Bukefalos 28 år!

lära en häst att bli longerad??

Varmblod90

Trådstartare
hoppas nu att jag lägger denna tråden rätt:crazy:

Som rubriken lyder: Hur lär man en unghäst på snart 2 år att bli longerad? Vi har försökt ett antal ggr men han bara stannar, byter varv osv.
Så hur lär man hnm bli longerad på rätt sätt??

Tacksam för svar:bow:
 
Sv: lära en häst att bli longerad??

ja fan, detta skulle även sally beöva hjälp med :angel: hon stannar ALDRIG, iaf inte när man vill :angel: genar i "volten" och håller på att tröga sig... dessutom ser ut som om hon trasslat ihop benen och slått knut på dom, lalallalalalaaa :angel:
 
Sv: lära en häst att bli longerad??

lärde min 3 åring longering o lite kortare lina 4,5 m, sen gick jag mer bakom som drivande, för att hon inte skulle vända om, hade bara ett dressyrspö men ett rep som "snätt" eller vad man ska kalla det, :p så när hon stannade drev jag bara fram henne igen, och bytte varv ganska ofta. för att få henne att stanna fiskade jag bara in henne ;) Lycka till :)
 
Sv: lära en häst att bli longerad??

detta alltid funkat för mig!

ni ska vara 2 personer.
en är linförare(utan pisk) och den andra (med pisk) går med hästen på volten.
till början med behöver ni inte ha full voltstorlek.
ledaren går runt med hästen på volten. sen börjar ledaren att gå bort ifrån hästen några steg, ca 2steg, gärna lite snett bakom bogen, så fort hästen börjar tveka så smakka på och evt förstärk med pisken. (utgår ifrån hästen kan röst kommandona!)
Gör inget om hästen börjar trava, det bara positivt för det är framåtttänkandet man är ute efter!!! Så mycket beröm!
Här gäller det för ledaren att följa hästen för ledaren är den drivande kraften framåt.
När allt verkar ok o hästen börjar förstå så går ledaren närmare linföraren, men ska vara på alerten att direkt driva evt träda framåt och driva på igen när det behövs! så ledaren behöver ha lite kondition!

Allt är lättare om det görs i trav så fort hästen kopplat att den ska gå på volt.

Gör bara detta i ett varv tills det funkar,(vet man ska byta varv ofta men det blir bara mer förrvirande för hästen i början)

När ett varv funkar, så byter ni varv nästa dag! och börjar om från början! Så fort ni lyckats få hästen att gå självständigt 1-2 varv så sluta för dagen!

Säkrast är att vara 2 personer ett tag för det är mycket lättare att linföraren bara står och håller volten jämn medans ledaren kan "springa" ut och driva ifall hästen börjar stanna o vända.
Lycka till
 
Sv: lära en häst att bli longerad??

hoppas nu att jag lägger denna tråden rätt:crazy:

Som rubriken lyder: Hur lär man en unghäst på snart 2 år att bli longerad? Vi har försökt ett antal ggr men han bara stannar, byter varv osv.
Så hur lär man hnm bli longerad på rätt sätt??

Tacksam för svar:bow:

Allt är en fråga om postition. Om du befinner dig på den bakre halvan av hästen och manar på framåt så går hästen framåt och tvärtom. Du användar alltså hela ditt kroppspråk när du longerar. Det går inte att stå still i mitten och hoppas på att hästen skall förstå. När hästen väl förstår vad det går ut på kan du börja viska med ditt kroppspråk. Visa med fina och små signaler. Lär hästen även gångarts och ptroo kommandon, genom att visa med hela din kropp vad du menar.

Hälsning Maja
 
Sv: lära en häst att bli longerad??

Allt är en fråga om postition. Om du befinner dig på den bakre halvan av hästen och manar på framåt så går hästen framåt och tvärtom. Du användar alltså hela ditt kroppspråk när du longerar. Det går inte att stå still i mitten och hoppas på att hästen skall förstå. När hästen väl förstår vad det går ut på kan du börja viska med ditt kroppspråk. Visa med fina och små signaler. Lär hästen även gångarts och ptroo kommandon, genom att visa med hela din kropp vad du menar.

Hälsning Maja

Exakt. Kunde inte hålla med mera. Kan man själv longera behöver man inte lära hästen att bli longerad. Det är bara att öva öva öva. Vissa hästar är svårare än andra ex unghästar, men om man bara har lärt sig läsa hästens signaler kan man förutse den och placera sig i en bra possition för att hästen ska fortsätta runt spåret.

Sen måste man såklart ta lite i taget för hästen förstår ju efter ett tag vad som förväntas av den även om man inte gör helt rätt alla gånger. Och då blir det ju lättare m man har gett hästen tid att förstå. Så position som Maja sa här ovan.
 
Sv: lära en häst att bli longerad??

Kan man själv longera behöver man inte lära hästen att bli longerad.

Alldeles riktigt. Det är precis detsamma som med ridningen: kan man själv rida exempelvis en skänkelvikning så kan man visa hästen hur den ska göra.

Immer
 
Sv: lära en häst att bli longerad??

Exakt. Kunde inte hålla med mera. Kan man själv longera behöver man inte lära hästen att bli longerad. Det är bara att öva öva öva. Vissa hästar är svårare än andra ex unghästar, men om man bara har lärt sig läsa hästens signaler kan man förutse den och placera sig i en bra possition för att hästen ska fortsätta runt spåret.

Sen måste man såklart ta lite i taget för hästen förstår ju efter ett tag vad som förväntas av den även om man inte gör helt rätt alla gånger. Och då blir det ju lättare m man har gett hästen tid att förstå. Så position som Maja sa här ovan.


Absolut!!
Se bara till att ha god kondition:D, har lärt in ett antal pigga unghästar och tro mig, man måste springa fort för att hinna komma i rätt position:rofl:
Jag har ju då arbetat ensam men det har alltid gått bra. Hjälm är ju aldrig fel ändå:angel:
 
Sv: lära en häst att bli longerad??

Okej, tack för alla svar:)

Jag har aldrig lärt en unghäst att bli longerad, men däremot en 5 åring. det gick mkt lättare. Han lärde sig otroligt snabbt.
Denna unghästen vi har nu är lite lurig. Han är otroligt starkt så vill han gå åt ett håll så är det bara att hålla i sig så gott det går, han är korsning mellan frieser/ardenner. Så han sätter bara ner huvudet mot backen och sticker.
Ha man lite kortare lina så riskerar man att bli sparkad, trots sin "stora" kropp så är han otroligt vig.
Och det är bara jag typ som kan longerar hnm för mina systrar hinner inte hjälpa mig(denna hästen är egentligen min ena systers häst)Min yngsta storasyster har en anledning till varför hon inte kan hjälpa mig.
Så nu i vinter har jag lagt ner detta med longering och bara pysslat om hnm och gått promenader. Han kom till oss i höstas ngn gång. Så får vi sätta igång hnm till våren. Då ska jag tänka på dessa goda råd:)
Tack för svaren:bow:
 
Sv: lära en häst att bli longerad??

ja fan, detta skulle även sally beöva hjälp med :angel: hon stannar ALDRIG, iaf inte när man vill genar i "volten" och håller på att tröga sig... dessutom ser ut som om hon trasslat ihop benen och slått knut på dom, lalallalalalaaa

hahahahaha, ja det låter ju inte bra:D
Tur då att hon inte är som Kadde var i början, han stegrade sig när man skulle byta varv eller när han inte fick som han ville:angel:Han genade i volten på ena varvet och en gång fick han ett ryck och började galoppera iväg, jag som inte var beredd på detta ryck flög iväg, landade på mage och släpades efter ngn meter, jag är ju så envis oxå att jag vägrade släppa. Men han stannade kanska snabbt som tur var det:D
Hahaha det måste varit en rolig syn:rofl::rofl:
Men idag är han helt underbar att longerar:love:
 
Sv: lära en häst att bli longerad??

haha ja det är ju bra :) hur gjorde du med honom då? jag har gett upp det där med att longera sally :angel: haha
 
Sv: lära en häst att bli longerad??

nä jag gav inte upp utan jag longerade ngr ggr i veckan:D Han kan fortfarande få lite små ryck, försöka springa iväg, men det är bara om jag vill få hnm att galoppera.
På hemsidan har vi lagt ut två bilder där jag longerar hnm. Gå in och kika om du vill;) Hemsidadressen hittar du inne på min profil;)
Du behöver nog lite hjälp med Sally. Jag hade gärna hjälpt dig om du bara gått kvar på skolan:mad: nä jag skojar, det är ju synd att vi inte bor närmare varandra så hade jag kunnat hjälpa dig:)
Men har du ingen annan som kan hjälpa dig?
 
Sv: lära en häst att bli longerad??

jag tror inte att någon kan eller vill hjälpa mig :( men jag hade varit tacksam för all hjälp jag hade kunnat få...
 
Sv: lära en häst att bli longerad??

Var två stycken och den ena går med hästen runt i volten (leder) och den andra står där inne som vanlig med lina osv. Sen gör så några ggr. Använd dig av komandon som hästen förstår och var ÖVERTYDLIG.
När ni byter varv så gör du halt med hästen ute på volten, om den inte vill stanna så gå rakt imot staketet så stannar den. sen gpr du ut till den och tar in den till mitten på volten och byter om till andra varvet med linan osv.
Och leder den ut på volten igen..

Tycker att du ska använda dig av ledare rätt många ggr. Den behöver ju inte alltid hålla i hästen utan bara gå brevid.

Och var koncekvent.

LYCKA TILL ;)
 
Sv: lära en häst att bli longerad??

japp, ska testa detta :)
hade varit mkt bra att lära henne bli longerad då jag inte hinner rida varje dag... :P
 
Sv: lära en häst att bli longerad??

japp, ska testa detta :)
hade varit mkt bra att lära henne bli longerad då jag inte hinner rida varje dag... :P

Tömköra är också något som är super bra;) och faktiskt ännu bättre än longera då det är lättare att reglera
 
Sv: lära en häst att bli longerad??

jo jag vet, men jag kan inte tömköra och jag vill ju inte prova något som jag inte kan... :P
 
Sv: lära en häst att bli longerad??

Jag hade en häst som bara ville int till mitten hela tiden. Då byggde jag en rund cirkel av cavaletti men det går ju med halmbalar eller något annat med och så fick hästen gå på utsidan av cirkeln medan jag stog i mitten. Jag hade även en medhjälpare i början som ledde hästen några varv tills de fattade. Det fungerade för mig även om det kanske låter lite annorlunda....
 
Sv: lära en häst att bli longerad??

Tycker det brukar gå bra från början, ibland över jag med kortare lina & utökar gradvis & vissa gånger har jag haft en medhjälpare som lett hästen på volten.
Bara man driver & har pisken på rätt ställe brukar det gå bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 502
Senast: Badger
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 321
Senast: mily
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Lutten
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 331
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp