Lät ponnier svälta till döds

Men vad fan är det för fel på folk :rage: Är man så sjuk att man inte kan ta hand om hästarna måste man väl göra sig av med dem, och mannens idiotiska uttalande om att han "kan det här med hästskötsel" är ju så dumt att man blir alldeles matt. Uppenbarligen kan han inte det eftersom "kan man det här med hästskötsel" så får man inte djurförbud. Gosh.
 
Men vad fan är det för fel på folk :rage: Är man så sjuk att man inte kan ta hand om hästarna måste man väl göra sig av med dem, och mannens idiotiska uttalande om att han "kan det här med hästskötsel" är ju så dumt att man blir alldeles matt. Uppenbarligen kan han inte det eftersom "kan man det här med hästskötsel" så får man inte djurförbud. Gosh.

Ja, och kan man nu häst i den bemärkelsen han menar så vet man att de behöver vatten och mat varje dag. Kan man inte ge vatten ringer man någon granne eller, som du skriver, gör sig av med djuren.

Jisses vad jag skulle ha dåligt samvete om jag inte gav vatten en dag...... eller mat för den delen. Jag drömmer mardrömmar att jag glömmer ge dem mat och att jag försovit mig flera timmar.
 
Jag drömmer mardrömmar att jag glömmer ge dem mat och att jag försovit mig flera timmar.

Precis! Senast förra veckan drömde jag att jag glömt ge två av hästarna kvällshö. Hade smått panik när jag vaknade (tills jag insåg att det inte var jag som nattat kvällen innan). Och kommer jag till stallet och hästarna är utan vatten känner jag mig som en dålig hästägare. Då kollar jag ändå vattnet minst 2 ggr/dag och fyller upp, så de har ju aldrig varit utan någon längre stund.
Men sånt är så självklart så man fattar liksom inte hur andra INTE kan sköta det?
 
Flera hästar vanvårdades till döds på en gård i Västra Götaland. Nu skärper hovrätten straffet för det ansvariga paret.
– Kommer skita i om jag får djurförbud, säger mannen i polisförhör. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/lat-ponnies-svalta-till-dods

Man kan ju undea hur det kan få vara så här för djuren. Trots djurförbud o tidigare kontroller. Då borde djurinspektörena åka dit många många ggr oanmälda för att kolla hur det är. Kommet det dit djur ska de inte gå vara på den gården.
Tyvärr är det så att det finns de med djurförbud som skriver över hästarna/djuren på någon annan. Hästar/ djur går kvar på gården. De påstår att någon annan sköter om djuren. Fast det är som innan för djuren,
Men hade vi haft 5 cm för smal box eller 10 meter för kort grushage hade det blivit åtgärder..
Hoppas de i artikeln aldrig har något mer djur efter detta.
 
"Häst 2: Treårigt halvblodssto. Pälsen matt med kala fläckar. Har knappt någon muskulatur och går vingligt. Enligt kvinnan har stoet ingen aptit."

Jovisst. Kan avslöja att hästen mirakulöst återfick sin aptit så fort hon gick på transporten för att åka därifrån. Idag är hon en välmående 7-åring :heart
img_8560.jpg
 
Jag såg den där artikeln innan @Gunnar la upp den här och blev så arg och ledsen att jag började gråta. Det finns inget som ursäktar att man inte tar hand om sina djur men att säga rent ut i rätten att man skiter i djurförbudet och tänker skaffa fler är så j-la utstuderat och vidrigt. Jag förespråkar verkligen inte våld eller att ta lagen i egna händer men min spontana tanke var att det skjuts för lite...
 
Jag såg den där artikeln innan @Gunnar la upp den här och blev så arg och ledsen att jag började gråta. Det finns inget som ursäktar att man inte tar hand om sina djur men att säga rent ut i rätten att man skiter i djurförbudet och tänker skaffa fler är så j-la utstuderat och vidrigt. Jag förespråkar verkligen inte våld eller att ta lagen i egna händer men min spontana tanke var att det skjuts för lite...

Det grundläggande problemet är ju här att han har möjlighet att göra det också. Han behöver inte vara rädd, flytta och han kan sätta igång igen. Tjejen är ju ett typexempel på det precis i hans närhet.
 
"Häst 2: Treårigt halvblodssto. Pälsen matt med kala fläckar. Har knappt någon muskulatur och går vingligt. Enligt kvinnan har stoet ingen aptit."

Jovisst. Kan avslöja att hästen mirakulöst återfick sin aptit så fort hon gick på transporten för att åka därifrån. Idag är hon en välmående 7-åring :heart
img_8560.jpg

Härligt att se
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp