skor fram ger ett något större/högre och något långsammare steg (det är det långsammare steget fram man vill åt om man ska korrigera passtaktig tölt), har inte hört någon hovslagare prata om att det specifikt skulle påverka sträckmomentet.

Jag kollade vikten på Werkmanns 10 mm islandsskor och 8 mm islandsskor i storlek 0 - det skiljer 107 gram per sko. Visst - det kan göra och gör skillnad, men det är inte vansinnigt mycket. Man kommer snabbt upp i den vikten med lite skyddsutrustning på hästen och som jämförelse väger de lättaste viktbootsen vi använder på islandshäst 120 gram per hov (jag föredrar att använda boots vid ridning istället för att vikta med skor om jag vill påverka takten, då slipper ju hästen den extra vikten resten av dygnet, plus att man slipper tillvänjningseffekt).
 
Min irländare hade extra tjocka skor, annars var de slut alldeles för fort.

Lite förundrad över att det är så många som kan lägga om skor annat än vintertid med mycket snö.
Vad rider ni på för underlag?
Jag rider ut flera dagar i veckan, mycket grusväg men även en hel del gräsvägar och skogsstigar. Blir många mil på en skoperiod ute och skorna slits rejält.
 
Intressant. Min upplevelse är att tyngre skor fram ger ett något större/högre och något långsammare steg (det är det långsammare steget fram man vill åt om man ska korrigera passtaktig tölt), har inte hört någon hovslagare prata om att det specifikt skulle påverka sträckmomentet.

Jag kollade vikten på Werkmanns 10 mm islandsskor och 8 mm islandsskor i storlek 0 - det skiljer 107 gram per sko. Visst - det kan göra och gör skillnad, men det är inte vansinnigt mycket. Man kommer snabbt upp i den vikten med lite skyddsutrustning på hästen och som jämförelse väger de lättaste viktbootsen vi använder på islandshäst 120 gram per hov (jag föredrar att använda boots vid ridning istället för att vikta med skor om jag vill påverka takten, då slipper ju hästen den extra vikten resten av dygnet, plus att man slipper tillvänjningseffekt).
Det var något med att det blir en "snärt" i momentet där hästen sträcker tån framåt om skon är tyngre.
 
Min irländare hade extra tjocka skor, annars var de slut alldeles för fort.

Lite förundrad över att det är så många som kan lägga om skor annat än vintertid med mycket snö.
Vad rider ni på för underlag?
Jag rider ut flera dagar i veckan, mycket grusväg men även en hel del gräsvägar och skogsstigar. Blir många mil på en skoperiod ute och skorna slits rejält.
Jag rider typ aldrig ut på vintern pga vill inte riskera livet med min galna häst, men vi kan ändå inte lägga om skorna mer än enstaka undantagsgånger 😅
 
Min irländare hade extra tjocka skor, annars var de slut alldeles för fort.

Lite förundrad över att det är så många som kan lägga om skor annat än vintertid med mycket snö.
Vad rider ni på för underlag?
Jag rider ut flera dagar i veckan, mycket grusväg men även en hel del gräsvägar och skogsstigar. Blir många mil på en skoperiod ute och skorna slits rejält.

Nä, alltså, för oss är det verkligen inget som görs ofta. Det är när de gått mest i hagen och det har varit mycket snö och fyrbrodd.
Så fort man är ute och motionerar så försvinner ju dojjorna som en avlöning. Ibland är de bladtunna efter 7 veckor. Någon gång har de inte räckt i sju veckor utan gått sönder.
 
Det var något med att det blir en "snärt" i momentet där hästen sträcker tån framåt om skon är tyngre.
Ja, ser man en dressyrhäst i ökad tölt så är det en "snärt" i sträckmomentet, det kan jag hålla med om. Och visst blir påfrestningen i det momentet då aningen större med en tyngre sko. Jag har dock inte tidigare hört någon säga att det skulle spela stor roll för t.ex. belastning och hållbarhet. Men något litet påverkar det säkert.
 
Känns lite snålt att inte dra av på priset?
Betalar du någon fast totalsumma oavsett material?

Min hovslagare specificerar kostnad för arbete och material på fakturan.
Samma här. Jag betalar för det material min hovslagare använder. Slå på tappskor ingår dock i priset 😊
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
989
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: valy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 164
Senast: super
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 939
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp