Bukefalos 28 år!

"lag" att ta emot beteshästar?

jerseyko

Trådstartare
Blir allt som det hoppas kommer jag ha tillgång till ett stall med 3 stora boxar å en hiskiligt massa bete ( 2 åkrar + en stor skogsdunge) och för ca tusenlappen i månaden får jag göra vad jag vill med mark å stall.

Så då undrar jag om det finns någon lag om man tar emot beteshästar under 2-3 månader?

eller är det upp till hästägaren att bestämma vad den anser är bra/dåligt?
 
Sv: "lag" att ta emot beteshästar?

Se bara till att skriva ordentliga kontrakt (både för din och hästägarens skull)! Vi skriver med carbonpapper så hästägaren och betesägaren (dvs vi) har varsin kopia. Har visserligen inte varit några problem här men har hört många mardrömsberättelser...
Finns inga direkta lagar.
 
Sv: "lag" att ta emot beteshästar?

okey, tänkte mest på när anna tog emot hästar för in å utbildning då kom det ut 2 st å kollade hennes gård å då fick hon inte ta emot hästar först dom hade gjutit en gödselplatta...
 
Sv: "lag" att ta emot beteshästar?

Jag skulle nog kolla med kommunen för säkerhets skull. De brukar älska att lägga sig i lite av varje, och det kan hända att du behöver något slags tillstånd. Vem vet?
 
Sv: "lag" att ta emot beteshästar?

Det finns lagar om s k spridningsareal, det reglerar bl a hur många hästar man får ha per hektar mark. Det reglerar också hur man får sprida sin gödsel och hur mycket gödsel man ska kunna lagra, vissa områden räknas som känsligare och där är reglerna strängare. Kolla upp vad som gäller i din kommun, rent generellt brukar det uppstå mer problem när man har fler hästar, då blir reglerna hårdare.
mvh Maria
 
Sv: "lag" att ta emot beteshästar?

okey, det måste vart några fårn kommunen som kom ut å inspekterade gården jag sommarjobbade hos då.

Ska höra med markägaren hur stort det är och sen höra vidare med kommunen. Tack alla :D
 
Sv: "lag" att ta emot beteshästar?

Fast nu var det ju beteshästar hon frågade efter.

Om man måste ha gödselplatta beror på hur många hästar man har.
 
Sv: "lag" att ta emot beteshästar?

Spridningsarealen reglerar hästar per hektar, jag tror inte det har med att göra huruvida man har dem uppstallade eller på bete. Det reglerar hur många hästar som belastar marken. Det har ju i högsta grad med gödselproduceringen att göra.

Antingen sprider man gödseln med traktor och gödselspridare eller så låter man gödselproducenterna själva sprida den under produceringen...
 
Sv: "lag" att ta emot beteshästar?

Precis, spridningsareal har att göra med näringsbelastning per ytenhet. Dvs hur mycket näring från träcket man anser att marken kan ta upp och sen hur mycket man anser att varje häst producerar.
 
Sv: "lag" att ta emot beteshästar?

Marken är 2 åkrar jag får göra vad jag vill med (slå hö eller hagar) sen är det ett skogsparti också.

Och det kan väl inte finnas någon lag om hur mycket gödsel man får lägga ut på sin åker?? Tänk på att de här bara gäller max 3 stora hästar under en period på max 8 v.
 
Sv: "lag" att ta emot beteshästar?

Jo det är just hur mycket gödsel man får lägga på sin åker som det finns lagar om! Vet inte hur det räknas om du har dem där bara en kortare tid och tror att man får ha 2 hästar per hektar (men kolla detta om du vill vara säker). Skog räknas inte (vad jag vet) men hagar och åkrar.
Lagen finns för att man inte ska få ett för stort näringsläckage till omkringliggande mark. Hur skulle det se ut om bönderna gödslade hej vilt? Vattendrag och mark runtomkring skulle drabbas av en kraftig övergödning. Därför får man inte heller sprida gödsel under perioder när det inte går att mylla ner den i marken.
Har man inte egen mark att sprida sin gödsel är man enligt lag tvungen att ha ett avtal med t ex en bonde om att han tar gödseln och sprider på sin mark.

Men som sagt, jag vet inte hur det räknas om du bara har hästarna där under en period om året, men om jag var du skulle jag kolla det för att undvika problem.
mvh Maria
 
Sv: "lag" att ta emot beteshästar?

Är det inte 3 hästar per hektar??

Aja, ska iallafall kolla upp hur stor marken är på, och detta gäller kanske 4-8 veckor i sommar bara, å så mycket skiter dom inte ner om man jämför med ridskolan hur stort de har å antalet hästar borde de int eva några problem, de har ju gått hästar där förut.
 
Sv: "lag" att ta emot beteshästar?

Jo du har helt rätt, kollade och det är tre hästar per hektar.
Vet som sagt var inte hur det räknas om man bara har dem där under en kortare period.
Ridskolan har förmodligen ett spridningskontrakt med någon bonde i närheten för att bli av med gödseln.
mvh Maria
 
Sv: "lag" att ta emot beteshästar?

Skillnaden är väl att ridskolans hästar går i en rasthage i ca 3-4 timmar. Det är ju bete du frågar om. Sen är ju frågan om du tror att betet räcker till antalet hästar du planerar att ta emot. Det kan vara svårt att planera eftersom du inte haft hästar förut, går åt mer än man tror. :)

Ska du inte ha nån egen häst förresten? Du kan få ha mina unghingstar om du vill :angel: :D
 
Sv: "lag" att ta emot beteshästar?

Vad du ska tänka på är att du kan behöva ansvarsförsäkring och att det kan komma att betraktas som beskattningsbar inkomst.

Ring lokala skatt i din kommun och be dem om råd. Inkomst från hobbyverksamhet har vissa gränser om jag inte har helt fel för mig.
 
Sv: "lag" att ta emot beteshästar?

Jobbar ju så länge nu, åker vid halv 6 hemma igen vid halv 6, tycker bara synd om hästarna då...

Dom kan få bo hos oss, men du får ta hand om dom själv *haha*
 
Sv: "lag" att ta emot beteshästar?

Det var mest ett skämt - vem vet, Epus kanske blir godkänd (knappast) och i så fall måste han ju vara hemma nästa sommar.
 
Sv: "lag" att ta emot beteshästar?

Det förstod jag faktiskt, du skulle aldrig lämna ut dina hästar *haha*
 
Sv: "lag" att ta emot beteshästar?

Nope. Antagligen inte. Jag är nog värsta hönsmamman men så är dom nog det käraste jag har också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 435
Senast: tuaphua
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 422
Senast: Ajda
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 346
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp