Läskiga svar på kattannons

M

Mitzi

Finns det fler störda typer i kattvärlden än på andra ställen?

Jag har haft kattungar ett antal gånger och har det nu igen (nej detta är ingen smygannons). Och jag börjar bli riktigt skrämd :crazy:

Ungefär 70% av de som hittils hört av sig verkar ha en del lösa skruvar. Häromdagen ringde en tjej och det första hon frågade var när hon fick komma och kolla på dem. Inte en enda fråga om katterna öht.
Skumt tänkte jag och frågade om hon skulle ha inne eller utekatt. Hon skulle ha innekatt - i en liten tvåa. Jag tror inte att dessa katter skulle passa som innekatter och förklarade detta för henne. Vad synd, sa hon och så avslutades samtalet.
Två dagar senare ringer hon igen. Jag tänkte genast att hon denna gången skulle säga att hon ville ha en utekatt så att jag inte skulle säga nej. Precis som första gången hon ringde så frågade hon när hon kunde komma och kolla på dem. Inte heller nu frågade hon något om katterna. Hon ville komma genast samma kväll (klockan var 20 när hon ringde). Jag sa att det inte passade idag (ville för övrigt inte alls sälja någon kattunge till henne :crazy: )
Så jag drog till med att det passar bättre om några dagar. Då säger hon: Men jag vill ha en katt NU!
Ja, vad ska man tro...

En annan sak som retar mig är att folk tar så lättvindligt på kattungar.
Varje gång någon hämtat en kattunge har vi sagt att om det av någon anledning inte fungerar så får de komma tillbaka med den.
I en kull av fyra kom tre tillbaka efter några dagar. Två av dem kom dessutom tillbaka två gånger. Utan övdrift kan jag säga att det tog närmare en vecka innan de var normala.

Denna gången vill jag göra allt som går för att sålla bort idioterna och hitta ansvarsfulla ägare. Men hur gör man?
Det är inga fina raskatter utan huskatter i röd färg.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Tyvärr är statusen för låg på huskatter. Därför tycker jag och många med mig att man slutar ta kullar på sina huskatter så antalet minskar och på så sätt höjs statusen. Ska man nu ändå ha kullar så är det viktigt att göra det på seriöst sätt, vaccinera, veterinärbesikta och ta iaf 500:- för en kattunge. Genom att ta högre betalt sållar man endel.
Sen kan jag säga att även vi som säljer raskatter får konstiga svar.
En dam hörde jag om (ringde aldrig till mig) som höll på och köpte in 8 st i samma ålder av lite olika raser. Små alltså. Att riskerna för FIP och andra sjukdomar är enorma i sådana situationer har dom ingen koll på. Hon blev nekad av flera uppfödare och gav sig tillslut.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

När jag var yngre så hade vi ofta kattungar som sattes ut på annons. MammaKatt ynglade av sig, och mina föräldrar tyckte väl att det var ett bra tidsfördriv för mig ocg min bror att ta hand om kattungarna tills de skulle säljas.

När jag ser tillbaka på det så blir jag så sur över att varken jag eller mina föräldrar verkade tänka speciellt mycket. Annonsen sattes ut, katterna var åtta veckor gamla (huuu, slakta mig inte), vi tog 1:- per tass. Ingen vaccinering, ingen avmaskning, ingenting. Och vad jag vet så var det först till kvarn som gällde, vi kollade aldrig om folk var serösa eller inte. Ville de ha en katt så fick de.

Jag var runt tio år, och lydde mamma & pappa blint.

Nu är jag i alla fall 23 år, och förhoppningsvis klokare. I alla fall så pass klok att jag aldrig medvetet skulle avla på en huskatt. Dock är mina katter jag har nu huskatter. De är barn till den katten som fick så många kullar när jag var yngre. Men mina katter är kastrerade båda två, vaccinerade och försäkrade. Och jag försöker att göra allt så rätt som jag kan nu. Försöker övertala korkade ( ;) ) vänner som vill ta kullar efter sina missar att de ska låta bli. Försöker få folk att fatta att åtta veckor för en kattunge är för ungt att lämna sin mamma. Etc. Etc.

Men som du skriver, det är så låg status på huskatter att ingen riktigt bryr sig. Blir det fel med en, so what, bara att skaffa sig en ny.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

fast jag ser ju inget spec konstigt i det...själv är jag ganska så impulsiv och har skaffat mig katt "fort"....sista bestämde jag på ett kort att jag skulle ha, och jag tror att mina katter har det utomordentligt bra faktiskt...åkte visserligen till örebro och betalade 100 kr för honom..men för att man är spontan betyder det inte att katterna får det dåligt...Å andra sidan så VET man ju inte och det är bättre att vara försiktig...men vanliga bonnkatter är väl inte så mycket att "fråga" om direkt, eller vad vad det för frågor du hade väntat dig?
HÄR är han i full fart att lära sig öppna kastrullock :love: :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Läskiga svar på kattannons

Jag håller med om att man inte ska avla på huskatter.
Denna kull som jag nu har kom till därför att vi skulle ha en avkomma efter honan.
Det visade sig bli mycket välartade och vackre ungar (ena är cremétigré) så vi behåller nog två.
Det återstår då två att sälja.
Tidigare kullar var hos mina föräldrar och jag var då ganska ung (och dum). Tog visserligen inget betalt för dem, men mina föräldrar var mycket måna om att de skulle komma till bra hem. Det var därför vi hade "komma tillbaka om det inte funkar garantin".
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Tja, blivande ägare borde väl fråga om: kön, ålder, vad den äter osv.
Om du ska köpa en häst ringer du väl inte bara för att fråga när du kan komma och titta på den. Oftast är ju inte en annons SÅ uttömmande att man inte har fler frågor.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Måste bara säga att din katt var mycket lik mamman till våra ungar! Jättefin
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Vilken liten terrorist...:)
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Mitzi skrev:
Tja, blivande ägare borde väl fråga om: kön, ålder, vad den äter osv.
Om du ska köpa en häst ringer du väl inte bara för att fråga när du kan komma och titta på den. Oftast är ju inte en annons SÅ uttömmande att man inte har fler frågor.

Jag kan nog uppfattas som en sådan där 'puckad' köpare.

Ringer jag på en bondkatt så är det faktiskt komam och titta jag vill. För oavsett om jag per telefon får höra om var och en av kattungarna osv så vet jag ju inte vilken jag vill ha förrän jag sett dem, och då både hur de ser ut och hur de är.

Hur gamla de är..tja jag FÖRUTSÄTTER att de är i säljbar ålder, så det frågar jag faktiskt inte om. Möjligen kan jag fråga om kön om jag def vill ha en hona, då är dt ju liten vits att åka och kolla på en kull med bara hanar.

Vad de äter frågar jag när jag är där, men min erf är att bondkatter ofta äter skitmat. Dessutom vet jag vad jag kommer fasa över katten till för mat, så det räcker för mig att fråga där när jag ev bestämt mig för att jag är intresserad av en av kattungarna.

Så just en bondkattsannons, där är jag intresserad av att KOMMA OCH TITTA. Och ev om 'rätt' kön finns.

Inte när jag köpt hundar eller hästar heller så har jag innan jag sett djuret ifråga ställt frågor om vad den äter etc. Men väl andra frågor, somd ock inte är tillämpliga på en kull bondkattungar.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

lika söt som mina Terrorister :love:

Till trådstartaren:

Mina kattungar skulle säljas/avlivas till en början.
Vi satte ut annons redan vid 7 veckors ålder för att sålla bland dom intresserade. dessa är också vanliga huskatter, inga planerade sånna heller.
I annonsen skrav vi klart och tydligt att INGEN katt kommer att lämna mamman föra 12 veckors ålder. då vacc och avmaskade, för en skälig summa mot att vi fick följa hur det gick för dom små krypen.
Min syster (som äger mammakatt) var gråtfärdig och helt förtvivlad. INga seriösa svar alls. Vissa ville veta vad hon trodde om dom i avelssammanhang (trotts att vi understrykit att det inte är renrasiga djur med stamtavla), andra ville hämnta dom på en gång.
Hon fick ett samtal från en man som undrade om han kunde få dom gratis, om han ordnade så vi blev av med ev flerkommande kattungar. :crazy:


Jag har skällt på min syster massor om sterelisering av kattmamman. så itne sånna "olyckor" ska hända. Jag stödjer inte "hemma-katts"-avel.
Nu slutade det dock med att jag fick träffa dessa två änglar och blev förälskad på en gång.
Så nu bor dom båda hos mig, iväntan på kastrering får dom dock hålla sig inne ;)
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Jag håller med, är man ute efter en huskatt så kvittar dte ju ofta vad det är för nått, man tar den som är sötast då helt enkelt. I raskattvärlden är dte ju lite annorlunda, men då betalar man ju andra summor också.

Vad stor han har blivit förresten.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Hej
Det är hemskt att det finns sådant folk.
Det är inte bara köparna utan det finns väldigt oseriösa uppfödare oxså om man kan kalle de det.
Jag har råkat ut för en.
Var intresserad av en skogkatt (utan papper). I telefonen var kattungen 12 veckor så vi körde 15 mil för att titta. När vi kom dit så var katten inte mer än 7,5 vecka. Hon som sålde sa att om jag skulle ha den fick jag ta den meddetsamma. Jag tog hem kattungen, när jag vägde henne låg vikten ungefär som hon skulle varit 5-6 veckor.
I det fallet skulle man inte tagit hem kattungen men jag tänkte att den fick det bättre hos mig, för hos "uppfödaren hade de ett mycket litet rum till 7 katter, möblerna stod näst intill på varandra, usch säger jag bara. Det har blivit en mycket fin och trevlig individ av henne, en blåtabby sköldpadsfärgad liten flicka.
Här ligger hon och vilar med sin bästis :love:
297844_2633.jpg
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

MissFideli skrev:
Vad stor han har blivit förresten.

Ja han växer så det knakar :love: ....å vildare å kaxigare katt har jag aldrig varit med om...:D TUR att han kan vara ute säger jag bara( mina katter kan gå ut o in som dom vill)

Häromdan skulle han "anfalla" en häst :crazy: :angel:

men snart bär det iväg på kastrering...den 13:e är han 6 månader :devil: :devil:
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Han är nog inte så kaxig när han kommer hem från kastreringen. Min donna var det, först visade hon djurkliniken att narkos inte var roligt (dom var precis klara med ingreppet när hon började vakna till :crazy: ), sen visade hon att fröken Yoga tar man inte i ostraffat och rev sönder min läpp (töntiga jag höll på att svimma och var tvungen att stanna precis innan jag kom ut på motorvägen :angel: ), sen höll holl hon själv på att svimma när vi skulle försöka få över henne i transportburen.
Väl hemma vinglade en patetiskt smal katt (nykastrerade honor är äckligt smala) fram till matskålen där hon satte sig på ena höften och åt mat. Då hade hon varit vaken i 2 h och en normal katt hade fortsatt sovit några timmar till, men Yoga är fin i kanten och klarar sig prima själv (tror hon iaf).
 
Senast ändrad:
Sv: Läskiga svar på kattannons

Jag kanske inte riktigt hänger med i svängarna vad gäller den låga statusen på huskatter och skitmaten de äter.

Mina katter (och ungar) käkar Hill's (det dyraste som finns om jag minns rätt). De avmaskas och vaccineras före de lämnar oss. Och jag kommer att ta betalt för dem.

Jag tycker att någon som ställer frågor känns mer seriös än dem som inte ens frågar om kön. Därmed inte sagt att de är oseriösa, men det KÄNNS så.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Ibland bryr man sig kanske inte om vilket kön, färg eller hårlag som katten har, utan man egentligen vill ha en katt som just passar in i familjen.

En gång när vi hade kattungar så ringde en familj som just flyttat in i hus, kommit i ordning och kände för att det var dags med katt!

Vi hade ett par långhåriga kattungar i kullen, vilket dom tyckte lät trevligt för dom hade tänkt sig en liten kattflicka och dessa var honor.

Men vad händer när dom kommer ju..en kattunge som iofs var socialast i kullen, en vanlig grårandig liten grabb (minstingen) han går fram till pappan i familjen och klättrar vilt spinnande upp för dennes byxben och i princip kräver att bli klappad med uppsynen! Hej, jag tycker OM dig! Så bra att du kom! NÄR åker vi HEM????

Ja ni kan ju gissa vilken kattunge som familjen bokade och som sedan flyttade hem till dom när tiden var inne. Jo det var lille SNAGA det!

När vi någon gång får kattungar så får köparen lämna namn adress och telefonnummer, annars får dom ingen katt. Endast en köpare har blivit förbannad och vägrat och fått skaffa katt någon annan stans. Dom hade redan bestämt sig för en kattunge, men jag sa bara att vi ställer dom kraven och om man inte är villig att legitimera sig så är man inte ansvarsfull nog att ta hand om en levande varelse.

/KT

/KT
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Mitzi skrev:
Jag kanske inte riktigt hänger med i svängarna vad gäller den låga statusen på huskatter och skitmaten de äter.

Mina katter (och ungar) käkar Hill's (det dyraste som finns om jag minns rätt). De avmaskas och vaccineras före de lämnar oss. Och jag kommer att ta betalt för dem.

Jag tycker att någon som ställer frågor känns mer seriös än dem som inte ens frågar om kön. Därmed inte sagt att de är oseriösa, men det KÄNNS så.

Hills är inte det dyraste som finns, men det hör inte hit.

Har jag NÅGONSIN sagt något om statusen på huskatter? Har jag NÅGONSTANS gett sken av att jag anser de har sämre status än raskatter i mina ögon?

Däremot har jag sett tillräckligt många huskatter och huskattskullar för att veta att de pga okunskap ofta äter 'skitmat'. Jag har varit där med, innan jag insåg att köpa kattmat på ICA kanske inte var det bästa. Men just pga okunskapen så ÄR det ett faktum att många huskatter (och huskattskattungar) äter skräpmat.

Jag har huskatt OCH siames. Huskatten äter Royal Canin (åt Hills innan), är ID-märkt, vaccinerad, kastrerad och försäkrad.

Siameserna äter RC (Hills förut), är vaccinerade, försäkrade och hanen är ID-märkt (honan är mammas och hon får välja själv om hon ska märkas)

Jag gör INGEN skillnad mellan raskatterna och huskatten, förutom att jag inte klipper klorna på huskatten ;)

Skillnaden är att huskatten har en UPPGIFT också - jaga möss och råttor. Raskatterna är bara sällskap.

Men alla katterna går (sommartid, vintertid släpper jag inte ut siameserna) in och t som de vill, de får smama mat, samma omvårdnad, de kelas lika mycket med, alla sover i sängen om de vill, de tas till veterinären i samma utsträckning. Och de är lika försäkrade (Agria vetvård med Optimaltillägg, dvs den mest heltäckande vetvårdsförsäkring du kan ha).

DÄREMOT, om jag ska SKAFFA en HUSKATT så är jag inte så intresserad av färg och hårlag osv. Möjligen kön. Men jag vill träffa katten och bilda mig en uppfattning, dvs vilken vill jag ha och vilken väljer mig etc.

Gäller det en RASKATT har jag ofta önskemål om färg, men även där väljer jag inte förrän jag SETT katten. Jag skulle åka och titta på en 5-årig honkastrat, tabbymaskad. Jag kom hem med henne oh en alldeles oemotståndlig liten 6-månaders okastrerad hane, brunmaskad. Det var INTE planerat men jag bara smälte som smör.

Men hårlaget på en huskatt eller färgen på en huskatt är för mig inte relevant, det är individen och hur de är som avgör valet där, och det kan jag bara avgöra irl.

Skulle jag nu köpa en raskatt tills å vill jag ha en blå- eller lilamaskad. (kön oväsentligt) Men bara för jag på telefon tycker en katt låter bra och har rätt färg så betyder det ju inte jag kommer välja den, men där vill jag ju innan jag åker veta om det finns blå- eller lilamaskade i kullen, annars kan jag ju bespara mig resan.

Men STATUSEN på katterna har jag inte sagt ett ljud om? Och raskatt eller huskatt, jag VET vad den kommer äta för mat när den kommer hem, oavsett vad den fått innan. Helt enkelt för att jag har katt med känslig mage hemme, vilket gör att alla katter får äta den maten. Det har INGET med status att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Läskiga svar på kattannons

En del av orsaken tror jag är att det finns minst lika många oseriösa bondkattssäljare som bondkattsköpare. Ser ju såna annonser i tidningen varje dag: "Kattungar 7/8 veckor bortskänkes/säljes för en krona tassen".

Hade jag själv haft en kull bondkattungar - vilket aldrig skulle föresväva mig att skaffa - hade jag annonserat dem som lev klara vid 10-12 veckor, vaccinerade, avmaskade, pris 500. Det tror jag är bästa sättet att slippa de mest ogenomtänkta köparna.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Det var jag som skrev om statusen och kan du vekrligen inte hålla med? Att du ger dina bra mat och sköter dom bra betyder ju inte alla alla huskatter automatiskt får en högre status. Det finns över 1000.000 katter i Sverige, 10% antas vara raskatter, resten huskatter. Över 100.000 av huskatterna och nån promille raskatter är hemlösa. Många av dom hemlösa är utkastade, frånflyttade och iväglämnade. Visar inte det på en löjligt låg status? Bara det att det är svårt att sälja huskatter för mer än 100:- visar att det är för låg status. Hur mycket man än säger emot så styr inköpspriset ganska mycket. Inte allt, vet många som fått eller köpt sina huskatter billigt och som sköter dom efter konstens alla regler, men tyvärr är dom ännu fler som inte gör det. Och det viktiga i situationen är att dels få ner huskattantalet för att tillgången ska minska och att huskattavlare tar sig i kragen och börjar sköta aveln seriöst (dvs vaccinera och vetbesikta och vänta till minst 12 v innan leverans) och tar betalt ! Ta en titt på blocket t.ex. Så många annonser ska det inte finnas. Det ska inte vara en rättighet att få en katt, det ska nånting man får kämpa lite för. Vänta på, betala för och framför allt lära sig mer om innan man skaffar kattunge.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Jag vet inte om det var meningen eller inte men du fick det att låta lite som att det skulle vara nåt fel på att ha innekatt i en tvåa. Och jag vill poängtera att jag absolut inte känner mig som nån djurplågare då jag har 3 (!) katter i min "lilla" tvåa på ca 65 kvadrat.
Mina katter har aldrig haft nåt vidare intresse för att gå ut. Dom nöjer sig med att sitta på balkongräcket och spana. Men den här årstiden går dom inte ut alls.
Till råga på det har jag en hund (som givetvis får gå ut ;) ) och alla trivs hur bra som helst.
Det började när jag flyttade ihop med mitt ex och vi skaffade två katter men innan vi hann kastrera hann det hända en liten "olycka" och det blev en kull. Vi placerade ut alla kattungarna och dom hamnade två och två i bra hem men "Tiger" blev kvar så det var inte mycket att göra förutom att behålla honom. Och ingen har farit illa av det.
En kompis till mig har 4 katter i sin trea och hon bor på bottenvåningen men dom är också innekatter för hon törs helt enkelt inte ha dom ute, och inte heller dessa katter är intresserade av att gå ut. Man får se till att aktivera katterna inne istället med roliga leksaker och dylikt
 

Liknande trådar

Övr. Katt Till nyår får jag hem 2 stycken kattungar och vill kolla efter klösträd. :) Det kommer bli innekatter i en stor lägenhet på 96kvm och...
Svar
7
· Visningar
582
Senast: Twihard
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 864
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 759
Senast: cirkus
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
984
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp