Bukefalos 28 år!

Lämna katterna ensamma läääänge...

Houdinie

Trådstartare
Jag har ett akut problem (igen)! Jag har blivit bortbjuden över helgen och om jag åker så blir jag borta fredag morgon till söndag eftermiddag-kväll.

Katterna är nu vana vid att jag är borta från 8 till 21, och då är de ute och springer eftersom de har kattlucka. Dock brukar jag låsa luckan på nätterna så att de är inne då.

Nå, till min fråga: Om jag ser till att det finns gott om mat och vatten (vatten finns det ju dessutom ute också) så att det helt säkert och med marginal räcker under min bortavaro - kan jag då lämna dem hemma ensamma med kattluckan öppen!?

Det bor folk på gården bara 20 m från min stuga, kanske kan jag be dem kasta ett öga på mina katter när de är ute, men det är inte säkert att de har tid med det...

Jag är en mes-matte som helst skulle vilja ha mina katter hos mig alltid, men har lärt mig att släppa taget... men detta känns som ett svårt beslut.

Vad tycker ni!?
 
När vi har varit borta (nu senast en vecka) så har vi alltid haft en kattvakt, dvs en person som kollar katterna morgon och kväll.

Jag tycker absolut att du kan be grannarna att kolla till katterna, ge dem nyckel så de kan fixa mat åt katterna och låsa lucka på natten..
 
när jag är borta över helgen så har jag alltid kattvakt som matar och fixar med lådan och leker lite med dem och det verkar funka OK
 
japp, kattvakt är det bästa. De ser till katterna och ringer om det skulle vara något och så kan man sova lungt om nätterna! :D
:rofl:
//Malin
 
Klarar sig gör de nog. Men om jag var du skulle jag försöka fixa så att någon kan kolla till dem (åtminstone på lördagen), ge dem fräscht vatten och mat. Hoppas det ordnar sig så du kan slappna av och ha en rolig helg! ;)
 
När vi åker bort så ordnar vi så att det sover någon hos min kisse, leker med honom, ger mat,byter vatten och rensar lådan. :crazy:
Sen så ringer vi varje dag, en eller två gånger för att höra hur han mår :D
Men så är han ju herre på täppan också :angel:
ingen kattkompis ännu och innekatt.
Jag kanske är den ultimata mes-matten? :smirk:

Det borde ju gå bra om du fixar någon som tittar till dom varje dag, de är ju trots allt två stycken och dessutom utekatter?
 
<svarar alla>

Jag lät katterna vara inne medan jag var borta och kom hem redan på lördagen. Jag informerade grannen om min bortavaro och lämnade mobilnumret så de kunde nå mig om något hände...

När jag kom hem var katterna väldigt gossesjuka och båda sov PÅ mig hela natten... de gillade tydligen inte att de fått sova utan matte! :love: Annars var de nog rätt så nöjda. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Både jag och mina grannar har sista tiden haft problem med en grå katt som springer runt på våra gårdar. Om den bara höll sig utomhus så...
Svar
6
· Visningar
5 855
Senast: Pepon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp