Lämna ute eller ej - hur hade ni gjort? Snabbt svar önskas!

Alexandra_W

Trådstartare
Nu är jag i valet och kvalet.

Valacken ska ju in på ÅB hos vet idag, och lilltjejen ska vara kvar hemma.

Men jag kan inte bestämma mig om jag ska ha henne ute eller inne..

Normalt hade hon fått stå inne 'för säkerhets skull'. Hon har inte gjort några forceringsförsök på stängslet, även fast jag inte har el i, men man vet ju aldrig och skulle hon rymma och jag är 20 mil bort (och inte får reda på det heller) så kan det ju gå riktigt illa. Så jag har resonerat enligt principen 'better safe than sorry'.

Men nu vet jag inte..

Vision har ju klarat av 16 dagar på boxvila nu, och det innebär att lilltjejen (som är 11 månader) också 'vilat'. Dagar med dåligt väder har de stått inne, men oftast så har de gått ute, valacken i sjukruta och lilltjejen i stora hagen. Men hon busar och har sig inte så mycket i hagen när hon är själv.

Så nu är hon så uppdämd av energi att hon är redo att brista.

Och ett dygn till på box skulle ju bara bygga på det. Så ur den synvinekln skulle jag gärna ha henne ute. Men så var det det där med ingen hemma (grannarna räknas inte) och tänk OM hon smiter.

Jag har ingen el på i hagarna (det funkar inte med el vintertid) och båda hästarna vet om det men ingen har ens varit i närheten av något utbrottsförsök. Lilltjejen har heller inga problem att vara själv ute i hagen när valacken är i stallet, och har heller inte gjort några utbrytningsförsök när hon sett valacken gå iväg på promenad t ex.

Igår när jag var i skolan så hade jag valacken i stallet och lilltjejen ute själv när jag åkte hemifrån. Var borta 4½ timme och det var inga problem (förutom att hon blev överlycklig och kom och galloperade och gnäggade när hon såg bilen *s*).

Men då räknade jag kallt med att OM hon hade smitit igår skulle hon ha sprungit in i stallet till valacken. Nu idag så har hon ju dels sett valacken försvinna iväg, och jag kommer som sagt vara 12 mil därifrån, och skulle inte märka en rymning förrän jag kom hem.

Så jag veeelar, hjälp?
 
Jag tycker ju i princip att hästar ska vara ute, så mycket och ofta som möjligt, så om du inte bor nära vägar, så skulle jag ha henne ute. Inte skulle hon lämna den trygga hagen eller stallbacken för att ta sig ut på upptäksfärd?!

Men om hon inte varit ensam hemma förut, (utan att valacken stått i stallet bredvid), skulle jag nog av ren mesighet ta in henne. Den uppdämda energin kan hon ju springa av sig imorgon!

Ja, det var väl ett rakt svar ... :D Ta in henne - om inte annat så slipper du oroa dig!
 
Inte skulle hon lämna den trygga hagen eller stallbacken för att ta sig ut på upptäksfärd?!

Inte normalt nej, hon har aldrig gjort några utbrottsförsök som sagt. Däremot är hon INTE speciellt rädd och lallar gärna runt på stallplan eller i byn eller går på upptäcktsfärd. Helt orädd. (Detta är de gånger när jag låtit henne gå själv till hagen. i 9 fall av 10 går det bra, den tionde gången tufflar hon iväg på upptäcktsfärd).

Så skulle hon komma lös skulle hon glatt traska omkring på upptäcktsfärd. Men hon har soms agt aldrig gjort några utbrott ur hagen.

Men om hon inte varit ensam hemma förut, (utan att valacken stått i stallet bredvid), skulle jag nog av ren mesighet ta in henne. Den uppdämda energin kan hon ju springa av sig imorgon!

Näe, det har hon inte. Probelmet med den uppdämda energin är ju att hon inte springer av sig den nu när hon går själv =/ Utan hon står och häckar bredvid valackens sjukruta. Och nu har hon samlat på sig så mkt energi att det börjar slå över i stress i vissa lägen. T ex såfort jag visar mig i hagen eller stallet så blir hon så exalterat att hon blir tossig. I hagen så nöjer hon siigmed att gnägga, kasta med huvudet och studsa på stället. I boxen så gnäggar hon springer runt runt och kastar sig på väggarna och så =(

Hon HAR ju hela hagen att springa och leka i, men hon gör det liksom inte utan leksällskap. Och valacken har om det blir som det är tänkt 12 dagar boxvila kvar. Så hennes energiuppdämdhet byggs på dag för dag, och då vore det ju bra att hon kunde gå ute, hon rör sig ju iaf mer där än i box.

och NORMALT hade hon fått stå inne, som du säger så hade hon kunnat springa av sig dagen efter då.

Jag får fundera lite till, jag är inne på att ha henne ute, men jag måste fnula lite till som sagt..

OJ, nu ringde min skjuts och var i närheten, hon skulle ju inte komma förrän halvelva. GAH!
 
Jag hade nog, trots allt, låtit henne vara inne. Som du säger: Better safe than sorry...

Hoppas återbesöket går bra!
 
Hon fick faktiskt vara ute :o

Eftersom hon varit så lugn tyckte jag att 'äh vad fan fjantar jag om egentligen? Förr eller senare ska hon vara själv ute när jag är borta, och det kommer alltid vara en första gång". Så hon gick ute själv och det var helt odramatiskt =)
 
Då tog du rätt beslut :)! Du känner ju henne trots allt bäst själv. Bra att det funkade och skönt att veta till en annan gång.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 747
Senast: Nahar
·
Hästhantering Behöver lite råd. Har endast två hästar hemma i stallet just nu. I morgon måste jag åka iväg med den ena för en kort veterinärkoll. Iväg...
Svar
11
· Visningar
1 962
Senast: Anna11
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 154
Senast: Woffe
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 043
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp