Bukefalos 28 år!

lämna tillbaks?

H

highen

hejsan de är så att jag har en travhäst på foder,ska berätta lite om henne för antaligen kommer hon åka tillbaks..
f-96 aldrig riden regelbundet eller utbildad alls hon är pigg och framåt att rida nästintill het hon stannar och lyssnar tills sin ryttare bra.
hon är stressig kan tycka vardagliga saker är läskig och blåsa upp sig lite men hon sticker aldrig är man lugn så är hon lugn
hon är väldigt svår att sitta upp på och kan ibland hoppa upp lite på två ben :grin:de är väl de som är jobbigt för mig då jag har tidigare haft en häst som slängde av mig och bockade så fort han fick chansen ,därefter har jag blivit lite osäker vilket jag jobbar på att få bort men behöver en häst som har alla fyra ben på jorden ,jag är inte mesig på något sätt men behöver en häst som är trygg i sig ,när jag väl upp på henne och rider funkar de utmärkt men de är när jag ska sitta upp jag tycker de kan bli lite obehagligt då hon ibland är på två ben ,vi måste sitta upp ganka mycket här då vi rider på större vägar och måste ta undan bajs o så efter oss:cool: de är så jag har blivit erbjuden en trygg varmblodsvalack på 15år som är hur snäll som helst och trygg ,han är lätt att sitta upp på står hur still som helst han är mer ridtränad och har fina steg han inte ett dugg stressig utan lugn i sig givetvis kan han se spöken ibland då men annars hur snäll och trevlig om helst ,funderar om detta vore något ist?för jag ville helst ha en valack från början och han verkar hur trevlig som helst och jag är ca 1,72 och väger 62kg och hon är ca 1,55 jag vill ha lite större häst han är 1,70 så de blir lite större skulle gärna vilja veta din åskit?
 
Sv: lämna tillbaks?

Det är ju inte särskilt roligt med en häst ifall man ska behöva vara rädd varje gång man ska sitta upp. Så jag tycker att den nya hästen låter som ett bättre alternativ. Om du inte gjort det så är det ju säkrast att testa valacken innan. Det vore ju lite synd ifall det blev svårt att komma up på honom med då han är lite högre.

Sen finns det ju lite annat att tänka på. Har du kontrakt på foderhästen så har du antagligen någon uppsägningstid. En annan sak som kan bli lite jobbig är ju ifall din nuvarande foderhäst med stor sannolikhet riskerar att avlivas ifall du lämnar tillbaka henne. Gamla travare löper tyvärr den risken och för mig hade det nog kunnat bli ett skäl att behålla den trots att det ju inte egentligen inte varit mitt ansvar.
 
Sv: lämna tillbaks?

Jag tycker inte det låter som att det är så mycket att fundera på. Valacken låter som ett betydligt bättre alternativ!
 
Sv: lämna tillbaks?

just de jag är rädd för att hon ska gå till slakten ..då ägaren har redan 32 hästar hemma på gården och 16 på träning:grin:hon är ju helt underbar snäll och go har aldrig varit elak mot mig så de är ju att fundera på :confused: nä är inte så kul att vara lite osäker på vad hon ska hitta på idag när man ska upp sadelen ,valack kommer jag få ha på prov/foder före köp och har provridit han ,jag är ju rätt smidig så jag brukar komma upp i sadel på stora hästar:)vi har papper på lånetiden de går ut nu i juni så då måste jag har bestämt mig vilket inte är så lätt....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: lämna tillbaks?

ja de är ju de man vet ju vad man har men vet aldrig vad man kommer få om man säger så,egentligen borde jag ta hem honom och ha båda hemma då jag har plats egentligen :)vore ju något faktist eftersom jag ruggit svårt att bestämma mig så :confused:
 
Sv: lämna tillbaks?

Har du tid/råd med två hästar? Det är klart att det är tråkigt om stoet avlivas, men är det värt risken att bli ännu mer rädd om du bestämmer dig för att behålla henne?
 
Sv: lämna tillbaks?

Fast det är en otjänst att behålla en häst man inte klickar med till fullo bara för att den kanske går till slakt om man inte behåller den.

Hästen tillhör någon annan och beslutet tillhör även ägaren- i detta fallet så känner fodervärden att det inte är helt rätt och att det finns en annan häst som kanske är mer lämpad. Att då ha kvar nuvarande häst "just in case" innebär ju att ha kvar en häst som det inte känns helt hundra med och detta kommer även att påverka relationen. Det är tid, pengar och energi som kommer att gå åt till en häst man kanske inte hade valt egentligen.

Men visst, finns tiden, pengarna och intresset för att hålla en tveksam häst, då är det ju bara att köra på!

Men av TS första text framgår det ganska tydligt att det är den andra, eller en annan, häst som vore bästa alternativet.
 
Sv: lämna tillbaks?

råd har vi ju men tid är ju frågan i sommar kan de funka men sen höst/vintern de är då de kan vara jobbigt med två,och dessutom har vi nu pratat med ägaren och dom sa att dom tar gärna tillbaks henne och låter henne vara som sällskapshäst där borta dom kommer inte avliva henne iaf :angel:de känns jättebra ,nä vill inte bli mer rädd eller osäker utan vill bara att jag ska bli mer säker ist ju:)
 
Sv: lämna tillbaks?

just så jag har tänkt vill ja verkligen satsa tid och pengar på häst jag känner inte klickar riktigt jämfört med en som kanske passar så mkt bättre?egentligen tror jag vet svarat själv att jag borde leta vidare efter en mer trygg och riden häst än denna
 
Sv: lämna tillbaks?

Ibland behöver man bara ventilera tankarna högt lite grann för att inse att man vetat svaret hela tiden :)

Lycka till med vad du än väljer att göra!
 
Sv: lämna tillbaks?

Visst är det sorgligt att behöva skicka iväg en häst dit man vet att den troligen kommer slaktas. Däremot kan du se det som så att det kanske är bättre att hon får vandra vidare isf än att du ska behöva vara rädd och känna att du inte klickar med hästen.

Är man rädd är det inte kul att hålla på, och om du inte är glad och motiverad kommer inte hästen att vara det heller.
 
Sv: lämna tillbaks?

undrar jag med ,och när jag kom till stallet idag var hon svullen på höger fram :grin:kanske var för att jag red på ridbana och lät henne jobba lite brukar annars rida i skogen men men hon får åka hem !jag ville hellre ta hem en stoor go trygg valack:)och kan tilllägga han kan lite dressyr och lite hopptränad:angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 688
Senast: Habina
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 825
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 938
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp