Lägga om skor

Sofie.S

Trådstartare
Jag har aldrig haft en häst som hovslagaren har sagt att hen lägger om skorna på, med mitt medgivande. Antar att alla tidigare hästar har slitit mycket på skorna?

Vi la om skorna en gång men hovslagaren menade på att de skulle hålla flera omgångar.
Lägger ni om skorna? Hur många gånger brukar de hålla för er?

I mitt fall är det en mindre B-ponny som endast skos fram.
 
Jag har aldrig haft en häst som hovslagaren har sagt att hen lägger om skorna på, med mitt medgivande. Antar att alla tidigare hästar har slitit mycket på skorna?

Vi la om skorna en gång men hovslagaren menade på att de skulle hålla flera omgångar.
Lägger ni om skorna? Hur många gånger brukar de hålla för er?

I mitt fall är det en mindre B-ponny som endast skos fram.
Min hovslagare lägger om skorna om hon bedömer att de klarar en omgång till, så att säga.
Rekordet var nog tre gånger och då undrade hon varför jag inte ridit något :angel:

Jag lägger mig inte i hennes bedömning och har aldrig haft problem pga det. Oftast håller mina skor 1-2 gånger :)
 
Jag har haft hovslagare som lagt om skor just för att de inte varit så slitna att de behövde kasseras så de har bytts varannan gång som hovslagaren varit där.
 
Vi har samma skor hela vintern, ofta funkar de även vintern efter. Vi har ju snö november till april och alltid brodd på så själva skon nöts inte. Det är om broddhålen blir dåliga som skorna byts ut.
Den broddfria säsongen används oftast samma skor hela säsongen. Vi har ridvägar och hagar på gräs och sand så de slits inte mycket.
Men det är hovslagaren som får avgöra om skorna är i skick att läggas om eller inte.
 
Mina läggs om ibland, beror på var jag ridit mest senaste skoningsperioden. Litar på min hovslagare, säger hon att de håller en omgång till så gör det de och då är det dumt att kassera bara för att 🤷🏻‍♀️
 
Erfarenheten är liknande som resten i tråden har. Brukar bli lite billigare när de lägger om, iaf har det varit det för mig.
 
Har alltid låtit hovslagaren få göra bedömningen om skorna ska läggas om eller bytas ut. Har hittills aldrig blivit fel under mina 20 år som hästägare.
 
Hovslagaren gör bedömningen och jag okejar. Gäller ffa vintertid med brodd, vi rider mycket på grusvägar så skorna brukar slitas rätt bra under övrig tid på året.
 
Ja, det händer då och då. Brukar väl kunna hålla ett par perioder i alla fall. Hovis avgör från gång till gång.
 
Jag har aldrig haft en häst som hovslagaren har sagt att hen lägger om skorna på, med mitt medgivande. Antar att alla tidigare hästar har slitit mycket på skorna?

Vi la om skorna en gång men hovslagaren menade på att de skulle hålla flera omgångar.
Lägger ni om skorna? Hur många gånger brukar de hålla för er?

I mitt fall är det en mindre B-ponny som endast skos fram.
Brukar läggas om en gång om de inte är för slitna. Rider mycket på grusväg så flera gånger brukar inte gå.
 
Det får hovslagaren självklart på egen hand.
Läggs om om de klarar en (eller flera) omgång till, tycker det är bra att inte slösa i onödan.

Med brodd på , alltså vintertid, håller skorna betydligt längre än annars.
Just det, det glömde jag. På vintern läggs nog mina om två gånger rätt ofta, om det är snö. Är det mjuk mark så broddarna sjunker ned i gruset slits skorna lika mycket ändå tycker jag.
 
Väldigt sällan det sker för oss. Ibland på vintern. Bakskorna lades om sist men det var för att hovslagaren till gången innan hade råkat beställa hem tjockare skor än han normalt använder :)
 
Hovslagaren lägger om skorna om det är lämpligt. Oftast på vintern (om det är snö), och oftare bak än fram (då min häst sliter mycket i tån på framskorna, men bakskorna slits mer plant).

(får inget avdraget på priset men å andra sidan brukar han slå på tappskor gratis så det går säkert på ett ut)
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
989
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: valy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 164
Senast: super
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 939
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp