Bukefalos 28 år!

Läskiga svar på kattannons

Sv: Läskiga svar på kattannons

Svara du inte på fel nu? Jag har själv 2 innekatter i en 2:a och har planer på iaf 2 till om fröken Yoga går med på det.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

sorry...menade givetvis trådskaparen :smirk:
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

HAha...normalt så tycker hunden att han är a pain in the ass....han HÄNGER i min stackars vovve :D:D
Men det är roligt att se när dom leker med varann...som två hundar gör :rofl: :rofl: katten t om springer o jagar samma pinne som hunden :angel:

Han är faktiskt inte riktigt klok min missunge...när morsan kom med sin terv.....så SPRINGER han fram till henne....ställer sig på bakbenen och KRÄVER att hon ska stå still så han kan lukta på henne :crazy:

..att han inte är rädd för mina hundar är ju en sak...men att springa rätt fram på en helt främmande hund...... :rofl: :rofl: :rofl:

Men jag SKRATTAR varenda dag...ibland skrattar jag bara så där helt apropå...bara man tänker på honom och hans "äventyr" :D
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Vid en semester i Grekland brukade jag köpa kattmat till en liten utmärglad honkatt som bodde med sina tre ungar i en ruin nedanför mitt.

Brukade lägga upp maten i flera högar eftersom en del andra strykarkatter kände lukten och drogs dit, och jag tänkte att hon skulle slippa slåss för maten.

En dag kom en gigantisk raggig schäfer dit och nosade i luften :eek:. Hur f*n ska jag lösa det här, tänkte jag, han kommer ju att äta upp kattstackarn :eek:.

Men hon tuggade bara vidare - tills schäfern öppnade käftarna över ena kattmatshögen. På en nanosekund växte katten till en TIGER, med krum rygg och svans som en toaborste gjorde hon ett fräsande utfall mot schäfern - som dröp av! Han blev livrädd :rofl:
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

*ASG* ja, min är lite rädd för monstret han me.... :rofl: :rofl:

men jag tror inte katten tar ut klorna när dom leker med varann...bara med mig :crazy: :angel:
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Skrev inte att det var du som sa något om den låga statusen. Det var någon som nämnde det högre upp. Förlåt om du todde det var riktat till dig.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Man får nog räkna med att det är lite konstiga folk som svarar på annonser vad det än är som ska säljas. Så det är nog inte bara "kattfolk".
Jag satte ut en annons om en soffa med bild och mått. Vilka lustiga svar jag fick. Vilken färg är det på soffan? Jag sa blå, tänkte syns inte det på bilden? osv. Folk som är jätte intresserade och sen blir det inget.
Men skillnaden med djur är ju att man vill att de ska få det bra.
Jag tycker man ska ta bra betalt för katter och kolla upp köparen. Begränsa utbudet genom kastrering.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

jag har också råkat ut för sådana "kattköpare"...
i år fick vår söta katt fyra stycken underbara kattungar..
den första var tingad, den andra.. och sp var det två kvar..
en dag ringer det en tant och frågar om vi har någon kattunge kvar. Ja, säger jag. och så pratar vi lite om vad hon skulle ha katten. det skulle vara en present till hennes dotter. båda två bodde i blåkulla, solna och katten var tänkt att vara en innekatt.. I EN ETTA. Den skulle då och då få gå ut på den pyttelilla uteträdgården i koppel och sele.
nej usch. inge såna köpare.

här är tvp bilder på dom..
http://www.zoonen.com/res/user/270613/galleri/311909/pict0001_orig_SE.jpg
http://www.zoonen.com/res/user/270613/galleri/311910/annat_orig_SE.jpg
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Nyfiken bara,men vad var felet på den köparen??

Mvh Zaria (boende i etta med 3 nästintill innekatter)
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

En fundering till alla.
När jag skall ha katt nästa gång så kommer jag att svara på annons.
Och jag vill gärna ha en röd eller créme men huskatt.

Vad är det för fel på att producera huskatter, de behövs ju de med.
Jag vill ha en frisk och robust katt att ha i stallet.
Självklart så skall den vara vaccinerad och avmaskad, och om inte uppfödarna gör det så gör jag det.
Mina stallkatter får burkmat 2 ggr/dag och avmaskas c:a 3 ggr/år.
Och de sover i den uppvärmda sadelkammaren.

Skulle jag få köpa en katt?
Jag skulle vilja titta på kattungarna och tinga en och jag skulle inte fråga vad den äter, jag vet liksom vad man ger kattor för mat.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Av mig skulle du få köpa utekatt, under förutsättning att du inte bor vid en hårt trafikerad väg. Efter en föreläsning om varför du måste kastrera katten när den blir könsmogen.

Fast det är en rent hypotetisk situation, jag skulle aldrig bidra till att producera huskattungar. Det behövs inga medvetet producerade såna.

Jag tycker att du ska vända dig till ett katthem i stället. Du kan välja och vraka, där finns massor med katter som behöver de utemöjligheter som du kan erbjuda. Vissa lämnas ut med förbehållet att de ska vara innekatter, men minst lika många behöver få komma ut. Där kan du hitta en katt som passar och du gör samtidigt en god gärning.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Jag behöver ingen föreläsning om kastrationer.
Det är liksom självklart för mig, både på hanar och honor.
Vi bor dessutom perfekt för katter, mitt i skogen.

Frågan är om en katthemskatt skulle stanna i ett stall?
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Jag har ingen erfarenhet. Möjligen får man ha den som familjekatt i huset i början så att den fattar var den bor? Nån annan som vet bättre?

En del av de katter jag ser på katthemmens hemsidor är katter som dykt upp vid nåt stall i början, blivit hemtama där och sen har folk inte velat ha den kvar. En sån katt vore det säkert inga problem med. Det samma kan nog gälla katter som dykt upp vid en gård, ett industriområde eller en park och blivit matade där ett tag. De lär sig ju att människor matar dem och är snälla mot dem även om de inte bor i huset.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Har den bara nått varmt ställe att gå till och bra mat så ser jag ingen anledning till att en katthemskatt inte skulle stanna. Precis som en köpt katt. Eller en infödd. Köper du rätt katt så är det väl inga större problem, eller risken för att den skulle flytta är lika stor som att nån annan katt flyttar. Det är en risk man medvetet tar när man har utekatter. Har man dom lösa och fria så finns ju aldrig garantier för att dom stannar.
Katthem har ju allt från vanvårdade till katter man tröttnat på. Köp ingen som haft det svårt, det tycker jag inte är en bra kombination med att bo i ett stall. Risken är stor att den tagit för stor skada psykiskt.

Att medvetet avla fram huskatter behövs inte, det föds massor av misstag varje år och vildkatter får ungar konstant som är reltivt lätta att få tama så det är absolut ingen risk att den dör ut. Med över miljonen katter i Sverige, varav 90% huskatter så är risken ganska liten, eller hur?

Jag skulle aldrig sälja katt till dig, men det har inte med dig att göra utan att jag aldrig skulle sälja till nån som inte har sina inne. Nu har jag kanske dragit förhastade slutsatser, men många har katterna enbart i stallet och dom får aldrig komma in i huset, DET stödjer inte jag. Men å andra sidan så säljer jag nu raskatter som inte ska släppas lösa ute alls utan en väldigt bra anledning.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Inte_Ung skrev:
Frågan är om en katthemskatt skulle stanna i ett stall?

Jag tror det, om man bara 'matar in' den där.

Min förra stallkatt (som fö drev Terrorvälde här, hundarna flydde för livet om han bara så mkt som tittade på dem) hade varit förvildad. Ingen vet hela historien, men han var kastrerad och rumsren (visade det sig) och om man la en filt i knäet t ex hoppade han direkt upp, så tam hade han varit från början.

Men det jag vet om hsns historia var att han för X år sedan dök upp utmärglad och förvildad och tovig och strök kring kompisens stall och stal mat (för att överleva). helt förvildad.

De började dock ställa ut mat till honom och försöka få honom lite mer tam. Och efter några år så fungerade det hyfsat, tam var att ta i men om man tog det försiktigt kunde man klappa och borsta och så. Och han stannade kring stallet (=maten). Sen skulle han bort därifrån och jag blev tillfrågad.

Jag var väldigt fundersam om han skulle stanna just för han skulle vara stallkatt (dvs bo i stallet). Men jag köpte på mig ett lager burkmat (ger normalt torrfoder) och hem kom katten. Och så såg jag till att springa som en tätting i stallet och ge burkmat. EFter två veckor fasade jag ut burkmaten, och katten stannade kvar (TROTS att jag vet andra ställen i närheten som ute fodrar katter med både fisk och mjölk och annat smaskens).

Sen att han tillslut fick gå in och ut som han ville och bo inne med är en annan sak :angel: Men det var INGA problem att få honom att stanna i stallet, och det enda jag gjorde var att 'mata in' honom på stallet. Han var antagligen 5-6 år när han kom förresten.

(Sen blev han aldrig fullständigt tam, det var t ex bara jag som kunde lyfta och bubba och bära honom. När andra gjorde det så kunde han plötsligt få spel och klösa vilt eller bitas etc. Men jag kunde bubba, bära, medicinera och göra vad jag ville i princip)

Och katthemskatter är ju alltid kastrerade, och kastrerade katter är lättare att få att sanna än okastrerade t ex.

Han var fö en SUVERÄN råttjägare, och där är ju fördelen med att ta en vuxen katt. Du VET om den jagar eller ej.

(Nästa katt var en kattunge, hon blev förvisso en lika SUVERÄN jägare som sin föregångare, men det var en chanstagning. Hon kom inte från jagande föräldrar etc, och kunde lika gärna varit kass på det. Så *egentligen* n'är jag ska ha råttjägare vill jag ha en bondkatt ur generationer med duktiga råttjägare.)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Till nyår får jag hem 2 stycken kattungar och vill kolla efter klösträd. :) Det kommer bli innekatter i en stor lägenhet på 96kvm och...
Svar
7
· Visningar
597
Senast: Twihard
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 983
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 931
Senast: cirkus
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 027
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp