Lämna katterna ensamma för första gången

Bapelsin

Trådstartare
Om en vecka är vi bortbjudna över helgen. Min man vill åka men jag tycker inte katterna är redo att lämnas ensamma än. De kommer då ha bott hos oss i sju veckor. Eftersom jag är sjukskriven har de haft sällskap av mig i princip hela dagarna varje dag. De har inte varit själva mer än max några timmar i sträck under tiden de bott hos oss.

Är jag onödigt nojig? Vi har självklart kattvakt som kommer morgon och kväll varje dag och tittar till katterna, gosar med dem och byter vatten och mat.
 
Om en vecka är vi bortbjudna över helgen. Min man vill åka men jag tycker inte katterna är redo att lämnas ensamma än. De kommer då ha bott hos oss i sju veckor. Eftersom jag är sjukskriven har de haft sällskap av mig i princip hela dagarna varje dag. De har inte varit själva mer än max några timmar i sträck under tiden de bott hos oss.

Är jag onödigt nojig? Vi har självklart kattvakt som kommer morgon och kväll varje dag och tittar till katterna, gosar med dem och byter vatten och mat.
Går det åka bara över dagen? :) Tänker att en vuxen kan åka hem och resten av familjen kan stanna hela helgen.
 
Om en vecka är vi bortbjudna över helgen. Min man vill åka men jag tycker inte katterna är redo att lämnas ensamma än. De kommer då ha bott hos oss i sju veckor. Eftersom jag är sjukskriven har de haft sällskap av mig i princip hela dagarna varje dag. De har inte varit själva mer än max några timmar i sträck under tiden de bott hos oss.

Är jag onödigt nojig? Vi har självklart kattvakt som kommer morgon och kväll varje dag och tittar till katterna, gosar med dem och byter vatten och mat.

Jag hade åkt utan att ens fundera över det. De kommer att ha det jättebra med kattvakten :)
 
Eftersom det är två vuxna katter tillsammans behöver du inte oroa dig. Om det känns bättre, så fråga om kattvakten kan vara tillsammans med katterna så lång tid som möjligt även om hen inte kan sova över.
Jag var ofta kattvakt åt en ocicat för några år sedan. Jag var då hos katten på morgonen innan jag åkte till stallet för att ge frukost och kolla lådor. På eftermiddagen tog med jag mig kaffetermos o smörgåslåda eller nån mikromat... Fikade, tittade på TV och lade mig på soffan och läste en bok med katt på magen ett par timmar varje dag.

Men så var jag arbetslös på den tiden också, så det fanns gott om tid. :)
 
För din egen hjärnas skull, lämna dem ensamma typ 8 timmar och se hur de tar det?
Så gjorde jag när jag skaffade kattunge, jag hade först 3 veckors semester och under den sista veckan lämnade jag henne ensam några timmar i taget och sedan till slut 8 timmar.
Katten brydde sig noll, men det var skönt för min egen skull 🙈
 
De har ju varandra! Hade oroat mig mer över en ensam katt men de brukar klara sig finfint och saknar en inte på samma sätt som en hund...Mest jobbigt för oss skulle jag tro 😉.
 
De har ju varandra! Hade oroat mig mer över en ensam katt men de brukar klara sig finfint och saknar en inte på samma sätt som en hund...Mest jobbigt för oss skulle jag tro 😉.
Vad har du för källa på att katter inte saknare en på samma sätt som en hund?

Alla mina katter har suttit i fönstret, när jag gått och när jag kommit hem och mött mig i dörren efter arbetsdag, läkarebesök på en timme, eller en snabb sväng till närköp på 20 minuter. När jag hade uppfödning, var det mor och två vuxna barn till denne. De hade alltså sällskap av varandra... och de satt på samma fönsterbräda, eller på strykbrädan på den inglasade balkongen när jag gick och när jag kom hem. Och de gånger jag låg på sjukhus, med bruten nacke och det var pappa som kom, satt de andra dagen och tittade efter hans bil.

Min katt idag, Rååååååååmar innanför dörren när jag kommer in i porten när jag varit ute 15 minuter till 6 timmar... Jag fasar för den dagen jag får klagomål från hyresvärd. Och måste jag stänga in henne i sovrummet för att komma ut och in med permobilen när jag ska någonstans, rååmar hon därifrån med, trots att hon har allt hon behöver där, sin favoritsovplats, mat, vatten och låda.

Jag blir lite ledsen, när hund och andra djurmänniskor fortfarande idag på 2000-talet verkligen TROR att en katt är så annorlunda mot andra djur och "inte har känslor" och måste ha mer personlig frihet än andra älskade husdjur och måste gå lösa utan uppsikt och personligt ansvar över vad deraas katt förstör när de är ute, vare sig man bor på vischan, i tätbebyggt område eller mitt i stan.
.
 
Senast ändrad:
Vad har du för källa på att katter inte saknare en på samma sätt som en hund?

Alla mina katter har suttit i fönstret, när jag gått och när jag kommit hem och mött mig i dörren efter arbetsdag, läkarebesök på en timme, eller en snabb sväng till närköp på 20 minuter. När jag hade uppfödning, var det mor och två vuxna barn till denne. De hade alltså sällskap av varandra... och de satt på samma fönsterbräda, eller på strykbrädan på den inglasade balkongen när jag gick och när jag kom hem. Och de gånger jag låg på sjukhus, med bruten nacke och det var pappa som kom, satt de andra dagen och tittade efter hans bil.

Min katt idag, Rååååååååmar innanför dörren när jag kommer in i porten när jag varit ute 15 minuter till 6 timmar... Jag fasar för den dagen jag får klagomål från hyresvärd. Och måste jag stänga in henne i sovrummet för att komma ut och in med permobilen när jag ska någonstans, rååmar hon därifrån med, trots att hon har allt hon behöver där, sin favoritsovplats, mat, vatten och låda.

Jag blir lite ledsen, när hund och andra djurmänniskor fortfarande idag på 2000-talet verkligen TROR att en katt är så annorlunda mot andra djur och "inte har känslor" och måste ha mer personlig frihet än andra älskade husdjur och måste gå lösa utan uppsikt och personligt ansvar över vad deraas katt förstör när de är ute, vare sig man bor på vischan, i tätbebyggt område eller mitt i stan.
.
Visst ingen källa men min erfarenhet genom livet är att katter är betydligt mer självständiga än hundar - vilket ju man allmänt säger. Men givetvis har även jag haft katter i min omgivning som är väldigt bundna till sina ägare men oftast brukar inte det vara något problem att lämna till kattvakt. Jag var jätteroligt med lillkatten i början så grannen var snäll och gick in extra och titta till honom- han var lugnet själv medan jag var nervös. Oftast är det så, inte alla såklart.
 
Senast ändrad:
Om en vecka är vi bortbjudna över helgen. Min man vill åka men jag tycker inte katterna är redo att lämnas ensamma än. De kommer då ha bott hos oss i sju veckor. Eftersom jag är sjukskriven har de haft sällskap av mig i princip hela dagarna varje dag. De har inte varit själva mer än max några timmar i sträck under tiden de bott hos oss.

Är jag onödigt nojig? Vi har självklart kattvakt som kommer morgon och kväll varje dag och tittar till katterna, gosar med dem och byter vatten och mat.
Hade inte oroat mig ett dugg.
 
Vad har du för källa på att katter inte saknare en på samma sätt som en hund?

Alla mina katter har suttit i fönstret, när jag gått och när jag kommit hem och mött mig i dörren efter arbetsdag, läkarebesök på en timme, eller en snabb sväng till närköp på 20 minuter. När jag hade uppfödning, var det mor och två vuxna barn till denne. De hade alltså sällskap av varandra... och de satt på samma fönsterbräda, eller på strykbrädan på den inglasade balkongen när jag gick och när jag kom hem. Och de gånger jag låg på sjukhus, med bruten nacke och det var pappa som kom, satt de andra dagen och tittade efter hans bil.

Min katt idag, Rååååååååmar innanför dörren när jag kommer in i porten när jag varit ute 15 minuter till 6 timmar... Jag fasar för den dagen jag får klagomål från hyresvärd. Och måste jag stänga in henne i sovrummet för att komma ut och in med permobilen när jag ska någonstans, rååmar hon därifrån med, trots att hon har allt hon behöver där, sin favoritsovplats, mat, vatten och låda.

Jag blir lite ledsen, när hund och andra djurmänniskor fortfarande idag på 2000-talet verkligen TROR att en katt är så annorlunda mot andra djur och "inte har känslor" och måste ha mer personlig frihet än andra älskade husdjur och måste gå lösa utan uppsikt och personligt ansvar över vad deraas katt förstör när de är ute, vare sig man bor på vischan, i tätbebyggt område eller mitt i stan.
.
Alltså man behöver ju sällan ensamträna en katt som man måste med en hund - och de lever ju inte naturligt i flockar som hunddjur gör, vilket i sig gör att de är mer självständiga.
Katter vill såklart ha sällskap med men det är inte alls på samma nivå som en hund.
Vår katt låter ibland som att han varit ensam i evigheter när roomien kommer hem, trots att han har haft sällskap av mig hela dagen. Ibland har han varit ensam i 10h och bryr sig inte ett skit att nån kommer 🤷‍♀️


Generellt upplever jag det som att katter inte saknar en som en hund gör, det betyder inte att jag tror att de inte har känslor.
 
Alltså man behöver ju sällan ensamträna en katt som man måste med en hund - och de lever ju inte naturligt i flockar som hunddjur gör, vilket i sig gör att de är mer självständiga.
Katter vill såklart ha sällskap med men det är inte alls på samma nivå som en hund.
Vår katt låter ibland som att han varit ensam i evigheter när roomien kommer hem, trots att han har haft sällskap av mig hela dagen. Ibland har han varit ensam i 10h och bryr sig inte ett skit att nån kommer 🤷‍♀️


Generellt upplever jag det som att katter inte saknar en som en hund gör, det betyder inte att jag tror att de inte har känslor.
Och jag och många som jag känner har varit tvungna att ensamträna även sina katter. Så återigen, en katt är inte så annorlunda än en hund...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 683
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Hej! Vår ena katt har tyvärr gått bort och tänker nu på den katt vi har kvar och hur vi kan göra det så bra som möjligt för honom och...
Svar
15
· Visningar
2 065
Senast: KNUTEN
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 218
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp