Läs! Kontrakt! Juridikkunnig

Men vad menar du med sluppit betala?
Är det någon annan som tar över vill väl hen betalt?

Vet att du ska stå kvar men hade det varit så himla hemskt borde du flyttat för länge sen.
Vad är en månad att bråka om.
 
Du tänker verkligen inte affärsmässigt.

Affärsverksamhet hänger inte på schysst. Du har ingått ett avtal du tycker är rimligt (två månaders uppsägning). Hyresgästens och hyresvärdens avtal har du inte med att göra, varken när du accepterade två månader eller nu, när du tycker det är oschysst.

Det är ju kall kalkyl från den du hyr av, det är så affärsverksamhet fungerar. Det är knappast välgörenhet.
 
Vi hoppar det här! Om en människa missköter ett stall så pass mycket att han blir uppsagd, och sen inte berättar för hans hyresgäster om uppsägningen förens ca 1månad senare, Då tycker inte jag att uppsägningen ska räknas från det datumet som han säger upp oss utan från det datumet som Han blir uppsagd från arrendet. Jag tycker inte heller att han kan hålla på uppsägningen bara för att det gynnar honom! Hade vi fått reda på att han blivit uppsagd när han väl vart det, så hade samtliga valt att säga upp sig innan månadsskiftet & på såvis sluppit betala en månad extra.

Det är knappast vårat fel att han har 3månaders uppsägning & vi 2.

Det var bara en simpel fråga om man får göra så här!

JA och det hade vilken näringsidkare som helst gjort !
Klart man håller på uppsägningen så den faller samtidigt som sin egna...
Nåt annat är ju ekonomiskt ohållbart...
 
Men du har inget att göra med avtalet mellan arrendatorn och den uppsagda hyresvärden. Så länge det inte går emot ditt avtal med hyresvärden så är det kontraktet mellan dig och hyresvärden som är det avtalar vad som gäller mellan er. Det är två separata kontrakt och du är bara part i det ena.

Och som tidigare påpekats så hade ni sagts upp vid samma tidpunkt så hade ni behövt flytta ur stallet en månad innan ni kunde flytta tillbaka igen eftersom stallet är hyresvärdens så länge dennes uppsägningstid är gällande. Hade det varit så mycket bättre än att betala den sista månaden till hv och få stå kvar tills stallet tas över i ny regi?

Hur du än gör kan du inte stå kvar alla tre månader som hv har uppsägningstid utan att betala för den sista månaden. Du kan inte börja betala till de nya förrän de har laglig rätt till stallet.
 
Självklart förstår jag det affärsmässiga i det. Men jag är bara så besviken att det blivit så här. Det var så bra och så börjar han missköta sig så radikalt!

Dom som äger gården kommer själva driva stallet från 1jan, och för min del hade fått hyra boxarna direkt från dem redan från 1dec, men nu går ju inte d då han gjorde som han gjorde. Hen arrenderar boxar och inte hela anläggningen. Jag förstår mycket väl att hen håller på uppsägningen. Jag undrade bara Om han fick göra så, men det fick han tydligen..

& anledningen till att jag inte flyttat tidigare är för att vi såg detta komma och jag älskar verkligen anläggningen. Hade han inte blivit uppsagd hade jag oxå flytt för länge sedan. Men det har legat i luften sen i sommars därav har har jag stannat kvar och skött mig själv.

& anledningen till att jag "bråkar" över en månad är att vi betalar ca 10 000kr/mån (har 2)
 
Grejen är ju den är att om Hen valt att flytta tidigare så hade han sluppit betala för sina 3månader då ägarna Inte vill ha kvar hen på gården, hen är ombedd att flytta tidigare men vägrar. Så det hade varit både billigare och enklare för hen att försvinna, men Hen jävlas.
 
& vi är bara 3 inackorderingar kvar och träningshästarna har åkt.

Så varför han gör så här är bara rent jävelskap. För spec många kronor tjänar hen Inte, då större delen går till ägarna och foderleverantör spån osv...
 
& vi är bara 3 inackorderingar kvar och träningshästarna har åkt.

Så varför han gör så här är bara rent jävelskap. För spec många kronor tjänar hen Inte, då större delen går till ägarna och foderleverantör spån osv...
Om denne inte tjänar så mycket på det lär det ju inte bli så värst mycket billigare att stå kvar heller?

Ni har ju även kunnat säga upp ERA platser när denne fick uppsägningen, och då sluppit den sista månaden.

Självklart har hen rätt att dröja med sin uppsägning!
 
Helt ärligt förstår jag inte vad du bråkar om :)

Och nu har du skrivit ut att det är en han så du behöver inte skriva hen längre. Tummen upp på det :)
 
Jag förstår inte heller vad du bråkar om. "Besviken" hör ju liksom inte till affärsmässigheten. Det hade varit bättre för DIG om det varit annorlunda. Ja visst. Du anser att den avgående hyresvärden "borde göra" på ett visst sätt och att han också tjänar på det.

Det håller sällan att börja spekulera i att folk gör på ett visst sätt, i det här fallet är det ju dessutom rätt lättbegripligt. Du vill komma billigast möjligt undan, det är inte svårt att förstå. Men du har ju hela tiden haft ett avtal som berättat hur mycket det kommer att kosta dig från en uppsägning till en avflyttning/kontraktsändring.

Förhandla bättre nästa gång, tänk dig i in i olika scenarion. Och sluta haka upp dig på andras affärer, du kan bara ansvara och ta del av dina egna. Något annat kan du inte lägga dig i utan att bli rätt outhärdlig.
 
Om denne inte tjänar så mycket på det lär det ju inte bli så värst mycket billigare att stå kvar heller?

Ni har ju även kunnat säga upp ERA platser när denne fick uppsägningen, och då sluppit den sista månaden.

Självklart har hen rätt att dröja med sin uppsägning!

Vi fick inte reda på att Han var uppsagd förens 1 månad senare, vi har 2månders uppsägning, därav åkte vi på en månad extra. Hade vi fått veta det 15sep så hade vi sluppit dec.
 
Jag förstår inte heller vad du bråkar om. "Besviken" hör ju liksom inte till affärsmässigheten. Det hade varit bättre för DIG om det varit annorlunda. Ja visst. Du anser att den avgående hyresvärden "borde göra" på ett visst sätt och att han också tjänar på det.

Det håller sällan att börja spekulera i att folk gör på ett visst sätt, i det här fallet är det ju dessutom rätt lättbegripligt. Du vill komma billigast möjligt undan, det är inte svårt att förstå. Men du har ju hela tiden haft ett avtal som berättat hur mycket det kommer att kosta dig från en uppsägning till en avflyttning/kontraktsändring.

Förhandla bättre nästa gång, tänk dig i in i olika scenarion. Och sluta haka upp dig på andras affärer, du kan bara ansvara och ta del av dina egna. Något annat kan du inte lägga dig i utan att bli rätt outhärdlig.


Jag har helt klart lärt mig ngt utav det här.

Haha och nu en annan sak, han erbjuder ridhus i hyran (hyrt ridhuset) på en gård som ligger 5min skrittväg bort, nu är gården såld och de nya ägarna låter oss rida gratis nov, och sen ska ridhuskort betalas till dem.

Men visst f-n kan han inte ta betalt för ridhuset i stallhyran när han inte längre arrenderar det. Har varit i kontakt med nya ridhusägarna idag och hon vart inte så glad när hon fick höra att han fortfarande tar betalt för Hennes ridhus.

Ridhuset ligger inbakat i stallhyran.
 
Om denne inte tjänar så mycket på det lär det ju inte bli så värst mycket billigare att stå kvar heller?

Ni har ju även kunnat säga upp ERA platser när denne fick uppsägningen, och då sluppit den sista månaden.

Självklart har hen rätt att dröja med sin uppsägning!

Har fått ett billigare pris på kallhyra än vad Han hade, då vi ska sköta oss helt själva.
 
Men om det är inbakat i stallhyran, är det ju bara en service som erbjuds i paketet. Det tror jag kan vara svårt att komma åt, det är en försämring av avtalet om det inte ingår längre, men eftersom kontraktet ändå är uppsagt så tror jag det är svårt att säga något om det.

Det är väl dessutom bara december det gäller? Vilket alltså innebär - om jag förstår dig rätt - att ni får betala stallhyra OCH ridhuskort?

Fast det blir väl knappast BILLIGARE att kallhyra? Det blir mindre pengar, och mer jobb. Men BILLIGARE är jag tveksam till. Det är däremot en helt annan deal än det ni har nu.
 
Men om det är inbakat i stallhyran, är det ju bara en service som erbjuds i paketet. Det tror jag kan vara svårt att komma åt, det är en försämring av avtalet om det inte ingår längre, men eftersom kontraktet ändå är uppsagt så tror jag det är svårt att säga något om det.

Det är väl dessutom bara december det gäller? Vilket alltså innebär - om jag förstår dig rätt - att ni får betala stallhyra OCH ridhuskort?

Fast det blir väl knappast BILLIGARE att kallhyra? Det blir mindre pengar, och mer jobb. Men BILLIGARE är jag tveksam till. Det är däremot en helt annan deal än det ni har nu.

Jag kommer inte betala några 10 000kr i månaden iaf. Utan snarare 5000kr. Betalar hellre 5000kr i månaden å sköter mig själv än 10 000kr och ändå får dubbelkolla att hästarna har kommit in & blivit nattade varje dag.
 
Men om det är inbakat i stallhyran, är det ju bara en service som erbjuds i paketet. Det tror jag kan vara svårt att komma åt, det är en försämring av avtalet om det inte ingår längre, men eftersom kontraktet ändå är uppsagt så tror jag det är svårt att säga något om det.

Det är väl dessutom bara december det gäller? Vilket alltså innebär - om jag förstår dig rätt - att ni får betala stallhyra OCH ridhuskort?

Fast det blir väl knappast BILLIGARE att kallhyra? Det blir mindre pengar, och mer jobb. Men BILLIGARE är jag tveksam till. Det är däremot en helt annan deal än det ni har nu.

Och fråga nr, ja du förstår mig rätt. Gäller nov oxå. Betalar i efterskott.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp